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백석 시의 저항성 연구

Title
백석 시의 저항성 연구
Other Titles
Studies of the resistance during Baek Suk's poetry
Authors
황유경
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김미현
Abstract
본 연구는 한국 현대시사에서 중요한 의미를 지니고 있는 백석의 시를 재발견하는 것을 목표로 하며 본격적인 의미에서 백석을 존재론적으로 규명하는 과정으로써, 다양한 반근대적 지향과 반제국적 지향을 통해 도출되는 저항성을 발견하는 것을 목적으로 한다. 백석은 같은 정주 출신인 방응모가 사장으로 있던 조선일보의 장학생으로 선발되어 동경의 청산학원에서 영문학을 공부하고, 1934년 귀국하여 그는 조선일보사 기자, 계열잡지사 발행지인 『여성』지에 편집일을 하게 된다. 1935년 8월 「정주성」을 조선일보에 발표하여 시인으로 등단한다. 시를 주로 창작하였으며 조선일보사에서 그해 창간 시사잡지 『조광』의 편집일을 맡아서 한다. 1936년에 시집 『사슴』을 발간하였는데 선광인쇄주식회사에서 간행한 이 시집에는 33편의 시가 실려 있었다. 『사슴』은 반근대적이고 반제국적인 지향이 강렬하게 응축된 시집이다. 본 연구는 백석의 시세계 전반에 걸쳐 나타나는 저항성을 검토하고자 하였다. 이것은 본격적인 의미에서 백석을 존재론적으로 규명하는 과정으로써, 다양한 반근대적 지향과 반제국적 지향을 통해 도출되는 저항성을 발견하는 것을 목적으로 한다. 백석은 경계선상에 놓여 있던 경계적 지식인으로서 어느 집단에도 포함되지 않는 존재가 된다. 이러한 비고정적이고 불안정한 위치에서 그는 계몽적 근대의 파탄과 세계의 균열을 목도하고 반근대적 사유와 내면적 성찰을 통한 저항적 모색을 시작하게 된다. Ⅱ장에서는 백석의 시에서 드러나는 ‘전략적 글쓰기’를 고찰함으로써 제국주의를 부정하고 식민지 시대의 피식민자로서의 자기 인식이 이루어지는 과정을 살펴보고자 한다. 백석은 1930년대 식민지의 양가적 공간 속에서 수많은 분열을 발견하였으며 그 분열 속에서 토속적인 세계로 회귀한다. 근대를 경유한 자의 환멸이 백석으로 하여금 ‘고향’이라는 공간으로 대표되는 토속적이고 원형적인 세계를 복원함으로써 근대가 지워낸 것들에 대한 기록을 하게 만들었던 것이며 그들을 수면 위로 밀어올리고 있는 것이다. 근대의 기표를 완전히 지워낸 백석의 시는 철저하게 의식적이고 전략적인 기획이라 할 수 있는 것으로 그의 시 세계는 그가 의도적으로 창조해낸 정교한 세계이다. 가장 대표적인 전략적 글쓰기는 그가 방언을 사용했다는 것이다. 그는 소수언어의 저항성을 실현할 수 있는 평북 방언을 사용하였다. 그가 평북 방언을 사용하여 시를 창작한 것도 지극히 의도적인 것이었다. 그는 근대와 제국주의의 폐해를 치유하고 극복하는 방법으로 공동체 의식, 즉 연대의 의식의 회복을 강조하였다. 백석은 공동체의 유대감을 회복하기 위해 유년의 과거로 회귀함으로써 자신의 동일성을 회복해나간다. 또한 이러한 과정에서 현재에서 과거와의 지속을 유지할 수 있는 연결고리로 감각이 선택되고 있다. 근대의 시각중심주의를 벗어나 다양한 감각을 선택한 것은 상당히 의미 있는 것이다. 백석은 강력한 정치적 전언을 드러내지는 않았지만 시의 기저에는 그 이상의 저항성이 내재되어 있으며 제국주의의 폐해와 식민주의의 본질을 정확히 인지하고 있었다. Ⅲ장에서는 백석의 시에서 드러나는 ‘고백적 글쓰기’를 고찰하고자 한다. 제국주의의 부정은 전략적 글쓰기를 하게 하였고 식민주의의 자각은 고백적 글쓰기를 가능하게 하였다. 백석은 고백의 반복을 통해 피식민자로서의 비자아성 지우기를 실행한다. 그리고 주체의 소멸을 통해 텅 빈 공간에서 재난의 글쓰기, 초연한 수동성의 글쓰기를 함으로써 진정한 글쓰기를 실현한다. 그는 어디에도 정주하지 못하는 부유적 존재가 되는데 부유적 존재를 지배하고 있는 것은 상실의 감각이다. 그가 상실한 가장 대표적인 것은 고향이었다. 태반이라고 여겨지는 고향의 상실은 귀향의 불가능성을 확인시켜주는 절망이자 재앙이다. 백석은 일제의 수탈과 근대적 제도와 문물의 유입으로 결국 가족이 해체되는 과정을 서사적으로 보여준다. 근대와 제국주의에 의해 시작된 그들의 불행은 모두 고향을 잃었기 때문에 시작된 것이다. 태반과도 같은 고향에서 홀로 떨어져 나와 근원을 상실한 자들이 바로 민족의 구성원들이라는 것을 인식하고 있다. 개인의 유랑이 민족의 유랑으로 확장된 것을 포착한 것이다. 백석은 예리한 역사인식과 뛰어난 현실감각을 가지고 있었으며 민족의 고통스러운 현실을 외면한 적이 없다. 백석은 유목적 주체가 되었으며 디아스포라와 민족의 비극적 현실에 접근한다. 특히 거미를 통해 우화적으로 가족의 이산을 그려냈는데 거미에게 눈이 없다는 것은 응시의 시선을 갖지 못했다는 것이고 주체성을 상실한다는 것이므로 우리 민족의 ‘눈’이 상실되고 주체성도 상실되었다는 것을 의미한다. 고백적 글쓰기로 이루어진 백석의 후기 시편들은 백석 시의 절창이며 마지막에 그가 발견한 ‘갈매나무’는 의지의 표상으로 백석이 도달한 정신적 높이다. 백석의 시가 내면의 침잠이나 깊은 체념과 허무에서 그치지 않고 식민지 현실에 대한 저항성을 획득할 수 있는 이유가 이러한 상징들을 사용하고 있기 때문이다. 내면의 불안과 혼돈을 지나 ‘갈매나무’의 발견을 통해 그는 시인으로서의 삶의 자세를 확립하고 있으며 시인으로서의 운명을 자각한다. 또한 백석은 북방의 공간으로 탈주한다. 백석이 지닌 북방의식은 우리의 고대적 공간을 다시 회복하는 계기로 작용한다. 백석의 북방에 대한 인식과 지평은 사라져가는 민족 정체성을 복원시키고 비극적 역사 현실 속에 정신의 재생을 위한 이상공간을 부활시키는 데 있었다. 북방은 소외된 인간성의 본질을 회복할 수 있는 공간이다. 백석은 북방으로부터의 공간적 확장과 태초로부터의 고대라는 시간적 확장을 통해 탈주를 지향한다. 북방으로 탈주함으로써 광활했던 대륙적 기원과 민족의 역사적 기원을 발견하게 된다. 백석은 미래의 세계가 고대적 세계를 회복시키는 것과 관련이 있음을 알고 있었다. 백석은 전통을 중시하여 우리 문화의 독자성을 확립하려 하였고 아시아의 우위를 점유하려 했던 일제의 전략을 부정하는 조용한 반역자였다. Ⅳ장에서는 ‘전복적 글쓰기’에 대해 고찰하고자 한다. 그가 궁극적으로 추구한 것은 탈식민주의의 모색과 전복적 글쓰기이다. 백석은 자신의 정체성을 끊임없이 의심하고 재구성하는 내적 저항의 정치성을 추구하였다. 백석은 제국의 중심 논리로부터 주변 논리로 탈주함으로써 위반과 전복의 삶을 반복하게 된다. 백석 시에서는 환상성이 발현되는 순간이 찾아오는데 백석 시의 환상성은 전복성과 연결되어 있으며 현실의 질서를 교란시키면서 환상적 저항성을 가진다. 그는 시 속에서 세상을 등지고자 하는 태도를 빈번하게 보이는데 그 것은 현실 도피가 아니라 스스로를 격리시키는 것이다. 그리고 마지막에는 세상과의 소통의 가능성을 끝까지 열어둔다. 백석은 제국이 회유할 수 없는 자가 됨으로써 반제국주의적 성향을 굳혀간다. 저항의 언어인 환유를 통해 개별성과 특수성을 강조하면서 소외된 것들에 대한 언급을 한다. 