View : 776 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정영란-
dc.contributor.author이숙희-
dc.creator이숙희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:41Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:41Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000083758-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210662-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000083758-
dc.description.abstract사회는 급변하고 있으며 이에 따라 직업 세계도 변하고 있다. 이러한 변화 속에서 진로교육을 통해 학생들이 자신의 적성에 맞는 진로를 찾아 행복한 삶을 영위할 수 있도록 해야 한다. 그러나 현재 학교에서는 학생의 특기와 적성을 고려하지 않은 입시 위주의 교육으로 인해 진로교육이 제대로 이루어지지 않고 있며 특별활동 시간이나 1회성 행사 위주의 진로교육이 이루어지고 있다. 따라서 지속적이고 효과적인 진로교육을 위해 진로교육의 목표와 과학 교육의 목표를 동시에 달성할 수 있는 과학교과 통합 진로교육이 필요하다. 본 연구에서는 과학교과 통합 진로교육 프로그램을 개발하여 수업에 적용한 후 중학생들의 진로결정 자기 효능감, 진로에 대한 태도, 합리적 의사결정 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 이를 위해 생물, 화학, 물리, 지구과학 영역의 4단원에서 총 39차시의 과학교과 통합 진로교육 프로그램을 개발하였다. 그리고 중학교 3학년 학생 143명을 대상으로 사전-사후 검사 통제집단 설계 방법을 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 다양한 적성과 흥미를 가진 학생들이 자신의 진로를 지속적으로 발전시킬 수 있는 역량을 기를 수 있는 과학교과 통합 진로교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램은 진로결정 자기 효능감과 진로 성숙도 중에서 합리적 의사결정 능력을 향상시키는데 효과적이었다(p<.05). 그러나 진로성숙도 중 진로에 대한 태도 영역에는 긍정적인 영향을 주지 못했다(p<.05). 그러므로 진로결정 자기 효능감과 합리적 의사결정 능력을 향상시키기 위해서는 과학교과 통합 진로교육을 실시하는 것이 필요하다. 또한 프로그램을 적용한 결과 진로결정 자기 효능감과 합리적 의사결정 능력에서는 성별에 따른 차이가 나타나지 않았으므로(p<.05) 남녀가 모여 있는 학급에도 적용할 수 있다. 본 프로그램을 적용한 결과 진로결정 자기 효능감은 학업 성취 수준에 따른 효과가 나타나지 않았으나(p<.05) 합리적 의사결정 능력은 상위수준의 학생에게 긍정적인 효과가 나타났다(p<.05). ;The society is changing rapidly therefore the world of work is changing, too. Students look for a career matching the aptitude of own through career education in such a change, and live the happy life. However, career education does not consist because of entrance examination that did not consider a professional skill and the aptitude of the student directly in the current school. In addition, specials activities time and once-related event-centered career education consists mainly. Therefore for sustained effective career education the science curriculum integration career education that can achieve goal of the career education and goal of the science education at the same time is necessary. This research proved that science curriculum intergration career education program exerted positive influence on the middle school students' career decision-making self-efficacy, attitudes toward career and rational decision-making. The research is based on the 39-session classes conducted in accordance with science curriculum integration career education program which is supported by biology-related, chemistry-related, physics-related, earth science-related contents. The participants of this study were 143 students in the 3nd grader of middle school, pre and post-test control group was employed. The findings are as follows. The science curriculum integration career education program that could bring up the ability to develop their career is developed. The science curriculum integration career education program resulted in a positive change to the middle school students' career decision-making self-efficacy and rational decision-making and demonstrated statistically significant differences(p<.05). However it was not able to give an affirmative effect in attitudes toward career(p<.05). It is necessary to carry out a science curriculum integration career education program to improve career decision-making self-efficacy and rational decision-making. The effects on career decision-making self-efficacy and rational decision-making of science curriculum intergration career education program had no differences between the sexes. Therefore program can be applied to the class where men and women gather. The effects on career decision-making self-efficacy of science curriculum integration career education program had no differences between achievement(p<.05). But the effects on rational decision-making of science curriculum integration career education program had differences to high achievement(p<.05).-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 1 A.연구 목적 1 B.연구 내용 3 C.연구의 제한점 3 Ⅱ.이론적 배경 4 A.진로 교육 4 B.진로결정 자기 효능감 14 C.진로성숙도 16 D.선행 연구 19 Ⅲ.연구 방법 및 절차 24 A.연구 대상 24 B.연구 설계 24 C.연구절차 25 D.검사도구 27 E.과학교과 통합 진로교육 프로그램 개발 28 F.과학교과 통합 진로교육 프로그램 적용 31 G.자료 처리 및 분석 32 Ⅳ.연구결과 및 논의 33 A.과학교과 통합 진로교육 프로그램 개발 33 B.진로결정 자기 효능감 결과 43 C.진로에 대한 태도 결과 53 D.합리적 의사결정 능력 결과 60 Ⅴ.결론 및 제언 65 참고문헌 67 부록 72 부록 1 72 부록 2 74 부록 3 76 부록 4 77 ABSTRACT 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1481784 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc500-
dc.title과학교과 통합 진로교육 프로그램이 진로결정 자기 효능감, 진로성숙도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Influence of the Science Curriculum Integration Career Education Program on Career Decision-making Self- cacy, Attitudes toward career and Rational Decision-making-
dc.creator.othernameLee, Sook Hee-
dc.format.pageviii, 84 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 생물교육전공-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE