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음악영재의 음악영재학급 경험에 관한 현상학적 연구

Title
음악영재의 음악영재학급 경험에 관한 현상학적 연구
Other Titles
A Phenomenological Study on Experiences with Class for Gifted Students in Music
Authors
김지혜
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
염현경
Abstract
이 연구의 목적은 음악영재의 음악영재학급 경험을 음악영재의 관점에서 심도 깊게 탐색함으로써 이들의 음악영재학급 현장 경험의 본질을 발견하는 것에 있다. 이를 위하여 초·중등 음악영재의 지역공동 음악영재학급 경험이 어떻게 나타나고 있는지, 그리고 음악영재들 스스로 이 경험에 어떤 의미를 부여하는지 탐색하였다. 연구자는 초·중등 음악영재의 지역공동 음악영재학급 경험을 연구참여자들의 관점에서 보다 풍부하고 생생하게 이해하기 위해서 질적연구방법을 선택하였다. 특히 초·중등 음악영재의 지역공동 음악영재학급 경험의 본질을 탐구할 수 있는 현상학적 연구방법을 채택하였으며 Colaizzi의 분석방법을 이용하여 참여자들의 경험을 상세하게 기술하고자 하였다. 이 연구의 연구참여자들은 경기 지역의 K음악영재학급에서 음악영재교육을 받고 있는 9명의 음악영재이다. 음악영재학급 경험에 대해 명확하고 분명하게 진술할 수 있는 참여자를 선정하기 위하여 2개월 이상 음악영재들과 라포르를 형성하면서 연구 목적에 적절한 참여자를 편의추출 하였다. 자료 수집 기간은 2013년 4월부터 9월까지 총 6개월 동안 진행되었고, 자료 수집 방법은 회당 40∼60분씩 총 3회의 반구조화된 심층면담을 중심으로 하였다. 또한 면담 이외에도 총 21회의 참여관찰과 비개입 데이터도 자료 수집 방법으로 활용하였다. 초·중등 음악영재의 지역공동 음악영재학급 경험에 관한 의미 있는 진술을 추출하고 그에 따른 반성적 고찰을 반복적으로 수행한 결과 412개의 의미 있는 문장과 44개의 형성 의미, 15개의 소주제 그리고 4개의 본질주제를 도출하였다. 연구에 관한 본질주제는 “공식적으로 음악하기의 첫 관문”, “음악 분야의 전문적인 지식 습득”, “예비 음악가들과 만남”, “음악가로의 성장을 이끄는 나의 모습”이며, 이러한 본질주제들은 각각 독립적인 것이 아니라 상호연관 되어 있다. 첫 번째 본질주제인 “공식적으로 음악하기의 첫 관문”의 소주제는 ‘음악영재학급에 지원하고 싶은 욕구가 생김’, ‘나에게 가장 적절한 음악영재교육기관의 발견 및 선택’, ‘음악영재학급 합격을 위한 준비’, ‘음악영재학급 합격으로 인한 기쁨’으로 구성되었다. 연구참여자들은 음악영재교육의 필요성을 인식하여 적절한 기관을 선택하였고, 입학시험에 합격하여 음악영재학급이라는 새로운 환경으로 나아가기 위한 첫 관문을 통과하였다. 두 번째 본질주제인 “음악 분야의 전문적인 지식 습득”의 소주제로는 ‘이전에는 경험해 본 적 없는 지식들’, ‘음악 공부를 함에 있어 매우 유익한 지식들’, ‘새로운 지식과의 만남을 방해하는 요소들’이 생성되었다. 참여자들은 음악영재학급에서 음악을 공부하는 과정을 통해 매우 유익한 지식들을 처음 접하게 되었다. 그러나 지식 습득을 방해하는 영재학급 내의 몇 몇 요소들로 인해 참여자들은 어려움을 겪기도 하였다. 세 번째인 “예비 음악가들과 만남”의 소주제는 ‘잘하는 친구들과의 첫 만남’, ‘음악이라는 공감대’, ‘동생들로부터 받는 자극’, ‘도움을 주는 친구들’로 구성되었다. 연구참여자들은 영재학급을 통해서 음악을 전공하고 실력이 뛰어난 동료들을 만났고 이들과 음악적인 공감대를 형성하기도 하며 자극과 도움을 받는 경험을 하였다. 마지막 본질주제인 “음악가로의 성장을 이끄는 나의 모습”의 소주제로는 ‘새로운 지식을 내 것으로 만들기’, ‘친구들로부터 받은 영향’, ‘음악적으로 성장한 나의 모습’, ‘꿈을 위해 투자하는 토요일 오전’이 생성되었다. 연구참여자들은 영재학급에서 습득한 지식과 영재학급을 통해 만난 인물들을 통해 음악적으로 성장할 수 있었다. 또한 영재학급에서 소비하는 시간을 연구참여자 자신의 꿈을 위한 의미 있는 시간으로 인식하게 되면서 궁극적으로는 영재학급으로 인해 변화를 경험하였다.;The purposes of this study were to explore experiences with class for gifted students in music among such students from their perspective in-depth and discover the true nature of their field experiences in those class. For those purposes, the study examined the experiences with common local classes for musically gifted students in elementary and secondary school and what meanings they would grant to those experiences. The investigator chose a qualitative methodology to understand their experiences with common local class for gifted students in music in a richer and more vivid way from the perspective of research participants. Especially a phenomenological methodology was chosen for the study to explore the true nature of common local class among gifted students in music. The analysis method of Colaizzi was also used to describe the experiences of participants in a vivid and rich fashion. The participants of the present study include nine gifted students in music who were receiving gifted education for music in K Class in Gyeonggi. The investigator formed rapport with gifted students for more than two months to select participants that would be able to give clear and distinct statements about experiences with classes for gifted students and convenience sampled those who were fit for the objectives of the study. Data were collected for total six months from April to September, 2013. For data collection, the investigator conducted a semi-structured in-depth interview for 40∼60 minutes three times in total. Data were also gathered with total 21 sessions of participant observation and non-involvement data. The investigator extracted meaningful statements about experiences with common local classes for gifted students in music in elementary and secondary school and repeatedly performed reflective considerations, thus identifying 412 meaningful sentences, 44 formative meanings, 15 topics, and four essential topics. The study had the following topics on the true nature of such experiences: “the first gate of doing music officially,” “acquirement of professional knowledge in the field of music,” “encounter with prospective musicians,” and “myself to lead my growth into a musician.” Those topics were not independent from one another but were interconnected with each other. The first essential topic of “the first gate of doing music officially” consisted of such topics as “developing the desire to apply for a class for gifted students in music,” “discovering and selecting an educational institution for gifted students in music that would be the most proper for me,” “preparing myself to be admitted in a class for gifted students in music,” and “happiness for being admitted in a class for gifted students in music.” The participants of the study felt a need for gifted education for music, selected an appropriate institution, passed the admission exam, and moved through the first gate to a new environment called a class for gifted students in music. The second essential topic of “acquirement of professional knowledge in the field of music” contained such topics as “knowledge never experienced before,” “very useful knowledge for music study,” and “elements to hinder my encounter with new knowledge.” The participants made the first contact with very useful knowledge while studying music and also underwent some difficulties due to several elements to hinder their knowledge acquisition within the class for gifted students. The third essential topic of “encounter with prospective musicians” included such topics as “the first encounter with able friends,” “sympathy of music,” “stimuli from my juniors,” and “helpful friends.” The participants met their peers who specialized in music and were very able, formed musical sympathy with them, and exchanged stimuli and assistance with them in the class for gifted students in music. The final essential topic of “happiness for being admitted in a class for gifted students in music” was comprised of such topics as “making new knowledge mine,” “influences from my friends,” “my musical growth,” and “Saturday mornings to invest for my dream.” The participants were able to musically grow through the knowledge they obtained and the people they met in the class for gifted students. They also started to perceive the time they spent in the class as a meaningful time for their dreams, ultimately experiencing changes due to the class. The experiences with common local class for musically gifted students in elementary and secondary school and their meanings extracted from those findings will claim significance by offering a profound insight and understanding for experiences with gifted education for gifted students in music. The study will hopefully lead to follow-up study for the implementation of gifted education for music focused on gifted students in music and promote the understanding of vivid and detailed experiences and field of experiences with gifted education among gifted students, their parents, and their teachers. Finally, the study that explored the experiences with gifted education for music will ultimately serve the roles of promoting the growth of gifted children in music both in quantity and quality.
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