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누가-사도행전에 나타난 정치적 변증의 목회적 의도에 대한 연구

Title
누가-사도행전에 나타난 정치적 변증의 목회적 의도에 대한 연구
Other Titles
A Study on Pastoral intention of political apologetics in Luke-Acts : Focusing on Jesus Trial Narratives(Luke22:66-23:25)
Authors
송한솔
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박경미
Abstract
본 논문은 누가-사도행전에 나타난 정치적 변증에 대해 예수의 재판 설화(눅22:66-23:25)를 중심으로 연구한다. 그동안 누가-사도행전은 일반적으로 정치적 변증서로 여겨져 왔다. 누가에서 나타나는 정치적 배경에 대한 자세한 묘사와 그의 이해가 로마 당국에 순응적인 것으로 연구되어 왔기 때문이다. 이로써 누가의 문서는 종종 그리스도인의 정치적 역할을 반감시키는 근거로 이용되기도 했다. 그러나 정치적 변증이라는 시각에 편중되어 주목 받지 못했던 정치권력에 대한 비판적인 구절들이 누가의 본문 안에 존재하고 있다. 이 때문에 일반적인 논의에 대한 비판적인 입장도 나타났다. 뿐만 아니라 누가의 독자를 공동체 외부 혹은 내부로 상정하는 상반된 견해가 나타나기도 했다. 그러나 이러한 논의는 동전의 양면과 같으며, 본 논문은 누가를 공동체 삶의 자리에서 모순되는 상황을 분별하여 인식한 지도자로 보고자 한다. 이러한 맥락에서 타이센(G.Theissen)의 연구를 수용하여 누가의 정치적 변증에 대해 새로운 관점을 부여할 것이다. 그것은 일종의 ‘교회정치학’으로서 누가가 교회를 이끌어나가기 위해 공동체 안팎과 상호작용을 시도한 것을 넓은 의미에서 ‘교회정치학’으로 파악한 것이다. 이를 위해 타이센이 사용했던 방법론인 ‘사회-수사학적 접근(Socio-Rhetorical Approach)’으로 누가의 재판 본문을 주석할 것이다. 누가는 사회적 상황을 본문 안에 드러내고 있다. 이것은 사회-수사학적 해석에서 말하는 수사학적 목적에 바탕이 되는 사회상이다. 이로써 그가 지도자로서 공동체에게 전달하고자 하는 의도를 파악할 수 있을 것이라고 전제했다. 누가공동체는 공동체 안팎으로 갈등이 있었다. 공동체 외부와의 갈등 요인은 로마의 정치 형태와 관련된 것이었다. 당시 로마 도시를 지배하던 사상은 황제 숭배사상이었으며 이것은 그리스도 공동체가 받아들일 수 없는 것이었다. 그리고 유대전쟁 이후 유대의 생활방식을 따르는 공동체에 대한 로마의 탄압도 외부와의 갈등에 처하게 하는 요인이었다. 반면에 공동체의 내부적 갈등은 다양한 인종이 공존하는 상황에서 일어난 것이다. 공동체의 지배적 입장에 서 있던 유대인들은 그리스도 공동체에 유입된 이방 그리스도인들의 구원에 대한 정당성에 의문을 제기했고, 공동생활과 같은 문제가 첨예화되었다. 이러한 상황에서 누가는 내외적 갈등을 해결하기 위해 교회를 위한 정치학적인 시도를 하였다. 이것은 그가 예수와 바울의 생애와 수난이야기를 공동체의 상황에 반영하여 재구성하는 것이었다. 그의 첫 번째 시도는 주변의 정치적 상황과 관련된 문제에 대해 분별하여 서술함으로써 공동체가 가져야 할 태도에 대해서 인식시키는 것이었다. 재판 설화에서 누가는 로마 정치인의 모습을 통해 정치권력의 허약함과 부패를 부각시킨다. 이것은 당시의 로마 황제 숭배 사상과 기독교 신앙이 양립할 수 없는 것임을 내포한다. 또, 예수가 로마 당국의 명령에 협조하는 것을 보임으로써 유대전쟁을 일으켰던 ‘폭도들’과 그리스도 공동체를 분리시키고자 했다. 유대전쟁 이후로 로마의 유대인에 대한 탄압이 그의 공동체에 어려움을 겪게 했기 때문이다. 두 번째 시도는 공동체 내의 상황인 유대인과 이방인의 갈등이 일어난 원인을 분석함으로써 이방인 구원의 정당성을 제시하는 것이었다. 누가는 재판에서 예수와 바울을 고소하여 법정에 서게 한 이들을 유대인들로 부각시킨다. 이를 통해 유대인들이 예수의 죽음에 대한 책임이 있으며 그들이 예수를 거절했기 때문에 유대인에게 주어졌던 구원이 이방인에게로 옮겨졌음을 밝힌다. 이러한 누가의 작업은 그가 공동체의 지도자로서 목회적인 의도를 가졌다는 사실을 알려준다. 누가는 기독교를 변증하여 정치체제에 무조건적으로 따라야 할 것을 권유하지 않았다. 공동체 내의 갈등도 묵인하지 않았으며 그리스도 공동체의 윤리가 이를 해결할 수 있을 것이라고 확신했다. 그러므로 누가의 저술 의도는 구성원들이 예수와 바울을 공동체의 모델로 삼아 그 문제를 새롭게 인식하고, 그리스도를 담대히 선포하기를 원하는 목회적인 것이었다.;This thesis purposes to discuss the political apologetics in Luke-Acts regarding to trial narratives(Luke 22:66-23:25). Luke-Acts has been regarded as the political apologetics, because the previous studies about his description and understanding have focused on his yielding attitude toward the Rome authorities. Therefore, Luke-Acts often served as evidence to undermine Christian's political role. However, there are also texts critical to political power, which have never been focused due to the predominant view of political apologetics. That led to criticism on the previous view about Luke. Furthermore, controversy over the audience of Luke has escalated. This discussion is, however, the flip side of the coin. Instead, this thesis tries to regard Luke as a considerate leader who recognized the contradictory situation of the community. In this context, the thesis applies Theissen's approach and introduces a new point of view on Luke's political apologetics. That is 'Krichenpolitik(church politics)'. With understanding the view in a wider way, Luke seemed to look for the political way to interact with various actors in and outside of the community in order to lead the community. For developing this discussion, this thesis explains Luke's trial narratives based on Socio-Rhetorical Approach', which Theissen used as the interpretation method. Luke implied social situation in texts. The situation becomes the background of the rhetorical purpose according to the socio-rhetorical approach. With this approach, this thesis tries to understand his purpose to deliver his message to the community as the leader. Luke's community had internal-and-external conflicts. Tension with outside of the community came from Rome's political system. At that time, Emperor Worship was swaying the cities of Rome, which could not be acceptable for the Christian community. Suppression on the community following Jewish living standards became one of main conflict factors. On the other hand, there was the internal conflict which was caused by multi-ethnic situation of the community. The Jews who had dominant position in the community raised a question about legitimacy of salvation of the Gentiles. Furthermore, tension inside of the community grew regarding to many social issues including cohabitation. Under these circumstances, Luke chose the political approach for church in order to solve the conflicts. That was to tell the story about Jesus and Paul's passion in which the community's situation was reflected. At first, he tried to let people know the desirable attitude toward the community by prudently explaining the political situation. In the trial narratives, he showed weakness and corruption of the political power through Rome's politicians. It implied that Emperor Worship and Christianity were incompatible. With commenting Jesus' compliance with Rome's order, he separated the rioters, who had waged the Jewish War, from the Christian community, because his community had been suffering suppression by the Rome authorities after the war. Second, he justified salvation of the Gentiles through analyzing the reason for the conflict between the Jews and the Gentiles. Luke showed that it was the Jews who took Jesus and Paul into court. Furthermore, he said that the Jews were blamed for Jesus's death, which consequently changed the object of salvation from the Jews to the Gentiles. Luke's work tells us that he had pastoral intention as the community leader. He did not recommended that people should comply the political system with excusing apologetics. He did not acquiesce the conflict within the community. Instead, he was convinced that the ethic of the christian community would solve it. What he believed was the members of the community who would recognize the conflict in a new way with keeping Jesus and Paul in mind and declare Christ.
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