근대의 시각에서 볼 때 열등하고 주변적인 가치를 지니는 요소들에 긍정적인 가치를 부여하고 존재론적 의미를 찾아내는 반근대적 담론이 되는 것이다. 백석은 근대의 내부에서 근대의 모순을 각성한 시인으로 반근대적 의식을 시를 통해서 보여준다. ;This study has important implications for Korea suggests that modern Suk aims to reinvent the city and as a full-fledged ontological sense Suk as the process of identifying a variety of semi- modern orientation and nationality repayment resistance derived through discovery -oriented the object of the present invention . Bangeungmo Suk is a former president of such settlements was the Chosun Ilbo Scholarship to study English literature at Tokyo School of liquidation and , in 1934 , he returned home to the Chosun Ilbo reporters , family acquaintances magazine published " woman" is whether to make pyeonjipil . August 1935 " jeongjuseong " published in the Chosun Ilbo, the debut of the poet . During the year , mainly in the Chosun Ilbo was launched creative newsmagazine " dimming " of the pyeonjipil to take on . Married in 1936, " deer " is published in hayeotneunde beneficiation Printing Co., Ltd. has published two poetry verse 33 was carried . " Deer " is a popular anti- modern, anti- Empire -oriented poetry is intensely condensed . This study is based quotes Suk appear throughout the study was to examine resistance . This is a full-fledged ontological sense of Suk as the process of identifying a variety of semi- modern orientation and derived through the repayment oriented citizenship for the purpose of finding the resistance . Suk was placed in the borderline group of marginal intellectuals, which is not included as the presence . He was in such a non- stationary and unstable collapse of modernity and enlightenment to the world witnessed the crack -and-a-half modern thought and inner reflection to start looking through the resistance of the enemy . Suk revealed in chapter Ⅱ during the strategic writing ' to the study of colonial imperialism pisik negative and self-awareness is made as a private course will be discussed. Suk ambivalent space of the colony in the 1930s in a number of divisions that division was found to revolve in the folk world . Suk 's disillusionment with the modern way of all of their 'home ' is represented by the area by restoring indigenous and modern worlds circle is cleared out to make a record of the things that made them will be boosting up sleep . Suk completely cleared out signifiers of modern poetry is thoroughly capable of conscious and strategic planning by means of his poetry came up with the world that he intentionally created a sophisticated world. The most typical use of strategic writing that he would speak in tongues . He can achieve a resistivity of minority language dialects Pyeongbuk used. Using his dialect poems Pyeongbuk also extremely creative one was intentional . He healed the evils of modernity and imperialism as a way to overcome a sense of community , ie, the recovery of consciousness emphasized solidarity . Suk to regain the community's ties to the past of childhood regression to recover the identity of his goes by . In addition, in the process, are able to maintain the continuation of the past and the most intimate sense of a passage to be selected . Out attention to the visual center of the modern variety is quite meaningful sense be selected . Suk reveal a strong political message to the base at the time , but there is more resistance and the inherent evils of imperialism and colonialism were aware of the exact nature of the . Suk revealed in chapter Ⅲ poem ' confessional writing' want to study the . The negation of imperialism was writing a strategic awareness of colonialism was to enable the confessional writing . Suk is through repetition of testimony Clear pisik Shing visa run as private . And the disappearance of the subject through the writing of the disaster in the empty space , premiered by the passivity of writing to achieve a true writing . He was not anywhere wealth remains sedentary existence dominated by the presence of the ruins , which is part of the sense of loss . It is home to the most representative he was lost . The loss of the placenta is considered the home of the impossibility of returning home that confirms the despair and disaster. Suk exploitation of the Japanese civilization and the influx of modern systems and the process of the dissolution of the family narrative eventually shows . Started by modernity and imperialism lost their home because all the misery began. Alone, away from home , such as the placenta and is found just ethnic origin of those who have lost members to be aware of that . The nation of nomadic wandering individuals to capture the extended will . Suk historical awareness and a keen sense of reality has had great nation has never been ignoring the painful reality . Suk was the principal nomadic peoples of the Diaspora and approaches the tragic reality . Especially through the spider family of discrete fabulously drawn is that there is no eye gaze took out the spider did not have eyes , so that the will of our nation's identity, loss of the eye and the loss of identity implies that they lost . Suk made ​​confessional writing at the time of the latter specimens are jeolchang Suk , and he found the last " sea buckthorn " is a representation of the will heighten mental Suk is reached . Immersion in the market Suk and deep inner resignation and not just in vain resistance to colonial realities , which you can obtain for the reason is because these symbols are used . Anxiety and confusion through the inner ' sea buckthorn " through the discovery of life as he was a poet and poet 's attitude to establish the fate of awareness . Suk is also the northern breakout space . Northern Suk is with our ancient enemy space and consciousness is an opportunity to regain function. Suk on the northern horizon of awareness and to restore the national identity is disappearing tragic history of mental reality for playing was to revive the anomaly . The essence of humanity is alienated to the north you can recover space. Suk from the northern extension of the spatial and the temporal extension of the ancient from the beginning to the end to escape through . Breakout of the vast northern continental origin and was found to be the nation's historical origins . Suk world of the future restoration of the ancient world ever knew that involves . Suk emphasis on the tradition of trying to establish the uniqueness of our culture was the Japanese who tried to seize the lead in Asia 's strategy was to deny the quiet rebel . Chapter Ⅳ ' subversive writing' wish to study for . Ultimately, he is seeking the attention of postcolonial writing is sought and subversive . Suk is constantly suspicious of his identity politics of reconstructing the internal resistance was seeking . Around the center of the imperial logic Suk logical escape from the life of the violation and repeat the abalone . The moment when the fantasy is expressed Suk is found at the time of coming Suk
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