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글로벌 경제 질서의 재편과 멕시코 허브 항만의 공간적 재구성 연구

Title
글로벌 경제 질서의 재편과 멕시코 허브 항만의 공간적 재구성 연구
Other Titles
Reorganization of Global Economic Order and Spatial Reconstruction of Mexican Hub Ports : Focusing on Gateway City Manzanillo
Authors
김수정
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 사회과교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이영민
Abstract
경제의 글로벌화는 세계의 생산체계와 무역 관계를 근본적으로 변화시키고 있다. 1990년대 이후 중국 경제의 성장으로 미국-유럽으로 대표되는 기존의 글로벌 경제의 중심이 중국-미국의 양강체계로 재편되고 있다. 경제구조의 재편은 국가 간의 생산·물류·소비 네트워크를 복잡하게 만들고 있으며 이로 인해 국가 간 영향을 주고받는 범위도 급속하게 확장되고 있다. 특히 한 국가의 교역규모와 수반되는 수출입 화물량은 빠른 속도로 증가하고 있는데, 이는 새로운 공간질서를 창출해 내는 원동력이 되고 있다. 화물의 이동과 항만체계의 변화는 배후지와 항만, 그리고 지향지 간의 역동적인 상호작용의 결과로 그 자체가 지리적인 현상이라고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 글로벌 경제 환경과 멕시코의 무역수지를 분석함으로써 멕시코의 지역구조 변화를 이끄는 요인들을 도출한다. 둘째, 멕시코 주요 항만들의 물동량을 비교분석 함으로써 세계 무역의 중심이 대서양에서 태평양 지역으로 이동하고 있음을 지리적으로 밝히고자 한다. 셋째, 멕시코와 아시아 간 무역 확대가 태평양 연안의 항구 도시 만사니요에 미치는 영향을 도시 경관, 인구구성의 변화를 통해 분석한다. 넷째, 버그하트의 관문도시와 항만체계에 관한 이론을 바탕으로 만사니요의 특징을 살펴보고, 멕시코의 관문도시로서 만사니요만이 지니는 공간적 특성을 밝힌다. 이를 위하여 글로벌화와 신자유주의, 스케일과 장소변화, 관문도시와 항만체계의 개념 및 특징을 정리하고 항만지리학과 유통지리학과 관련된 선행연구를 조사하였으며 멕시코 지리통계청과 항만청, 경제부에서 제공한 통계자료를 정리하였다. 또한 현지답사를 통해 도시 경관의 사진을 촬영하였으며, 만사니요 현지의 정보를 얻기 위해 만사니요에 거주하는 사람들과 인터뷰를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 글로벌 경제 환경의 변화로 멕시코의 항만 체계 중심이 멕시코 만에서 태평양으로 이동하고 있음을 확인하였다. 멕시코 경제부의 수출입 무역수지 통계를 분석한 결과 2000년대 중반 이후 멕시코 무역에서 한국, 중국, 일본이 차지하는 비중은 미국 다음으로 높았다. 중국의 성장과 한국의 대 멕시코 직접투자 증가, 동일본 대지진에 따른 일본 현지 생산 공장의 멕시코 이전은 지향지와 배후지를 연결하는 관문으로서 항만의 성장을 야기하였다. 태평양 지역의 항만과 만사니요, 라사로 까르데나스 항만의 연 평균 성장률은 멕시코 만 연안 항만의 연 평균 성장률의 2.5배에 이를 정도로 성장 속도가 빠른 것으로 나타났다. 둘째, 멕시코와 아시아 국가의 무역 확대는 항만이 성장을 야기하고, 이는 만사니요 시의 인구구성과 경관을 바꾸는 주요 요인임을 확인하였다. 항만의 성장과 더불어 만사니요의 인구 증가율은 멕시코 전체 인구 증가율의 2배에 이를 정도로 빠른 속도로 인구가 증가하고 있다. 또한 높은 항만 수요를 뒷받침하고 늘어나는 주택 수요를 뒷받침하기 위해 도시의 신시가지 내에 새로운 주택단지가 들어서고 있었으며 고속도로와 철도 정비 사업이 진행되고 있음을 확인하였다. 셋째, 버그하트의 관문도시와 항만체계에 관한 이론을 바탕으로 관문도시로서 만사니요의 특징을 살펴보고, 멕시코의 관문도시로서 만사니요만이 지니는 독특한 공간적 특성을 밝히고자 하였다. 버그하트의 관문도시 이론에 의하면 관문도시는 교통의 결절에 입지하며 항만기능을 보조하기 위해 운송업·금융업·도소매업의 비중이 높으며 제조업의 비중은 낮아야 한다. 버그하트의 이론을 만사니요에 적용했을 때 대부분은 일치하였으나, 직업구성 측면에서 다소 차이가 있었다. 이는 버그하트의 연구가 선진국의 관문도시들을 대상으로 이루어져 멕시코의 사회경제적 상황을 반영하지 못하기 때문이다. 낮은 GDP와 빈약한 재정상황으로 국가의 투자가 중소규모 도시인 만사니요까지 미치지 못하면서 고차 기능인 금융 서비스는 배후의 광역중심지인 과달라하라에서 이루어지고 있었으며, 도시의 낮은 생산성은 경제활동 인구의 20%에 달하는 사람들이 항만과 관련된 교통물류업에 종사하는 기형적인 인구직업구성을 야기하게 되었다. 이는 만사니요가 멕시코 중서부의 광역 중심지로 성장하지 못하고 단순히 물류‧화물이 통과하는, 사전적 의미로서의 관문도시로 기능하고 있음을 나타낸다.;Economic globalization is changing the global production systems and trade relations radically. Since the growth of Chinese economy in 1990s, the existing global economy represented as USA-Europe has been reorganized into the system of two powers based on Chinese-USA. Reorganization of the economic structure has been complicating networks of production‧distribution‧consumption among nations, expanding rapidly their influential range. Particularly, exported and imported cargo, accompanied with the national trade scale, is increasing rapidly and forming a driving force to create a new space order. The change of cargo transfer and harbor system, resulted from the dynamic interaction among Hinterland, Foreland and a harbor, may be a geographical phenomenon in itself. Research aims of this study are as follows. Firstly, it derives factors to lead a Mexican local structure change by analyzing the global economic environment and Mexican trade balance. Secondly, it identifies geographically that focus of the world trade is moving from the Atlantic to Pacific regions by conducting a comparative analysis on trading volumes of main Mexican harbors. Thirdly, it analyzes the effect of trade expansion between Mexico-Asia on Manzanillo, a port city at the Pacific coast by the change of city scenery and population composition. Fourthly, based on the theory of the Gateway City and harbor system by Burghardht, it examines characteristics of Manzanillo along with its own spatiality Manzanillo has as the gateway city of Mexico. So, this study examined concepts and characteristics of globalization and neo-liberalism, changes of the scale and location, gateway city and harbor system, and reviewed precedent studies on the geography of harbor and distribution. Also it inspected statistics by Mexican Geographic & Statistical Office, Harbor Administration and the Ministry of Economy. Furthermore, city scenery photos were taken through the field survey and interviews were conducted for Manzanillo people in order to collect local information. Research findings are as follows. Firstly, this study showed that the focus of the Mexican harbor system is moving from Gulf of Mexico to the Pacific with the change of the global economic conditions. As the result of analyzing statistics of export-import trade balance by the Mexican Ministry of Economy, the rate of Korea, China and Japan was second only to America in Mexican trade after the mid 2000s. Growth of China and increase of Korean direct investment in Mexico, transfer of Japanese production plants to Mexico after eastern Japan earthquake caused the growth of the harbor as a gateway between Foreland and Hinterland. It revealed that annual average growth rate of the Pacific harbors including Manzanillo and Lazaro Cardenas is higher than that of harbors on Gulf Of Mexico, showing to 2.5 times higher. Secondly, this study showed that trade expansion between Mexico and Asian nations causes the growth of a harbor, forming a main factor changing the population composition and scenery of Manzanillo. Together with the growth of the harbor, its population is increasing rapidly, showing the growth rate 2 times higher than that of Mexican whole population. In addition, in order to satisfy higher demands on harbor and housing, new housing complexes are being constructed in the new town of the city. Also this study identified that renewal projects are being conducted for highway and railroad. Thirdly, based on the theory of the Gateway City and harbor system by Burghardht, this study inspected characteristics of Manzanillo along with its own spatiality Manzanillo has as the gateway city of Mexico. According to the theory of Burghardht, a gateway city locates at a node of traffic, has a higher rate of transport‧finance‧wholesale-retail industries to give aid to the harbor function, but with lower weight of the manufacturing. When applying the theory of Burghardht to Manzanillo, most showed consistence but had a little difference in the vocational composition. The reason why is that Burghardht research was conducted for gateway cities of developed nations so failed in reflecting Mexican socio-economic conditions. Lower GDP and poor financial condition cause a limitation in national investment coverage to even Manzanillo, a small and middle sized city. So, high functional financial service is done at Guadalajara, a center of the metropolitan regions. Also, lower productivity of the city made an abnormal population-vocational composition that as many as 20% of economically active population are employed for transport and distribution industries related to the harbor. It shows that Manzanillo functions as a gateway city that cargo is transported simply in terms of the lexical meaning, failing in growing up to the metropolitan center of the middle western Mexico.
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