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논거활용 글쓰기에 나타난 고등학생의 생명공학윤리 가치관과 비판적 사고 분석

Title
논거활용 글쓰기에 나타난 고등학생의 생명공학윤리 가치관과 비판적 사고 분석
Authors
강예람
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
여성희
Abstract
나날이 발전하고 있는 현대사회의 생명과학기술은 사회적·윤리적 쟁점을 유발시키고 있다. 이에 따라 현대시민은 생명의 존엄성과 관련된 생명윤리쟁점에 대해 합리적인 의사결정능력이 요구된다. 그러므로 학생들은 단순한 과학지식을 소유하는 것뿐만 아니라 생명윤리의 다양한 쟁점들을 비판적으로 수용할 수 있어야 한다. 그러나 생명윤리는 주로 도덕적 관점에서만 다루어지고 과학교육 차원에서는 중요하게 다루어지지 않았다. 그러므로 미래사회의 시민이 될 학생에게 과학교육의 범위는 점차 넓어질 필요가 있다. 과학 글쓰기는 고차원적인 사고를 통해 지식을 구성하는 것이기 때문에 과학개념의 학습과 비판적 사고를 촉진시킨다. 따라서 본 연구에서는 생명윤리쟁점에 대한 합리적인 의사결정에 영향을 미치는 비판적 사고와 개인의 가치판단의 핵심이 되는 생명공학윤리 가치관에 대해 논거활용 글쓰기를 통해 알아보고자 한다. 본 연구는 경기도 소재 고등학교 3학년 106명을 대상으로 2차시에 걸쳐 이루어졌으며, 생명윤리쟁점에 대하여 논거 활용 글쓰기에 나타난 생명공학윤리가치관과 비판적 사고를 분석하였다. 본 연구의 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 논거활용 글쓰기에 나타난 고등학생의 가치관은 규범·윤리중심 가치관, 과학·공리중심 가치관, 복합 가치관 순으로 나타났다. 규범·윤리중심 가치관을 가진 학생들은 최고 가치를 생명의 존엄성에 두고 다른 생명의 희생으로 기술을 발전시키는 것은 부당하게 여기었고, 과학·공리중심 가치관을 가진 학생들은 과학 기술의 발전으로 인간의 이익을 증진시키고자하며 이에 수반되는 윤리적 문제를 비교적 가볍게 여기는 태도를 보였다. 복합 가치관을 갖는 학생들은 기술 개발과 생명의 존엄성에 대해 함께 생각하고 생명 존엄성의 훼손과 피해를 최소화 시키는 구체적은 대안을 찾았다. 그러나 주제에 따라 나타나는 가치관의 유형이 다른 경우가 전체학생의 38.6%를 차지한 것으로 보아 고등학생들의 생명에 대한 자신의 가치내면화가 부족한 것을 알 수 있다. 개인의 가치관은 의사결정에 더 큰 영향을 미치므로 고등학생들이 생명에 대한 자신의 가치체계를 바로잡을 수 있도록 생명윤리교육이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 생명윤리쟁점에 대한 의사결정 시 나타나는 고등학생의 비판적 사고 수준의 분석 결과 그 수준이 다소 낮았다. 고등학생들은 문제가 되는 쟁점에 대해 정확히 파악하고 사고하는데 어려움을 나타냈고, 자신의 주장에 따른 근거를 종합·추론하여 결론짓지 못했다. 특히 정확한 과학개념을 활용하여 자신의 주장을 뒷받침하는데도 부족한 면이 있었다. 이는 생명공학기술에 대한 이해와 지식이 필요한 부분으로 생물교과에서 생명윤리교육의 필요성을 나타내고 있다. 셋째, 생명윤리쟁점에 대한 논거활용 글쓰기에서 고등학생은 주로 윤리적 관점(28.9%), 의학적 관점(22.4%), 사회적 관점(19.9%), 개인적 관점(9.2%)으로 생각하여 의사결정을 내리는 것으로 나타났다. 그러나 학생들의 의견은 대부분 제시된 논거로 제한되어 있어 다양한 관점으로 사고하지 못하는 것으로 나타났다. 생명윤리쟁점에 대해 다양한 관점으로 사고하는 것은 자신의 생각을 다각적인 측면으로 정당화시킬 수 있으며, 이와 같은 사고는 합리적인 의사결정을 유도한다. 이에 따라 생명윤리교육에서는 학생들이 논란이 되는 쟁점에 대하여 여러 측면으로 사고할 수 있도록 지도하는 것이 필요할 것이다. 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 많은 학생들이 같은 맥락의 생명윤리쟁점에 대한 가치관이 다르게 나타났다. 합리적 의사결정을 위해 자신의 가치관의 내면화가 이루어질 수 있도록 생명윤리교육 프로그램이 필요하다. 둘째, 학생들은 자신의 주장을 생명공학기술에 대한 정확한 지식을 활용하여 뒷받침하는데 어려움을 나타냈기 때문에 관련된 과학지식을 함께 교육하는 생명윤리교육 프로그램의 개발이 필요하다.;The technology of life sciences in modern society, which evolves day by day, is leading to a social and ethical issue. So the citizens of today are required to have rational decision-making abilities about the issues of bioethics related to the sanctity of life. Therefore, students are mere possession of scientific knowledge, as well as a wide range of bioethics issues critical to be able to accommodate. But bioethics only in terms of moral ethics is treated mainly in science education was not taken seriously. The range of science education needs to be progressively wider, especially for students who will become citizens of future society. Factors that affect to the rational decision-makings are individual’s views of values and their critical thinking. Students can identify own values and develop their ability to think critically. In this study, the ethical values of biotechnology and the level of critical thinking are analyzed through writings based on use of arguments about issues of bioethics. This study is the third year high school in Gyeonggi targeting 106 people was done twice, Writing about