View : 38 Download: 0

논의 및 과학 글쓰기 관련 국내 과학 교육 연구 동향 분석

Title
논의 및 과학 글쓰기 관련 국내 과학 교육 연구 동향 분석
Other Titles
Trend analysis of the research studies on scientific argument and writing in Korea
Authors
신지원
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최애란
Abstract
Scientific argument and writing is a major goal in the science education standards. Research studies on scientific argument and writing in Korea has been increased since 2004, but the overall trend analysis of this topic has not been covered. In this study, research studies related to scientific argument and writing are analyzed with respect to research questions, subjects and methods as well as application approach and data analysis. Research questions of the current study are set as follows; Firstly, how is the trend of the research questions of the research studies on scientific argument and writing in Korea? Secondly, how is the trend of the research subjects and methods of the research questions of the research studies on scientific argument and writing in Korea? Thirdly, how is the trend of application approach of the research questions of the research studies on scientific argument and writing in Korea? Lastly, in which aspect was the results analyzed in the research studies of scientific argument and writing in Korea? In this study, 118 research studies in relation to scientific argument and writings from 2004 to 2013 were collected and analyzed. From the past 10 years, the research on scientific argument and writing is on the rise and further active research was done since 2008. The results of this study can be summarized as follows; Firstly, the trends of research questions showed that most of research was done on the development of teaching and learning strategies, followed by the contents analysis and the effect of the scientific argument and writing. However, even in the research on developing teaching and learning strategies, the specific and practical strategies for teachers are not suggested. In order to assist teachers to apply scientific argument and writing appropriately developing teaching strategies and specific application methods must be further studied. Secondly, the trends of the research subjects and methods showed that more than half of the studies were done with k-12 students. In particular, many studies were conducted with elementary and middle school students. On the other hand, studies with pre-service teachers and in-service teachers were relatively rare as well as with high school students. Therefore, studies with teachers and high school students should be more conducted in the future. In terms of research methods, it showed that quantitative, qualitative and mixed methods were relatively applied evenly in research studies. Thirdly, the applications approach trends of scientific argument and writing showed that most of arguments and writings were conducted during regular school hours. In the aspect of application of these activities showed that the subjects were given relevant information and education prior to argument or writing activities. As for the students, scientific argument and writing may be burden; therefore, related information and education should be provided to research subjects prior to conducting scientific argument and writings. Lastly, the trends of effects of scientific argument and writing activities showed that most of the research were done on scientific attitudes, scientific concepts, scientific inquiry. In the structure and process of argument were most frequently analyzed. In the analysis of writing, the contents in writing and the forms of writing were most frequently studied. In analyzing scientific argument and writing the scientific concepts and the level of argument should be studied in future research.;논의 및 과학 글쓰기는 국내외 국가 교육과정에서 교육의 주요 목표이다. 이에 우리나라에서도 논의 및 과학 글쓰기 관련 연구가 많이 진행되고 있으나 아직 전체적인 동향을 살펴본 연구는 진행되지 않고 있다. 본 연구에서는 국내에서 발표된 논의 및 과학 글쓰기 관련 논문을 대상으로 연구 문제, 연구 대상, 연구 방법 및 논의 및 과학 글쓰기 관련 활동 적용 방식과 어떠한 측면에서 그 결과를 분석하고 있는지 알아 봄으로써 논의 및 과학 글쓰기 관련 연구의 동향을 살펴보고 후속 연구의 방향을 제시하고자 한다. 이를 위해 2004년부터 2013년까지 논의 및 과학 글쓰기 관련 연구 118편을 수집하여 분석하였다. 최근 10년간 논의 및 과학 글쓰기 관련 연구는 점점 증가하는 추세이고 2008년 이후에 관련 연구가 활성화되고 있다는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 결과 및 제언을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 문제 경향을 살펴본 결과, 교수·학습 전략을 개발하는 연구가 가장 많았고 논의 및 과학 글쓰기 활동에 대한 내용 및 효과를 분석한 연구 순이었다. 하지만 교수·학습 전략을 개발한 연구에서도 교사를 위한 구체적이고 실질적인 교사의 역할 등에 대한 전략 제시가 되고 있지 않아 현장 교사가 실제 과학 수업에 적용하기에는 어려움이 있다. 따라서 현장 교사가 실제 과학 수업에 적용하는 것을 돕기 위해서는 교수·학습 전략 개발과 함께 구체적인 적용 방안에 대한 연구가 활성화되어야 할 것이다. 둘째, 논의 및 과학 글쓰기 관련 연구의 연구 대상 및 연구 방법 경향을 살펴본 결과, 학생을 대상으로 한 연구가 전체 연구의 절반이 넘는 많은 비중을 차지하고 있었다. 그 중에서도 초등학생과 중학생을 대상으로 한 연구가 많았다. 상대적으로 예비 교사 및 현장 교사를 대상으로 한 연구와 고등학생을 대상으로 한 연구는 적었다. 따라서 앞으로 예비 교사 및 현장 교사와 고등학생을 대상으로 한 연구가 활성화되어야 할 것이다. 연구 방법은 양적 연구, 질적 연구, 혼합 연구가 비교적 고르게 적용되고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 논의 및 과학 글쓰기 활동 적용 방식 경향을 살펴본 결과, 정규 수업 시간을 이용하여 논의 활동 또는 과학 글쓰기 활동을 각각 진행하는 경우가 많았다. 논의 및 과학 글쓰기 활동 적용 방식의 측면에서 연구 대상에게 논의 및 과학 글쓰기 관련 사전 교육을 진행하고 관련 자료를 제시한 연구가 증가하고 있었다. 논의 및 과학 글쓰기 활동은 학생들이 어렵게 느끼는 활동이므로 앞으로의 연구에서도 연구 대상에게 사전 교육을 진행하고 관련 자료를 제시한 후 논의 및 과학 글쓰기 활동을 진행하여야 할 것이다. 넷째, 논의 및 과학 글쓰기 활동 결과 분석 경향을 살펴본 결과, 과학에 대한 태도, 과학 개념, 과학 탐구 측면에서 적용 효과를 분석한 연구가 많았다. 내용을 분석한 연구는 논의 활동의 내용을 분석한 연구와 과학 글쓰기 활동의 내용을 분석한 연구로 나뉜다. 논의 활동의 내용을 분석한 연구에서는 논의 구조와 논의 과정을 분석한 연구가 많았고, 과학 글쓰기 활동의 내용을 분석한 연구에서는 글쓰기에 포함된 내용과 글쓰기의 형태를 분석한 연구가 많았다. 앞으로 논의 및 과학 글쓰기 활동의 내용을 분석하는데 있어서 과학 글쓰기에 나타난 개념과 논의 수준을 함께 분석하는 연구가 진행되어야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE