View : 1063 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정종우-
dc.contributor.author김은미-
dc.creator김은미-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:35Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:35Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000084755-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210609-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000084755-
dc.description.abstract책임감 있는 환경행동을 실천하기 위해 자연을 직접 체험하는 것은 환경에 대한 태도와 가치를 증진하는데 효과적인 방법이다. 현장의 체험학습은 학습자가 실제로 느끼는 환경과 교실에서 가르쳐지는 환경이나 환경문제 사이를 좁힐 수 있으며, 실제 환경 속에서의 학습은 실제적인 관련성을 도모하여 학습자에게 더 많은 의미를 부여할 수 있다. 그 중에서도 숲을 이용한 숲 체험환경교육은 전체적인 형태에서 ‘인간과 숲’이라는 주제를 강조하고, 어린이와 청소년뿐만 아니라 성인까지 대상의 제한이 없다. 특히 가까운 곳의 숲을 체험했을 때 학습자는 숲과 자신의 관계성을 학습하여 숲에 대한 애정과 인식이 크게 달라진다. 숲에는 자연과 역사에 대한 여러 가지 정보가 담겨져 있어 체험 학습 교육의 효과를 높일 수 있다. 숲 체험에 대한 연구는 학교 숲을 비롯한 다양한 숲, 생태공원 등을 이용하여 진행되어 왔으나 숲 교육과 관련된 연구들은 타 분야에 비해 양적으로 많지 않으며 연구방법 면에서도 다양한 시도가 필요하다. 특히 숲에서 학생들이 경험하는 것, 느끼는 것들의 맥락과 상황에 대한 연구가 필요하다. 따라서 숲 체험 프로그램을 통해 학생들이 경험한 것은 무엇인지 그 맥락과 상황을 좀 더 깊이 있게 파악하여 환경교육의 장으로서 숲의 의미를 알아보고자 한다. 본 연구는 대학부설영재원 과학영재 18명의 중학생들을 대상으로 지역 기반의 숲 체험 프로그램을 실시하였다. 서대문구 안산 숲을 주제로 하였으며, 숲 체험 당시의 영상자료와 연구자가 작성한 관찰일지, 학생들이 작성한 활동지와 산출물, 면담 전사본을 활용하여 연구 참여자들의 숲 체험에 대한 경험을 분석하였다. 대부분의 학생들이 안산 숲을 자주 찾았고, 숲과 나무에 대해 자연친화적인 태도를 지니고 있었다. 숲 체험을 막 시작하는 단계에서 학생들에게 안산 숲은 일상과 추억의 장소로, 가족과 등산을 가거나 산책으로 많이 갔었고, 학교에서 봉사활동이나 생태체험학습으로 자주 가보았던 익숙한 장소였다. 이를 바탕으로 숲 해설로 이루어진 숲 체험 활동을 통해 숲의 구성원인 나무와 곤충 등에 대한 지식을 획득하였고, 새로운 지식의 획득은 안산 숲에 대한 호기심과 흥미를 유발하여 새롭고 신선한 환경으로 느끼게 하였다. 또한 숲이라는 공간 그 자체가 주는 편안함, 엄마의 품과도 같은 따뜻함과 안정감, 시원함과 상쾌함, 그리고 친구들과 함께 했던 즐거움 등 학생들은 숲 체험을 통해 다양한 감정을 경험하였다. 그리고 숲을 다양한 생물들이 상호작용하며 공존하는 조화의 공간으로 여겼고, 숲의 기능을 직접 체험하며 인간에게 없어서는 안 되는 공간이라는 것을 실감하였다. 숲은 환경을 이해하는 시작의 장소로서, 숲에서의 지식 획득, 호기심과 흥미의 획득, 정서적인 안정, 생태지향적 사고는 복합적으로 작용하였다. 숲에 대한 학습 욕구와 숲에 대해 더 알아보고 싶다는 감정을 느끼도록 영향을 미쳤다. 또한 숲은 학습자가 환경과 나의 관계에 대해 인식하고 깊이 있게 사고할 수 있도록 하며, 이와 같은 분석을 통해 환경교육의 장으로서 숲의 중요성과 의미를 파악할 수 있었다.;In order to practice the environment responsible behavior, to direct experience nature, is an effective way to increase the value and attitude to the environment. Learning in the real environment, it is possible to promote the relevance practical, to the learner, to grant more sense. Among them, there is no limit of the target from children to adults by emphasizing the theme of "forest and human" experience environmental education using the forest. In particular, when you experience the nearby forest, the learner, to learn the nature of the relationship and their own forest, recognition and love of forests will differ greatly. The forest, much information about the nature and history has been put, it is possible to enhance the effect experience learning and teaching. Studies on the experience of the forest, has been advanced by using the school forest, and urban ecological park. However, studies related to the teaching of the woods, as well as no more in quantity than the other fields, various attempts are determined in terms of the approach. Study of the situation and context that children experience in the woods, what you feel is particularly necessary. Thus, through the forest experience program, and to understand a little more deeply that the students have experienced and inspect the meaning of the forest as a place for environmental education. In this study, the junior high school students of 18 people science gifted children, we conducted