issues of bioethics arguments shown in utilizing biotechnology to analyze ethical values ​​and critical thinking. The conclusions of this study are as follow. Firstly, the characteristics of high school student’s values which shown through writings based on use of arguments are as follow. Students, who have values based on ethics and norms, considered unreasonable to develop technology, which places the sanctity of life as the highest value but evolves via sacrifices of others lives, and have taken opposite positions to the research and development of biotechnology. Students with values based on science and axiom wished to increase human’s benefits through the developments of technology in science and showed attitude to take attendant ethical problems relatively lightly. Students with multiple values considered technology development and the sanctity of life together and tended to look for the concrete alternatives to minimize its damage on the sanctity of life. However, 38.6% of entire students had different types of values depending on subjects, so the internalization about values of lives were not considered to form by high school students. Personal values have significantly larger affects on decision-makings than knowledge of relevant science, so bioethics education should exist for students to set up a their system about the values of lives. Secondly, analysis about the levels of critical thoughts made by high school students appearing during their process of decision-makings on the bioethics, showed that students have no difficulties representing their goals and purposes, but had difficulties to think and understand precisely about discussed arguments. For example, discussions on issues in depth and explanation for own arguments were lacking and had difficulties to identify the issues from various perspectives. Students could not summarize and infer the grounds according to their opinions. And they were insufficient to use precise knowledge of science in order to support their arguments. This result shows the necessity for the knowledge and understandings about biotechnology and the need for bioethics education in biological subjects. Thirdly, writings based on use of arguments showed that high school students make their decisions mainly through ethical(28.9%), medical(22.4%), social(19.9%) and scientific(9.2%) perspectives. But most of their opinions were limited to the proposed arguments and students struggled to think from different points of views. To think about bioethics issues from various aspects can justify own thoughts multi-dimensionally and leads to a rational decision-making. So according to above results, bioethics education should teach how to think and set up arguments about controversial issues from different angles. Proposals for this study are as follow: First, values on biotechnology ethics were not internalized properly for many students. Bioethics education program is needed in order to make internalization of values for rational decision-makings. Second, students showed difficulties in claiming their arguments using precise knowledge of biotechnology, so the development of bioethics education program is needed combined with the education of related scientific knowledge.
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