View : 1084 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor권수미-
dc.contributor.author정정현-
dc.creator정정현-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:45Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:45Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000084493-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210703-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000084493-
dc.description.abstract본 연구는 음대 졸업 후 활동하는 피아노 실기 지도 교사들 중 경험이 부족한 초보 교사들이 속해있는 피아노 지도 환경과 직면하게 되는 문제점이 무엇인지 조사하고 이를 바탕으로 피아노 교사로서 사회에 잘 적응할 수 있도록 교사 훈련 과정에 보강해야 할 측면을 제시하는 것을 그 목적으로 한다. 피아노 교육에 있어 무엇보다 많은 비중을 차지하는 피아노 교사의 역할과 역량에 대한 관심이 높아지며 이는 피아노 교사 교육에 관한 관심으로 이어지는 추세이다. 하지만 이러한 관심에도 불구하고 피아노 교사의 제도적 측면이나 교사 교육 환경은 개선되어야 할 부분들이 여전히 많다. 이처럼 시대적 요구를 반영하지 못하는 교사 교육의 한계점을 공교육 기관의 교사 양성 과정에서부터 점검해보고 앞으로 나아가야 할 방향을 모색할 필요가 있다. 또한 이러한 과정을 거쳐 사회로 배출된 새내기 교사가 겪는 문제점에 대한 연구는 현재 국내에서는 이루어지지 않고 있기에 교사 훈련 과정에서의 부족한 부분을 재정비 할 수 있는 기회라는 점에서 의미 있는 일이다. 이러한 이유로 본 연구에서는 음대 졸업 후 3년 이내의 초보 교사들을 연구 대상으로 선정해 그들의 학습 배경과 레슨 환경, 직면한 문제점, 교사로서의 경험, 재교육 가능성 등을 조사하였고, 그 결과를 바탕으로 교사 교육의 현 체제를 점검해보고 앞으로의 방향을 제시하였다. 조사 결과, 현재 우리나라 음악 대학들은 학생들의 졸업 후 진로 또는 사회 기여를 위한 현실적인 대책을 세우지 못한 채 여전히 연주 전공 위주의 학제만을 고집하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 교과 과정 내에서의 피아노 교수학 관련 과목의 비중은 낮을 수밖에 없고, 다루어져야 하는 학습 요소들에 관하여 지식을 쌓기에는 할애되는 시간이 부족하다. 또한 피아노 교과 과정 중 필수 과목인 레슨 참관이나 학생 지도의 경험이 지극히 제한적이기에 이를 통해 피아노 교사로서의 전문성을 갖추기에는 무리가 있다. 졸업 후 전문 연주자로서의 활동보다는 학생을 지도하는 것이 주 활동인 피아노 전공생들에게 앞으로의 음악교육 체제가 연주력 향상을 위한 교과 과정과 더불어 전문 교사 양성과 그 지도 수준 향상을 위한 준비를 담당해야 한다. 또한, 대학 교사 교육 과정의 보완 못지않게 중요한 것이 교사의 노력이다. 연구 결과를 보면, 피아노 지도에 있어 어려움을 느끼고 이를 개선하기 위해 노력하는 초보 교사는 소수에 지나지 않았으며 여전히 대부분의 교사들이 자신이 배웠던 대로 관행적으로 지도하는 경우가 많았다. 이러한 안일한 자세를 버리고 교사로서 가져야 할 책임이나 지도 철학에 관해 고민하고, 지도력 향상을 위해 계속적으로 탐구하고 노력하여야 한다. 이처럼 초보 피아노 교사들에 관한 연구는 현장에서 직면할 수 있는 어려움들을 교사 준비 과정에서 미리 경험할 수 있다는 점에서 교사들이 사회로 입문하기 전 준비하는데 도움이 될 수 있다. 또한 교육적 측면에서 필요한 다양한 요구들을 점검해 볼 수 있고, 이를 바탕으로 피아노 교사 교육 과정에서의 필수 요소들을 재정비 할 수 있다는 점에서 중요한 의미를 갖는다. 이러한 연구를 통해 교사는 성찰과 발전을 이룰 수 있고, 학습자는 질 높은 교육 서비스를 제공받을 수 있으며, 궁극적으로 피아노 교육 분야의 발전을 가져올 수 있다는 점에서 이 분야의 연구는 더 활성화 되어야 한다. ;The purpose of this study was to examine the teaching environments of unexperienced novice piano teachers after their graduation from colleges of music and problems faced by these teachers in an effort to suggest how to complement piano teacher training courses to step up the social adjustment of piano teachers. There is a growing concern for the roles and capabilities of piano teachers who play a great role in piano education, and education for piano teachers is drawing attention from people in general as well. Nonetheless, there is still much room for improvement in the related system or teacher education environments. Today's teacher education fails to meet the needs of the times, and it's required to check the teacher training courses of public educational institutions to determine the right directions for teacher education. As a matter of fact, none of domestic studies have attempted to investigate what problems beginning teachers face, though this is worth doing in that it provides an opportunity to revamp teacher training courses. The subjects in this study were the selected novice teachers for whom it had been three years or less since their graduation from colleges of education. Their background, lesson environments, teaching experience and possibility of receiving re-education were investigated, and what problems they faced was checked as well to shed light on the current teacher education system and suggest some of the right directions for that. The findings of the study were as follows: The colleges of education