View : 1459 Download: 0

세자르 프랑크 바이올린 소나타 A장조의 연구 및 분석

Title
세자르 프랑크 바이올린 소나타 A장조의 연구 및 분석
Other Titles
Study and Analysis of César Franck’s Violin Sonata A major
Authors
박빈채
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이택주
Abstract
세자르 프랑크(César Auguste Franck,1822-1890)는 독일의 바그너의 영향을 받아 반음계적인 화성을 많이 사용하였고, 프랑스적인 것만을 고집하였던 포레와 생상, 드뷔시와는 다르게 독일의 음악 스타일에 프랑크 자신의 음악어법을 접목시켰다. 그의 음악은 고전적 방식을 고수하였고, 음악적 짜임새는 호모포니에 기초를 두고 있지만 어느 정도는 대위법적 기법을 사용하였다. 그의 음악은 극단적 표현을 피하고, 반음계적 화성 사용과 전 악장에 걸친 순환동기를 체계적으로 적용했다. 그는 주로 기악곡에 치중하였는데, 특히 그의 많은 작품 중 <바이올린 소나타 A장조>는 그의 유일한 바이올린 소나타 작품으로 후기 낭만시대의 최고의 걸작으로 꼽히며, 베토벤과 브람스의 바이올린 소나타를 포함하여 3대 바이올린 소나타라 불린다. 본 연구에서는 <바이올린 소나타 A장조>를 통해 프랑스 동시대의 다른 작곡가들과 달리 프랑크만이 표현하고자 했던 음악어법과 특징들을 연구하였다. 이전의 베토벤, 브람스의 바이올린 소나타가 대부분 3악장으로 구성된 것과는 달리 이곡은 4악장으로 구성된 소나타로, 기존의 소나타 형식보다 피아노의 비중이 큰 작품이다. 이 곡은 대위법적인 진행과 리듬의 확대와 축소, 반음계적인 화성을 사용하여 프랑크만의 유려함을 갖고 있다. 본 논문은 프랑크의 생애와 작곡기법 등 프랑크에 대한 전반적인 정보를 짚어보고 <바이올린 소나타 A장조>의 형식, 리듬, 선율, 화성, 대위법적 특징을 바탕으로 피아노와 바이올린의 관계 및 흐름을 함께 연구하여, 작품을 통한 프랑크의 음악어법의 이해를 돕고, 올바른 연주에 도움을 주고자 하는데 목적이 있다.;This study presents the unique musical syntax with the recommendation of suitable violin playing for composed by César Franck(1822-1890). César Franck frequently used chromaticism as he was influednced by a German composer, Richard Wagner. Unlike his other contemporaries such as Faure, Saint Saens and Debussy who insisted on the French style of music, Franck grafted his own musical syntax onto a German style. His music mainly adhered to classical methods, whose musical structure was based on homophony but Franck also used contrapuntal motions to some extent. while his music avoids excessive expressions, it systematically applies chromaticism and cyclic themes over all movements. César Franck focused mainly on instrumental music. Especially, , his only violin sonata work, is considered as one of the great masterpieces of the Late Romantic period. Together with the violin sonatas of Beethoven and Brahms, the work is considered as one of the three great violin sonatas. In this study, the musical syntax and characteristics that Franck wished to express differently from other composers of his time were studied through . Whereas most previous violin sonatas by Beethoven and Brahms comprised three movements, this piece was composed of four movements, with a larger role for the piano than in existing sonatas. The piece has a contrapuntal progression, and the use of expanding and contracting rhythms with chromatic chords gives the piece an elegant flow. The purpose of this study is to provide a general overview on Franck, including his life and composition methods. This research is going to study the flow of, and relationship between, the piano and violin in , based on the form, rhythm, melody, chords, and contrapuntal characteristics of the work, thereby to aid in the understanding of Franck’s musical syntax, and the proper playing of his work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE