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어머니의 양육역할수행과 유아의 자기조절력 및 유아의 또래갈등해결전략 간의 관계

Title
어머니의 양육역할수행과 유아의 자기조절력 및 유아의 또래갈등해결전략 간의 관계
Other Titles
A study of the relationship among mothers' parental roles, preschoolers' self-regulation and their peer-conflict resolving strategies
Authors
박혜림
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구는 어머니의 양육역할수행과 유아의 자기조절력 및 유아의 또래갈등해결전략의 전반적인 경향과 어머니의 양육역할수행과 유아의 자기조절력 및 유아의 또래갈등해결전략 간의 관계를 알아보는 데에 목적이 있다. 이와 관련하여 아래와 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어머니의 양육역할수행과 유아의 자기조절력 및 유아의 또래갈등해결전략의 경향은 어떠한가? 1-1. 어머니의 양육역할수행의 경향은 어떠한가? 1-2. 유아의 자기조절력의 경향은 어떠한가? 1-3. 유아의 또래갈등해결전략의 경향은 어떠한가? 2. 어머니의 양육역할수행과 유아의 자기조절력 및 유아의 또래갈등해결전략 간의 관계는 어떠한가? 2-1. 어머니 양육역할수행과 유아 자기조절력 간의 관계는 어떠한가? 2-2. 어머니 양육역할수행과 유아 또래갈등해결전략 간의 관계는 어떠한가? 본 연구는 서울시에 위치한 유치원 4곳에 재원하고 있는 만 4세 유아 90명과 그들의 어머니, 담임교사를 대상으로 하였다. 어머니의 양육역할수행은 육아정책개발센터(2012)에서 개발한 ‘부모교육 프로그램-어머니 양육역할수행수준 검사지’를 사용하여 측정하였고, 유아의 자기조절력은 Kendall과 Wilcox(1979)가 개발한 ‘자기조절력 척도(Self-Control Rating Scale: SCRS)'를 유혜정(1998)이 번안하고, 이지현(2001)이 수정・보완한 척도를 사용하여 측정하였다. 유아의 또래갈등해결전략은 Chung과 Asher(1996)의 'Children's Conflict Resolution Measure'을 기초로 하여 우리나라 실정에 맞게 수정・보완한 송미선(2001)의 도구를 사용하여 측정하였다. 자료분석을 위해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차, 최대값과 최소값을 산출하였고, Pearson 상관분석을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육역할수행은 전반적으로 높게 나타났다. 가장 높은 점수로 나타난 하위영역은 기본적 욕구 충족의 역할이며, 이어서 발달자극 및 교육의 역할, 사회연계의 역할 순으로 나타났다. 유아의 자기조절력 또한 전반적으로 높은 평균을 나타내었다. 자기조절력의 하위요인별로 살펴보면 충동성 억제, 자기통제력, 주의집중력 순으로 높게 나타났다. 유아의 또래갈등해결전략의 경우 자기주장적 전략을 가장 빈번하게 사용하는 것으로 나타났으며 다음으로 수동적 전략, 친사회적 전략 순으로 많이 사용하는 것으로 나타났다. 반면, 적대적 전략과 중재요청 전략은 가장 적게 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 어머니 양육역할수행과 유아의 자기조절력 및 또래갈등해결전략 간의 관계를 살펴본 결과, 어머니 양육역할수행 전체와 유아의 자기조절력 전체 간에 정적상관이 나타났다. 구체적으로 살펴보면, 어머니 양육역할수행 전체와 유아의 자기조절력 하위요인인 자기통제력과 주의집중력 간에 유의한 정적상관이 나타났으며, 어머니 양육역할수행 하위영역 중 기본적 욕구 충족의 역할과 자기조절력 전체 간에 정적상관이 나타났다. 하위요인별 관계를 살펴보면 다음과 같다. 어머니 양육역할수행 하위영역 중 기본적 욕구 충족의 역할과 유아의 자기조절력 중 자기통제력과 주의집중력이 유의미한 정적상관을 나타내었고, 발달자극 및 교육의 역할은 자기조절력 하위요인 모두와 정적상관을 나타내었다. 즉, 발달자극 및 교육의 역할은 기본적 욕구 충족의 역할보다 자기조절력 하위요인 중 충동성 억제와 더 밀접한 상관이 있음을 알 수 있었다. 반면, 어머니 양육역할수행과 유아의 또래갈등해결전략 간에는 상관관계가 나타나지 않았다. 위의 결과를 종합해보면 다음과 같다. 어머니는 자녀 양육 시에 기본적 욕구 충족의 역할을 가장 높게 수행하고 있고, 만 4세 유아의 자기조절력은 비교적 높게 났으며 만 4세 유아들은 또래갈등을 해결하기 위해 자기주장적 전략을 가장 빈번하게 사용하는 것으로 나타났다. 어머니의 양육역할수행과 유아의 자기조절력은 정적인 상관이 나타났지만, 어머니의 양육역할수행과 유아의 또래갈등해결전략 간에는 상관이 나타나지 않았다.;The purpose of this study was to provide an overall review of how mothers' parental roles, preschoolers' self-regulation, and preschooler's peer-conflict resolving strategies are executed and to see how they are related. In order to achieve these goals, following questions have been set: 1. How are mothers' parental roles, preschoolers' self-regulation and preschoolers' peer-conflict resolving strategies executed? 1-1. What roles do mothers serve as parents? 1-2. What is shown about preschoolers' self-regulation? 1-3. What kind of strategies do preschoolers use in order to resolve conflicts? 2. What is the relationship among mothers' parental roles, preschoolers' self-regulation, and preschoolers' peer-conflict resolving strategies? 2-1. How are mothers' parental roles and preschoolers' self-regulation linked? 2-2. How are mothers' parental roles and preschoolers' peer-conflict resolving strategies linked? Ninety preschoolers at age 4 from four different kindergartens in Seoul, and their mothers and teachers participated in this study. Mothers' parental roles were assessed using "Parent Education Program-Level of Mothers' Role Indicator" developed by Korea Institute of Childcare and Education in 2012. Preschoolers' self-regulation was evaluated with "Self-Control Rating Scale: SCRS" which was designed by Wilcox(1979), translated by Yoo(1998), and modified and supplemented by Lee(2001). Preschoolers' peer-conflict resolving strategies were measured with a modified and supplemented version of "Children's Conflict Resolution Measure" developed by Chung and Asher(1996). Song(2001) has made such modifications to the instrument in order to tailor it to the disposition of Korean children. The data collected was analyzed to compute the frequency, percentage, average, standard deviation, minimum and maximum value, and Pearson correlation coefficient. Results of this study are as follow: First, scores for mothers' parental roles were generally high. The subcategory that scored the highest was role of meeting the child's basic needs, followed by developmental stimulus and role of education, and community connection. Average score for preschoolers' self-regulation was relatively high as well. Out of all the subcategories, impulse suppression had the highest score, followed by self-control and attention-concentration. In the case of preschoolers' peer-conflict resolving strategies, self-assertive strategy was the most frequently used, followed by passive strategy and pro-social strategy. On the other hand, hostile strategy and adult-seeking strategy were used the least. Second, findings suggest that mothers' parental roles and preschoolers' self-regulation have a direct correlation. To take a closer look, self-control and attention-concentration, subcategories of mothers' parental roles and preschoolers' self-regulation showed a direct correlation. Role of meeting the child's basic needs, a subcategory of mothers' parental roles and self-control showed a direct correlation as well. Relationships between subcategories are as follows: Role of meeting the child's basic needs, a subcategory of mothers' parental roles, and self-control and attention-concentration, subcategories of preschoolers' self-regulation had significant direct correlation. Also, developmental stimulus and role of education showed direct correlation with all the subcategories of preschoolers' self-regulation. In a word, developmental stimulus and role of education were more significantly related with impulse suppression, a subcategory of preschoolers' self-regulation, than with role of meeting the child's basic needs. However, mothers' parental roles and preschoolers' peer-conflict resolving strategies showed no correlation. To sum up, mothers in this study had the most significant role in meeting the child's basic needs, 4-year-olds displayed relatively high self-regulation, and the preschoolers used self-assertive strategy most frequently in order to resolve peer-conflict. Mothers' parental role and preschoolers' self-regulation showed direct correlation, but mothers' parental role and preschoolers' peer-conflict resolving strategies had no relationship.
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