in our country still sticked to the performance-centered educational system without mapping out down-to- earth plans for the post-graduation career or successful social contribution of students. As a consequence, the weight of courses related to piano pedagogy was low, and students didn't have enough time to acquire required knowledge. Furthermore, they didn't have a sufficient chance to observe actual piano lessons provided by experienced teachers or to teach students in person, though these two are required courses of the piano curriculum. Indeed, it's not quite possible for them to become full-fledged, qualified piano teachers. Piano majors mostly serve as piano teachers after their graduation rather than as performers, and the music education system should focus on improving the teaching ability of students and fostering professional teachers instead of merely trying to nurture professional performers. What's as important as the improvement of college teacher education courses is the endeavor of teachers themselves. Only some novice teachers tried to get rid of the difficulties they faced, and many teachers still adhered to the conventional ways of teaching. Teachers should cast away such a complacent attitude, carefully think of their own responsibility as teachers and teaching philosophy, and make a ceaseless effort to improve their teaching ability. Making a study of novice piano teachers could be of use for the perfect preparation of preservice teachers for their future career, as it's possible for them to experience what difficulties they are likely to face as teachers. Also, this kind of study is of great significance in that it makes it possible to check educational needs for piano education to reorganize piano teacher education courses. More sustained research efforts should be directed into this matter, which is expected to step up the development of piano teachers, to provide quality educational service for learners and ultimately to make a contribution to the development of piano education.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구의 목적 및 필요성 1 B. 연구의 방법 및 내용 3 1. 연구 대상 3 2. 연구 방법 및 절차 4 3. 연구 문제 5 4. 자료 분석 7 C. 연구의 제한점 7 II. 이론적 배경 9 A. 피아노 전문 연주자 양성 위주의 음대 교육의 현실 9 B. 피아노 교사의 자질 13 C. 피아노 교사의 전문성 16 D. 초보 피아노 교사의 교사 교육 연구 20 III. 연구 결과 및 분석 25 A. 일반적 배경 25 1. 피아노를 배우기 시작한 연령 25 2. 피아노를 지도하기 시작한 연령 26 3. 피아노 지도 경력 27 B. 피아노 교사로서의 경험 29 1. 피아노를 지도하기 시작한 경로 29 2. 피아노 교사 희망 여부 30 3. 지도 스타일 개발 30 C. 레슨 환경 35 1. 지도하는 학생의 수 35 2. 지도하는 학생의 연주 수준 36 3. 30분당 평균 레슨비 37 4. 지도 유형 및 기관 38 5. 선호하는 학습 대상 39 D. 피아노를 가르칠 때 직면하는 어려움 40 1. 처음 피아노를 지도하기 시작했을 때 직면한 어려움 40 2. 학습 내적인 요소의 어려움 42 3. 동기 부여나 보상의 활용 49 4. 테크놀로지 및 인터넷 활용 52 5. 학생 모집 방법 55 E. 고등 교육에서의 경험 56 1. 대학에서의 경험 56 2. 교수법 과정 수강 여부 57 3. 지식 형성에 도움을 준 교육 유형이나 교육 기관 60 4. 교수법 과정에 포함하고 싶은 주제 61 F. 교사 재교육 가능성 62 1. 학술 단체 및 학회 62 2. 전문적인 활동에 참여해 본 경험 64 3. 전문 기관 및 교육 기관 등 단체의 가입, 활동 여부 65 4. 피아노 교육과 관련된 신문 또는 잡지의 구독 여부 66 G. 그 외의 상관관계 67 1. 지도 경력, 지도 유형, 학생 수, 학생의 연주 수준 비교 68 2. 지도 경력, 연주 수준, 지도 유형에 따른 레슨비의 상관관계 71 Ⅳ. 결론 및 제언 76 참고문헌 79 설문지 84 ABSTRACT 91-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent801300 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 공연예술대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title초보 피아노 교사가 직면하는 문제점을 통한 교사 교육 조사연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Piano Teacher Education Based on Problems Faced by Novice Teachers-
dc.creator.othernameJung, Jung-Hyun-
dc.format.pagevii, 93 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major공연예술대학원 피아노교수학전공-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 피아노교수학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE