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메시지 주제, 메시지 틀, 공적신체의식이 메시지 태도에 미치는 영향

Title
메시지 주제, 메시지 틀, 공적신체의식이 메시지 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Message Issue, Message Frame and Public Body Consciousness on Diet Message Attitude
Authors
박찬희
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
양윤
Abstract
The concept of public body consciousness was previously proposed as a concern about one's appearance in public. A number of studies in health psychology had examined public body consciousness as a perception mainly focused on the importance of appearance, but, their results were inconsistent. Many studies have suggested that differences in individual’s disposition need to be considered for the next generation of framing research which exploits public body consciousness as a health-related context. Thereby, the most persuasive message type is found from the optimal conditions for a certain subject group. This study examined the influence of public body consciousness on message attitudes. The purpose of this study is to effectively persuade subjects who have different traits to conduct recommended health behavior with differently manipulated messages. Subjects were divided into two groups by the level of public body consciousness, high-PBC and low-PBC which is the individual-difference variable in this study. From two different message issues and two different message frames, messages were manipulated for each group to find out differences in message attitude. The message issues and the message frames used in this study were health and appearance, and positive and negative, respectively. 240 undergraduates from Ewha Womans University participated for this study. Participants were randomly assigned to read one of four messages about a diet. As formerly stated, each message issue and message frame differentiated messages. The health issue message described the advantages or disadvantages of diet associated with heath, and a recommended regular healthy diet. The appearance issue message described the appearance-related advantages or disadvantages of diet as well as a recommended regular healthy diet. Both message issues were framed by positively or negatively. Public body consciousness scale used for dividing the PBC levels with 7 scales. As a result, there was three-way interaction of message issue × message frame × public body consciousness. Specifically, in high public body consciousness condition, an appearance issue message made a negatively framed message more effectively, and, in low public body consciousness condition, a health issue message made a positively framed message more effectively. Also, there was significant two way interaction about message issue × message frame, message frame × public body consciousness and message issue × public body consciousness. The presented study has following implication. Despite the growing concerns about physical appearance, the role of appearance in relation to well-being health behaviors has been under-studied. Although public body consciousness is one of the most important variables in health-related context, it was not considered importantly in message frame study, and the effects of both message issue and message frame by public body consciousness were hardly examined. Thereby, this study extended existing studies.;Miller, Murphy와 Buss(1981)는 공적신체의식이라는 개념이 외적인 신체의 외모에 대한 관심 정도라고 제안한다. 외모에 대한 관심이 메시지 효과에 주는 영향 연구에서 연구자들은 외모에 대한 관심 정도에 따른 더 효과적인 메시지 유형을 찾기 위해 메시지를 다르게 조작하였지만, 그 결과는 일관적이지 않았다. 외모에 대한 관심 연구의 본질적인 목표는 건강 관련 메시지가 서로 다른 특성을 가진 개인들을 효율적으로 설득하여 권장되는 행동을 수행하도록 하는 것이다. 이에 본 연구에서는 공적신체의식이라는 개인차 변수에 따라 대상자들을 두 그룹으로 나누고 메시지에 주제와 틀을 다르게 조작하여 공적신체의식에 따라 메시지 태도에서 어떤 차이를 보이는지 연구하였다. 실험을 위한 설문지는 식단에 대한 메시지로 구성하였으며, 이는 각각 주제와 틀을 다르게 적용하여 만들었다. 메시지 주제는 일반적으로 건강 관련 공익광고에서 흔히 접할 수 있는 건강 주제와 미용의 관점에서 식단 관리 수행을 촉구하는 미용 주제로 하였으며, 틀은 부정 틀과 긍정 틀로 구성하였다. 공적신체의식은 모든 설문 조건에 동일한 척도를 사용하여 점수를 평균 낸 값을 기준으로 하였으며, 공적신체의식 저 수준과 공적신체의식 고 수준으로 구분하였다. 메시지 주제와 틀은 설문을 위해 조작을 하였으므로, 조작이 성공적으로 이루어졌는지 알아보기 위해 설문에 앞서 몇 차례 예비 설문을 실시하였다. 예비 설문을 통하여 조작이 성공적으로 이루어졌음을 확인하고 본 설문을 진행하였다. 본 설문은 미용/긍정 조건, 미용/부정 조건, 건강/긍정 조건, 건강/부정 조건의 4가지 유형으로 구성하였다. 참가자들은 4가지 유형의 설문지 중 한 가지 유형의 설문만을 받았고, 설문지에 제시된 식단 관리 메시지를 읽은 후 그 메시지에 대한 질문에 응답하였다. 질문은 메시지 태도를 측정하기 위해 구성하였다. 설문에 대한 분산 분석 결과, 메시지 주제, 메시지 틀, 공적신체의식의 삼원상호작용이 유의하게 나타났으며, 이에 따라 공적신체의식 수준에 따른 메시지 주제와 메시지 틀에 대한 상호작용을 분석했다. 분석 결과 공적신체의식 고 조건에서 메시지 주제와 메시지 틀의 상호작용이 유의하게 나타났다. 이에 따라 단순 상호작용 분석에 대한 단순 단순 주효과 분석을 수행했다. 연구 결과를 통해 식단 관리에서 공적신체의식이 높을 때는 미용 주제- 부정 틀 조건에서 메시지 태도가 더 높은 것으로 나타났으며, 공적신체의식이 낮을 때는 건강 주제-긍정 틀에서 메시지 태도가 더 높음을 확인할 수 있었다. 이에 따라 공적신체의식 수준에 따라 메시지 주제와 메시지 틀이 메시지 태도에 미치는 영향이 다르다는 것을 확인하였다. 본 연구는 다음과 같은 의의를 가지고 있다. 건강 관련 범주의 연구에서 공적신체의식에 따른 메시지 주제와 메시지 틀의 효과 모두를 다룬 연구는 거의 이루어 지지 않았다. 공적신체의식은 건강 관련 범주에서 중요하게 다루어져야하는 개인차 변수 임에도 불구하고, 공적신체의식에 따른 메시지 틀의 효과에 관한 연구는 활발히 이루어지지 않고 있다. 본 연구는 메시지 주제와 메시지 틀을 동시에 메시지 조작에 사용함으로써 공적신체의식 연구에서의 메시지 틀의 역할을 규명하는 연구 영역을 확장시키고자 하였다.
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