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dc.contributor.advisor오진경-
dc.contributor.author최화정-
dc.creator최화정-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:34Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000085004-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210601-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000085004-
dc.description.abstract본 논문은 차이 궈 치앙(蔡國强, Cai Guo-Qiang, 1957-)의 작업에 나타난 사회적 실천으로서의 미술에 대해 고찰하고자 한 연구이다. 차이 궈 치앙은 강력한 마오주의 아래 다양한 정치사회적 변화가 있었던 급변하는 중국 현대사 가운데에 있었던 작가이다. 격변의 역사 속에서 그는 시대의 흐름과 함께 한 중국 현대미술을 경험하였고, 특히 문화대혁명 시기에 선전활동에 참여함으로써 마오의 예술론에 직접적인 영향을 받았다. 서예가이자 공산당원이었던 아버지의 영향 그리고 다양한 종교와 문화유산이 공존하는 고향에서의 성장배경은 문화적 정체성의 형성과 사회주의적 성향을 갖게 되는 바탕이 된다. 그의 예술관 형성에 근저를 이루고 있는 이와 같은 요소는 일본과 미국으로 이주했던 경험과 맞물리면서 구체적인 모습으로 발현되었다. 해외에서의 거주, 다수의 국제전시에의 참여배경을 통해 그는 중국 사회뿐만 아니라 세계의 정치, 사회, 문화의 총체적인 분야에 걸쳐 다각적인 시각을 갖게 되었다. 그는 다양한 배경의 대중들과 소통할 수 있는 미술의 힘을 믿었고, 이는 구체적인 방식으로 구현되었다. 그의 작품은 성격에 따라 폭발이벤트, 설치 작업, 국가 프로젝트로 나누어 질 수 있다. 그는 일본에서 대표적인 작품인 폭발 이벤트를 실행하면서 본격적인 작가 활동을 시작하였다. 폭발성이 지니는 의미는 이벤트를 행하는 장소의 정치사회적 맥락과 결합되어 당대 사회 이슈에 대해 비판 의식을 드러내는 것으로 발현되었다. 특히 협업의 방식을 통해 폭발이벤트를 실행하기도 하였는데 이는 마오쩌둥이 정치적 위기 때마다 대중의 역량을 결집시킴으로써 집단의식을 발현시키는 방법에서 영향을 받았다. 그는 작가가 관람객에게 일방적으로 작품을 제시하는 수직적 방식에서 벗어나 지역 주민부터 전문 분야의 사람들과 팀을 구성하여 제작단계부터 관람까지 함께 하는 수평적 방식을 선택함으로써 공동체 이념을 구현하고자 하였다. 설치 작업에서는 동·서양 문화 간의 차이를 넘어 미술을 통한 소통을 이루고자 한 그의 신념이 드러난다. 이는 중국의 전통문화요소와 서구 미술의 형식을 융합시키는 형식적 측면과 중국의 속담, 고사, 신화에 빗대어 당대의 사회 이슈들에 대해 언급하는 내용적 측면으로 나타났다. 감상의 단계에서는 대중들을 수동적 관람자에서 능동적 참여자로 그 위치를 전이시켜 모두가 함께 하는 미술을 구현함으로써 사회통합을 실천하고자 하였다. 사회와의 유기적인 관계 속에서 기능하는 미술을 목표로 한 그의 열망은 정부 주도하의 문화 프로젝트에 참여함으로써 더욱 적극적으로 실현되었다. 그는 버려진 땅 혹은 일상적 장소를 문화적 공간으로 탈바꿈하여 화이트 큐브 안에 갇힌 미술 작품이 아닌 함께 만들고 즐기는 미술을 창조하고 이를 지속가능한 문화적 교류로 정착시켰다. 더 나아가 이는 정부 행사 혹은 올림픽과 같은 국가적 규모의 프로젝트에의 참여로 확대되었다. 미술의 사회적 파급력을 믿은 작가와 정부의 이해 속에서 대중성과 기념비적 속성을 지니는 그의 작품은 중국이 원하는 국가 이미지 선전을 위한 시각적 전략을 실현하기에 충분했다. 본 논문은 이와 같은 분석을 통해 차이 궈 치앙이 사회와의 유기적인 관계 속에서 생산되고 기능하는 미술을 실천하고자 하였음을 살펴보았다. 국가적 정체성에서 비롯된 예술관은 다양한 해외에서의 경험을 거쳐 보편언어로서의 미술에 대한 인식으로 확장되었다. 그는 이분법적 경계들을 넘어 소통할 수 있는 방법론을 탐구하였으며, 이는 사회에 존재하는 여러 영역이 미술의 범주 안에서 무너지고 통합되는 과정으로 구현되었다. 차이 궈 치앙의 작업은 유토피안적 사회 실현을 위해 미술이 행할 수 있는 이상적인 준거로서의 틀을 시각적으로 제시했으며, 사회적 소통의 장으로서의 진정한 의미를 획득하였음을 본 논문을 통해 밝힘으로써 그의 작업이 지니는 미술사적 의의를 도출하였다.;This study is a research to contemplate on Cai Guo-Qiang’s artworks that have shown social practice of art. Cai Guo-Qiang is an artist whom stood in the center of rapidly changing Chinese modern history under mighty Maoism with sociopolitical changes. Cai has experienced Chinese modern arts which have swam stream of times in a rapidly changing history, especially in the times of the Cultural Revolution, participating in various propaganda activities led it to having a direct effect on Mao’s art theory. Under the influence of Cai’s father being both a calligrapher and a member of the Communist party, and his hometown where a various religion and cultural heritage co-exists becomes the basis of his growth of forming cultural identities and having a socialistic tendency. Interlinking of such elements based on the formation of his artistic viewpoints and emigrating experience to Japan and U.S have been revealed in a concrete figure. Through Residence abroad and participating in various international exhibitions, Cai has obtained multilateral perspectives not only in the society of China but in the overall field in the politics of the globe, society, and culture. Cai believed in the power of art which he could communicate with audience of various background, and this led him to realize his works in a detailed method. Cai’s works in accordance with characters could be divided into three categories, the explosion event, the installation and the national project. Cai started working as an artist in earnest by performing one of his most representative works called the explosion event in Japan. The meaning of the explosion was realized to reveal criticism for the issues of social aspect of the time which the place of sociopolitical events and the context were combined. Particularly, the explosion event was performed in occasional collaboration which has much analogy with Mao’s realization method of concentrating public competence for a group perception to settle down political crisis. Deviating from “The Perpendicular Way”, a typically suggesting his/her works to audience, Cai, instead of choosing the old way, he chose to implement ideas of forming a community known as “The Horizontal Way” by organizing a team from local residents to people from the various fields of expertise to share the works being born from the very first stage. Beyond the cultural barrier of the East and the West, Cai shows his beliefs through communication of art in the installation phase. Assimilating the elements of the Chinese traditional culture and the formal aspect of the Western art as well as Chinese proverbs and mythology were appeared to be referred to social issues of the day. In the sentimental phase, by turning passive audience into more of active participants, Cai tried social unification where all could be as one to enjoy art. Aiming for art that functions in the systematic relationship with the society, Cai’s enthusiasm, with the involvement of the government in cultural project has been more actively realized. Simple art works displayed inside a white cube were settled as a sustainable cultural exchange by transforming wasteland or ordinary places into a culture space to create enjoyable art. Furthermore this led the government activities and national scale project such as the Olympics to expand its realm. Cai’s works which contain both popularity and monumental characteristic as well as having an artist whom believes in social impact of art were more than enough to fulfill visual strategy for China to enhance its national image. Through analysis, this study is mainly focused to examine how Cai Guo-Qiang made his attempts to practice on how his art produces and functions in a systematic society relationship. Artistic viewpoint that started from national identity has expanded as art of universal language through various experience from overseas. Cai researched methodology which overpasses binary boundary and for various domains existing in the society being collapsed in the range of art, his research has been embodied as an integrated process. Through this, Cai Guo-Qiang’s works for the utopian realization of society, which art may conduct a structure of ideal criteria has been visually submitted and by revealing the acquisition for the true meaning of social field for communication through this study, the significance of art-historical meaning is concluded.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 차이 궈 치앙의 사회적 시각의 형성배경 8 A. 1960-80년대 중국의 정치사회적 상황 8 B. 문화대혁명 전후 중국미술계에 나타난 사회의식 13 C. 차이 궈 치앙의 사회주의적 성향 20 Ⅲ. 작업방식으로 본 미술의 사회적 기능 25 A. 폭발 이벤트 25 1. 현실 사회에 대한 발언 25 2. 협업에 의한 공동체 이념의 구현 31 B. 설치 작업 37 1. 동·서양 문화 간의 소통 37 2. 참여를 통한 사회통합의 실천 42 C. 국가 프로젝트 47 1. 일상적 장소의 문화 공간화 47 2. 국가적 목표에 부합하는 미술 52 Ⅳ. 결론 60 참고문헌 65 도판목록 70 도판 78 Abstract 89-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5185431 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title차이 궈 치앙(蔡国强)의 작업을 통해 본 사회적 실천으로서의 미술-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Social Practice of Art in Cai Guo-Qiang's Works-
dc.creator.othernameChoi, Hwa Jung-
dc.format.pagevi, 91 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술사학과-
dc.date.awarded2014. 2-
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일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
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