a forest experience of community-based programs. It is the theme of the forest of Seodaemun-gu An-San mountain, with the aid of artifacts, the discussion transcription pattern observed diary with the picture of forest experience at that time, whether exercise, we analyzed the experience of forest experience of the study participants. Most students frequently visited the forest of An-San, they had a nature-friendly attitude of the tree and the forest. At the beginning stage of the forest experience, forest of An-San was a place of memories and everyday students. And go climbing with my family, they went for a walk a lot, and it was a familiar place had done well in ecology learning experience and volunteer activities in school. Through hands-on activities that took place in the commentary of the forest, students, won the knowledge of insects and tree is a member of the forest. The acquisition of new knowledge, to induce the interest and curiosity of forest An-San, they felt new, fresh environment. In addition, through the experience of the forest, students and joy that together with friends, have experienced various emotions comfort space itself that forests provide, a sense of stability and warmth, and freshness, and coolness, such as the arms of mom. And, they thought the space of harmony various organisms interact with each other in the woods, coexist, and they realized that direct experience with the function of the forest, that space that is indispensable to humans. As the location of the beginning, of knowledge acquisition in the woods, acquisition of interest and curiosity, thinking stability, ecological-oriented emotional acted in a complex manner to understand the forest environment. It was affected to feel the feeling that want to know more about the forest and learning needs of the forest. In addition, forest, was able to be able to think deeply learners aware of the relationship with the environment, through such analysis, to understand the meaning and importance of the forest as a place for environmental education.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 목적 및 필요성 1 B. 연구문제 3 C. 연구의 제한점 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 체험환경교육 4 1. 체험환경교육의 의의 및 필요성 4 2. 체험환경교육의 교육적 효과 5 B. 숲 체험 환경교육 6 1. 숲 6 2. 숲 체험교육 6 3. 지역기반의 숲 체험 학습 9 C. 숲 체험교육에 대한 선행연구 10 Ⅲ. 연구 방법 13 A. 연구 대상 13 B. 안산 숲 14 1. 안산 이름의 유래 14 2. 안산 숲 생태 14 3. 안산 숲의 교육적 활용 15 C. 연구 방법 17 1. 안산 숲길 여행 프로그램 구성 17 2. 자료 수집 18 3. 자료 분석 26 D. 숲에 대한 연구 참여자들의 사전정보 및 지식 27 Ⅳ. 연구결과 30 A. 숲 체험 프로그램 이전 학생들의 숲에 대한 경험 30 1. 나무와 관련된 학생들의 개인적인 경험 30 2. 일상과 추억의 안산 숲 30 B. 숲 체험 프로그램 동안의 학생들의 숲에 대한 경험 32 1. 숲에 대한 지식 획득 32 2. 숲 체험에서 느낀 감정 34 3. 숲에 대한 호기심 획득 38 C. 환경을 이해하는 시작의 장소 숲 46 1. 숲에 대한 학생들의 인식 47 2. 숲에 대한 학습의 욕구 48 3. 환경과 나의 관계 인식 49 Ⅴ. 결론 및 제언 52 A. 결론 52 B. 제언 53 참고문헌 55 부록 58 ABSTRACT 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2769173 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc500-
dc.title지역 기반 숲 체험 프로그램을 통한 중학생들의 숲에 대한 경험 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle안산 숲 체험을 중심으로-
dc.title.translatedResearch experience in the forest of middle school students who through the regional basis forest experience program : Around the experience of the forest of An-San-
dc.creator.othernameKim, Eun Mi-
dc.format.pageviii, 73 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 과학교육학과-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE