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Béla Bartók 《Suite Paysanne Hongroise for Flute and Piano》에 대한 분석 연구

Title
Béla Bartók 《Suite Paysanne Hongroise for Flute and Piano》에 대한 분석 연구
Other Titles
A Study on 《Suite Paysanne Hongroise for flute and piano, 1952》by Béla Bartók
Authors
감경주
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
This study is an in-depth analysis of 《Suite Paysanne Hongroise for Flute and Piano, 1952》, a representative work of the early twentieth-century Eastern European Nationalism music by Béla Bartók(1881-1945). The suite was originally written for piano under the title of 《15 Hungarian Peasant Songs Sz.71》 by Bartók during the years of 1914 to 1918 and was transcribed for flute and piano in 1952 by one of Bartók‘ spupils, Paul Arma(1905-1987). Bartók received formal musical education on piano performance and composition since childhood. His music was influenced by Late Romantic Period composers Richard Strauss (1864-1949) and Johannes Brahms (1833-1897) and French Impressionism composers Claude Debussy (1862-1918) and Maurice Ravel (1875-1937). Since Bartók recognized the virtue of folklores in 1905, he devoted his life in exploring folk music, through which he rediscovered the characteristics of Hungarian folk music. He was able to revive them with an imprint that is uniquely of Bartók, and applied such new elements to his own composition, along with efforts to re-classify the Hungarian folk music into three styles; the old style of before mid-nineteenth century, the integrated style derived from the old style, and the new form of original Hungarian art music. 《Suite Paysanne Hongroise for Flute and Piano, 1952》 employs the fourteen short folk tunes and the bagpipe melody from the original piano music, while demonstrating diversity by making changes to its harmonic language and structure. Whereas the original piano music consists of Old tunes(No. 1–No. 4), Scherzo(No. 5), Ballade(No. 6) and Old dance tunes (No. 7–No. 15), 《Suite Paysanne Hongroise for Flute and Piano, 1952》 is an arrangement without the Ballade and progresses continuously, conveying a sense of unity as it is grouped by correlated melodies. Most of the folk tunes utilized in this piece are in the old style of 4-part arrangement; however, the actual work is of various configurations with 2-part and 4-part arrangements. In general, the melody lines of the folk tunes are presented as their unchanged original forms, as the accompaniment takes a key role in regenerating the folk tunes by utilizing various harmonic languages, pianistic idioms such as arpeggios and glissandos, ostinato patterns, different tempos and dynamics, etc. Efforts were also made to enhance the characteristics of the instrument, for the work is an arrangement with flute as the main instrument. As a result, use of Pentatonic scale from the antiquity and Dorian mode is frequently present while atonality is found sporadically. The analysis of 《Suite Paysanne Hongroise for Flute and Piano, 1952》 evinces the fact that the simple fifteen folk tunes have been reinvented into contemporary music by incorporating various scales and modes, pitch ranges, and rhythm and harmonic progressions in the piano part, as those melodies are repeatedly presented. Furthermore, it is evident that the three styles of Hungarian folk music classified by Bartók are displayed throughout the piece congruously. The purpose of this study is to aid the actual performance practice by examining the characteristics of the music of Bartók with focus on the Hungarian folk music and by providing an in-depth analysis of 《Suite Paysanne Hongroise for Flute and Piano, 1952》. ;본 논문은 20세기 초반 동유럽의 민속주의 음악을 대표하는 벨라 바르톡(Béla Bartók, 1881-1945)의 《플루트와 피아노를 위한 조곡 “헝가리 농민가” (Suite Paysanne Hongroise for Flute and Piano), 1952》에 관한 분석 연구이다. 이 곡은 본래 1914년부터 1918년에 작곡된 피아노곡 《15개의 헝가리 농민가 Sz.71 (15 Hungarian Peasant Songs Sz.71), 1914-1918》을 바르톡의 제자였던 폴 아르마(Paul Arma, 1905-1987)가 1952년에 플루트와 피아노를 위한 편성으로 편곡한 곡이다. 바르톡은 피아노와 작곡에 대한 체계적인 음악교육을 받았으며, 작곡에 있어 후기 낭만 작곡가인 리하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)와 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897), 프랑스의 인상주의 작곡가인 클로드 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)와 모리스 라벨(Maurice Ravel, 1875-19 37)의 영향을 많이 받았다. 그리고 그는 1905년부터 민요의 중요성을 깨닫고 전 생애에 걸쳐 민속음악 연구를 통해 헝가리의 민속음악의 특징을 재발견하고 자신만의 독창적인 양식 즉, 19세기 중엽 이전의 양식인 옛 양식, 옛 양식에서 발전된 혼합된 양식, 헝가리 순수 창작 양식인 새로운 양식으로 재분류하여 자신의 곡에 적극적으로 사용하였다. 본 연구곡은 피아노곡으로 작곡되어진 원곡에서 나타나는 14개의 짧은 민요선율들과 백파이프 선율을 그대로 사용하는 한편 악곡의 화성이나 짜임새 등의 변화를 통하여 다양함을 표현하였다. 피아노곡으로 작곡되어진 원곡은 옛 선율(제1곡-제4곡), 스케르초(제5곡), 발라드(제6곡) 그리고 옛 춤 선율(제7곡-제15곡)로 구성되는데 플루트와 피아노로 편곡되어진 본 연구곡은 발라드가 생략되어 편곡되었으며, 각 부분은 유사한 선율들끼리 묶어서 통일감을 주고 연속적으로 진행된다. 이 곡에 사용된 민요선율들은 대부분 옛 양식의 4부분 구조이지만 실제 악곡에서는 2부분, 4부분 등 다양한 형식으로 사용되었다. 전제적으로 민요선율들은 변형되지 않고 그대로 쓰이며 반주부가 민요선율을 재해석하는 중요한 기능을 담당하는데 그 방법으로는 다양한 화성처리, 아르페지오나 글리산도 같은 피아니스트적인 처리, 오스티나토 음형, 다채로운 빠르기말과 셈여림 처리 등을 들 수 있다. 또한 플루트로 편곡된 만큼 악기적 특성을 살린 부분들이 첨가되었다. 음계적 소재로는 옛 양식의 5음 음계를 비롯하여 도리아 선법이 가장 자주 사용되며 무조성이 나타나기도 한다. 《플루트와 피아노를 위한 조곡 “헝가리 농민가” (Suite Paysanne Hongroise for Flute and Piano), 1952》를 분석한 결과 단순한 15개의 민요선율을 바탕으로 이 선율들이 반복될 때 피아노 반주부의 리듬과 화성, 음역, 다양한 음계적 소재의 사용을 통하여 현대적으로 재해석 했다는 것을 알 수 있었다. 또한 바르톡이 직접 분류했던 헝가리 민속음악의 3가지 양식들이 전 곡에 걸쳐 조화롭게 나타난다는 것을 찾아 볼 수 있었다. 위와 같이 바르톡 음악세계의 특징 중에서도 헝가리 민속음악에 대해 살펴보고, 《플루트와 피아노를 위한 조곡 “헝가리 농민가” (Suite Paysanne Hon groise for Flute and Piano), 1952》의 심도 있는 분석을 통해 실제적인 연주상의 도움을 주고자 하는 것이 본 논문의 논지이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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