View : 766 Download: 0

산들유치원 만 5세 유아의 사회적 힘에 관한 문화기술적 연구

Title
산들유치원 만 5세 유아의 사회적 힘에 관한 문화기술적 연구
Other Titles
An ethnographic study about 5-Year-Old Children's Social Power at Sandeul Kindergarten
Authors
윤해수
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 만 5세 유아들의 하루 일과에서 나타나는 사회적 힘을 긍정적인 측면과 부정적인 측면으로 살펴보고 그에 따른 사회적 힘의 사용과 대응 양상을 심층적으로 분석하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 산들유치원 만 5세 유아들의 사회적 힘의 사용 양상은 어떠한가? 2. 산들유치원 만 5세 유아들의 사회적 힘의 대응 양상은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 산들유치원 만 5세 학급임 사슴반에서 이루어졌으며 연구대상은 유아 31명이었다. 연구를 위한 자료 수집은 2013년 9월 9일부터 10월 22일까지 이루어졌으며, 자료수집은 총 20회의 참여관찰, 형식적․비형식적 면담, 오디오 녹음, 문서 수집을 통해 이루어졌다. 연구자는 현장 약기와 녹음 내용으로 현장기록과 면담 전사본을 만들었다. 수집된 자료는 Bogdan과 Biklen(2007)이 제시한대로 부호화, 범주화하여 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 산들유치원 만 5세 사슴반 유아들의 하루일과를 통해 나타난 사회적 힘의 사용 양상 중 긍정적 사용 양상은 ‘약속ㆍ규칙 알려주기’, ‘도와주기’, ‘가르쳐주기’, ‘부탁하기’, ‘논리적 따지기’, ‘타협하기’, ‘갈등 중재하기’로 나타났다. 사회적 힘을 긍정적으로 사용하는 유아들은 외적인 보상을 기대하지 않고 타인의 이익을 위한 자발적인 행동을 통해 사회적 힘을 사용했으며, 이는 사회적 힘이 강한 유아, 사회적 힘이 약한 유아 모두에게서 동등하게 나타났다. 부정적 사용 양상은 ‘얕잡아보기’, ‘과시하기’, ‘명령하기’, ‘억지 부리기’, ‘회유하기’, ‘유리한 상황 만들기’, ‘놀이 독점하기’, ‘빼앗기’, ‘거부하기’, ‘위협하기’, ‘공격하기’, ‘속이기’로 나타났다. 사슴반 유아들은 부정적인 사회적 힘을 상대 유아나 상황에 따라서 조절하여 사용하였으며, 주로 사회적 힘이 강한 유아가 사회적 힘이 약한 유아에게 사용하는 양상을 보였다. 둘째, 산들유치원 만 5세 사슴반 유아들의 하루일과를 통해 나타난 사회적 힘의 대응 양상 중 긍정적 대응 양상은 ‘감사하기’, ‘수용하기’로 나타났다. 다른 유아가 자신의 어려움을 도와주거나 이익을 주는 행동을 하면 그에 대해 고맙다고 표현했으며, 다른 유아의 사회적 힘의 긍정적 사용을 수용하고 행동을 변화시키는 방법으로 나타났다. 부정적 대응 양상은 ‘저항하기’, ‘반박하기’, ‘거부하기’, ‘순응하기’, ‘무시하기’, ‘회피하기’, ‘과시하기’, ‘아부하기’로 나타났다. 유아들은 사회적 힘을 바탕으로 형성된 또래 간의 지배위계를 인식하고 그에 따라 서로 다른 대응 양상을 나타냈으며, 부정적인 사회적 힘에 자주 노출되는 유아들은 부정적인 사회적 힘에 무기력해지거나 부정적인 사회적 힘을 사용하는 유아들에 대한 두려움과 수치심, 외로움을 느꼈다. 유아들의 사회적 힘은 또래관계를 형성하고 이를 유지하는데 중요한 영향을 미친다. 유아들은 사회적 힘의 사용과 대응을 통해 타인의 인지, 행동, 감정을 변화시키게 된다. 따라서 교사는 유아들 사이의 사회적 힘의 양상을 파악함으로써 유아들이 바람직한 또래 관계를 맺을 수 있도록 해야 하며, 더 나아가 자신의 사용하는 사회적 힘이 상대방에게 영향을 미칠 수 있음을 알고 긍정적인 변화를 야기하기는 사회적 힘을 사용할 수 있도록 지도해야 할 것이다.;The purpose of this study is to investigate the kinds of social power of 5-year-old children in daily routine at kindergarten and analyze the use of social power and following response. For that purpose, the research questions of this study are as follows. 1. What is the social power used by 5-year-old children at Sandeul kindergarten? 2. What is the following response of social power used by 5-year-old children at Sandeul kindergarten? This research was conducted at the Saseum class of 5-year-old children of private Sandeul kindergarten in Seoul. The subjects of this study were 31 children of 5-year-old. The research was conducted from September 11th, 2013 to October 22nd, 2013 by 20 participating observations, formal and informal interviews with teacher and children, documentation and audio recording. The contents of participating observations and interviews were transcribed in field notes. Collected data were encoded, categorized, and analyzed as Bogdan and Biklen(2007)'s suggestion. The result of this study can be summarized as follows: First, the use of positive social power of 5-years-old children at Saseum class was 'telling promise and rule', 'helping', 'teaching', 'requesting', 'asserting logically', 'making a compromise', and 'mediating conflicts'. Children who used positive social power didn't expect any extrinsic reward and they used positive power through the voluntary behavior for other children's benefits. The similar result appeared between children who have strong power and weak power. The use of negative social power of 5-years-old children at Saseum class were 'looking down on other children', 'showing off', 'commanding', 'persisting', 'conciliating', 'making a advantageous situation', 'monopolizing', 'stealing', 'rejecting, 'threatening', 'attacking', and 'cheating'. Children's using of negative social power varied according to the opponents´ social power or situation. Mainly child with strong social power inflicted negative social power on the opponent with weak social power. Second, the following response of positive social power of 5-years-old children at Saseum class was 'appreciating' and 'accepting'. The children expressed appreciative when they got help or benefits from other children. Furthermore, children accepted other children's positive social power and changed their behaviors. The following response of negative social power of 5-years-old children at Saseum class was 'resisting', 'refuting', 'rejecting', 'accepting', 'ignoring', 'evading', 'showing off', and 'flattering'. The children recognized a status which was created by social power in the class and according to the status, they showed different following response of negative social power. The children who were exposed to negative social power frequently became insensible of negative social power. Also they felt fear to the negative social power and shamed and loneliness. The children's social power seriously influence on developing and maintaining children's relationship. They can change other children's cognition, behavior and emotion through the use of social power and following response. Thus teachers should try to understand types of social power between children, helping them develop a desirable relationship with others. Furthermore, teachers should teach children to understand the influence of social power and use it right way.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE