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어머니의 정서신념과 자녀의 부정적 정서에 대한 반응이 유아의 정서조절능력에 미치는 영향

Title
어머니의 정서신념과 자녀의 부정적 정서에 대한 반응이 유아의 정서조절능력에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Maternal Beliefs about Emotions and Reactions to Children's Negative Emotions on Preschooler's Emotion Regulation.
Authors
이지은
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 아동학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
본 연구의 목적은 어머니의 정서신념 및 자녀의 부정적 정서에 대한 반응이 유아의 정서조절능력에 미치는 영향과 어머니의 정서신념이 자녀의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응에 미치는 영향을 살펴보고, 자녀의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응이 어머니의 정서신념과 유아의 정서조절능력 간의 관계에서 매개적 역할을 하는지를 탐색하는 것이다. 이를 위해 서울시 및 경기도에 위치한 5곳의 유아교육기관에 재원 중인 만 3-5세 유아 231명(남아: 116명, 여아: 115명)의 어머니들을 대상으로 질문지법을 이용하여 자료를 수집하였다. 어머니의 정서신념은 Parker(2006)의 자녀의 정서에 대한 부모의 신념(Parental Beliefs about Children's Emotion)을 번안, 수정한 척도를 사용하여 측정하였다. 자녀의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응은 Fabes, Eisenberg와 Bernzwieg(1990)의 자녀의 부정적 정서에 대한 부모의 반응 척도(Coping with Children's Negative Emotion Scale)를 배주희(2011)가 수정, 보완한 척도를, 유아의 정서조절능력은 Shields와 Cicchetti(1997)가 개발한 정서조절 체크리스트(Emotion Regulation Checklist)를 번안한 김지윤(2007)의 척도를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 사용하여 변인들 간의 상관관계를 산출하고 t 검증, F 검증을 실시하였으며, 단순 및 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 정서지도신념이 높을수록 유아의 적응적 정서조절은 높았으며,불안정/부정적 정서는 낮았다. 둘째, 자녀의 부정적 정서에 대한 어머니의 지지적 반응이 높을수록, 비지지적 반응이 낮을수록 유아의 적응적 정서조절이 높았으며, 비지지적 반응이 높을수록 유아의 불안정/부정적 정서가 높았다. 셋째, 어머니의 정서지도신념이 높을수록 어머니의 지지적 반응이 높았으며, 정서가치신념이 높을수록, 정서지도신념이 낮을수록 어머니의 비지지적 반응이 높았다. 마지막으로, 어머니의 지지적 반응과 비지지적 반응은 어머니의 정서지도신념과 유아의 적응적 정서조절 간의 관계를 부분 매개하였고, 비지지적 반응은 정서지도신념과 유아의 불안정/부정적 정서 간의 관계를 완전 매개하였다. 본 연구는 유아의 정서조절발달에 영향을 미치는 어머니의 정서신념과 자녀의 부정적 정서에 대한 반응을 함께 고려하였으며, 어머니의 정서신념이 유아의 정서조절능력에 미치는 영향에서 자녀의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응의 매개적 역할을 발견하였다는 데 그 의의가 있다. 본 연구는 유아정서조절의 긍정적 발달을 돕기 위한 어머니의 정서사회화 관련 부모교육 자료로 활용될 수 있을 것이다.;The main purposes of this study were to examine the relations among maternal beliefs about emotions, reactions to children's negative emotions and preschooler's emotion regulation as well as to examine the mediating role of mothers' reactions to children's negative emotions between maternal beliefs about emotions and preschooler's emotion regulation. A total of 231 mothers of 3-5years preschool children(116 boys and 115 girls) in Seoul and Gyoung-gi Do responded to questionnaires regarding maternal beliefs about emotions, mothers' reactions to children's negative emotions and preschooler's emotion regulation. The data were analyzed using t-test, F-test, correlations, and simple/multiple regressions. The main results of this study were as follows: First, as the level of maternal emotion-guidance beliefs were higher, preschoolers showed a higher adaptive emotion regulation and a lower labiliy/negativity. Second, as the level of mothers' supportive reactions to children's negative emotions were higher and nonsupportive reactions were lower, preschoolers showed a higher adaptive emotion regulation, whereas as the level of mothers' nonsupportive reactions were higher, preschoolers showed lower labiliy/negativity. Third, as the level of maternal emotion-guidance beliefs were higher, they showed a higher supportive reactions to children's negative emotions, and as the level of maternal emotion-value beliefs were lower, they showed a higher nonsupportive reactions. Finally, mediating roles of mothers' reactions to children's negative emotions in relation of maternal beliefs about emotions and preschooler's emotion regulation were found. Mothers' nonsupportive reactions played a complete mediating role between maternal emotion-guidance beliefs and preschooler's labiliy/negativity. Both supportive and nonsupportive reactions played a partial mediating role between maternal emotion-guidance beliefs and preschooler's adaptive emotion regulation. This study considered both maternal beliefs about emotions and reactions to children's negative emotions in explaining preschooler's emotion regulation. This study found that mother's reactions to children's negative emotions played mediating role between maternal beliefs about emotion and preschooler's emotion regulation. This research holds the significance as it can be used for parenting education material to improve preschooler's emotion regulation.
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일반대학원 > 아동학과 > Theses_Master
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