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공개경쟁입찰을 통한 의약품 구매 시 계약단가 변동요인 분석

Title
공개경쟁입찰을 통한 의약품 구매 시 계약단가 변동요인 분석
Authors
전민선
Issue Date
2014
Department/Major
임상보건과학대학원 임상약학전공
Publisher
이화여자대학교 임상보건과학대학원
Degree
Master
Advisors
이병구
Abstract
While various countries of the world have implemented diverse management policy of drug expenditure due to an increase in national health insurance finance’s spending by aging and improvement of advanced medical technology, Korea which enforces National Health Insurance system has also implemented diverse policy in order to control drug expenditure. This study is to analyze how basic data and policies of drug influence contract prices on open competitive bidding system of drug. It analyzed the correlation between changes of basic data of drug(dosage form, efficacy category by the Ministry of Health and Welfare, the number of chosen companies), drug pricing policy by government(market-based Actual Transaction Price, drug price reduction), terms of bidding(the application of qualification system) and contract prices in regular bidding of drug for 5 years (from 2009 to 2013) at medical institutions surveyed by regression model. As for reimbursement of medicine, 1) on analysis based on efficacy category by the Ministry of Health and Welfare, contract prices decrease by 0.1879(t value:-43.20) as the number of chosen companies increases from one and based on the application of qualification system, contract prices increase by 0.1413(t value:21.64). As price-reduction rates of drug rise 1%, contract prices increase by 0.000890(t value:2.24) on average. No. 800 range places first in contract prices according to efficacy category by the Ministry of Health and Welfare, No. 700 range comes second, follows by No. 300 range, No. 400 range, No. 100 range, No. 200 range and No. 600 range has no statistical significance. 2) On analysis based on dosage form, contract prices decrease by 0.1891(t value:-44.50) as the number of chosen companies increases from one and based on the application of qualification system, contract prices increase by 0.1415(t value:21.67). As price-reduction rates of drug rise 1%, contract prices increase by 0.000911(t value:2.30)on average. Intravenous fluids place first in contract prices according to dosage form, narcotics comes second, follows by injectable drug, oral administrations and there is no statistical significance in external use and anesthetics. Changes of contract prices according to the implementation of market-based Actual Transaction Price in both cases have no statistical significance. As for non-reimbursement medicine, it analyzes only the influence of qualification system and contract prices in case of implementing qualification system increase by 0.2913(t value:11.56) on average. As a result of extracting the case of contract prices which are the odd lowest cost in reimbursement of medicine, there are 309 cases in both 1) and 2). The year 2009 places first in 203 cases, the year 2012 comes second in 52 cases, follows by the year 2011 in 39 cases, the year 2013 in 12 cases and the year 2010 in 3 cases according to year. Also, contract prices’ range of the odd lowest cost is found in case of including the condition of the number of chosen companies as to each dosage form and efficacy category by the Ministry of Health and Welfare by this standard. A formation of reasonable contract prices in open competitive bidding system of drug at public hospitals is the essential factor of all: the reduction of drug expenditure by patients and the National Health Insurance Corporation, stable supply of drug, and development of pharmaceutical industry. Implementation of proper system to control this in Liberal Market Economies is needed. ;세계 각 국에서 고령화와 선진의료기술의 증가로 인한 건강보험 재정의 지출 증가로 다양한 약제비 관리정책이 시행되고 있는 가운데, 의료보험제도를 실시하는 우리나라에서도 약제비를 억제하기 위해 다양한 정책을 시행하여 왔다. 본 연구에서는 약품의 기초자료와 정책들에 의해 의약품 공개경쟁입찰에서의 계약단가가 어떠한 영향을 받는지를 분석하고자 하였다. 조사대상 의료기관에서 2009년에서 2013년까지 5개년도의 의약품 정규 입찰에서의 계약단가비가 의약품 기초자료(제형, 복지부 분류번호대, 선정회사수), 정부의 약가정책(시장형 실거래가, 약가인하), 입찰 조건(적격심사제 적용)의 변화와 어떠한 상관관계가 있는지를 회귀모형을 통해 분석하였다. 급여약품의 경우 1)복지부 분류번호대를 포함한 모델로 분석하였을 때는 선정회사 수가 1 증가함에 따라 계약단가비는 0.1879(t value:-43.20) 낮아졌으며, 적격심사제를 적용했을 경우 0.1413(t value:21.64) 높아졌고, 약가인하율이 1% 증가함에 따라 평균 0.000890(t value:2.24) 높아졌다. 복지부 분류번호대에 따른 계약단가비는 800번대, 700번대, 300번대, 400번대, 100번대, 200번대의 순으로 높았으며, 600번대는 유의성의 없었다. 2)제형을 포함한 모델로 분석하였을 때는 선정회사 수가 1 증가함에 따라 계약단가비는 0.1891(t value:-44.50) 낮아졌으며, 적격심사제를 적용했을 경우 0.1415(t value:21.67) 높아졌고, 약가인하율이 1% 증가함에 따라 평균 0.000911(t value:2.30) 높아졌다. 제형에 따른 계약단가비는 수액, 마약, 주사, 경구 순으로 높았으며, 외용과 마취약의 경우는 유의성이 없었다. 두 경우 모두 시장형실거래가 시행에 따른 계약단가비의 변화는 유의성이 없었다. 비급여약품의 경우는 적격심사제에 의한 영향만 분석하였으며, 적격심사제를 시행했을 경우 계약단가비가 평균 0.2913(t value:11.56) 높아졌다. 급여약품의 계약단가가 초저가인 경우를 추출한 결과 1), 2) 모두에 해당하는 경우는 309건이었으며, 년도별로는 2009년이 203건으로 가장 많았고, 2012년 52건, 2011년 39건, 2013년 12건, 2010년 3건 순이었다. 또한, 이를 기준으로 제형과 복지부 분류번호대 각각에 대하여 선정회사 수의 조건을 포함시켰을 때, 초저가인 계약단가비의 범위를 구하였다. 국공립병원의 의약품 공개경쟁입찰에서 합리적인 계약단가의 형성은 건강보험공단과 환자의 약제비 지출 감소, 의약품의 안정적인 공급, 제약산업의 발전 모두에 꼭 필요한 요인이다. 자유시장경제 체제에서 이를 제어할 수 있는 적절한 시스템 구축이 요구되는 상황이다.
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