View : 964 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정윤보-
dc.contributor.author윤정원-
dc.creator윤정원-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:23Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000084182-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210504-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000084182-
dc.description.abstract본 논문은 필자의 석사 과정 이수를 위한 졸업연주회 곡목 중 하나인 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 피아노 소나타 in B♭ Major, Op.22에 관한 연구이다. 1789년에 시작된 프랑스 혁명은 정치, 문화, 예술 등 사회 모든 방면에 깊은 영향을 끼쳤으며 산업혁명에 의해 자본주의가 발생하고, 시민계급의 혁명을 통해 귀족계급의 몰락현상이 나타나게 된다. 베토벤은 이런 전환기의 시대에 활동하였으며 이러한 시대적 상황은 그의 사상과 작품세계에 크게 영향을 미치게 된다. 낭만주의로 지칭되는 18세기 말엽의 음악은 귀족의 전유물로 취급 되지 않고, 대중 속으로 쉽게 접근할 수 있는 것으로 변화되었다. 베토벤의 작품들은 괴테나 쉴러의 사상적인 영향으로 인해 낭만주의 정신을 찾아 볼 수 있다. 또한 고전주의에서 낭만주의의 흐름을 이끌어 내며 낭만과 고전의 연결적인 역할을 하였다. 베토벤은 수많은 작품을 작곡하였으나 특히 그에게 피아노 음악은 생애 전반에 걸쳐서 끊임없이 창작되었고, 그 중 32개의 피아노 소나타는 오늘 날 피아노 문헌에서 중요한 위치를 차지하고 있다. 이 소나타들은 보통 초기(1782-1802), 중기(1802-1816),후기(1816-1827)로 나뉜다. 초기에는 하이든(F. J. Haydn)의 영향을 짐작하게 하는 작품을 선보였으며, 고전양식에 기초를 두고 있고, 중기에는 고전적 형식을 뛰어 넘어 독자적인 양식에 정착 하였다. 후기에는 일정한 형식에서 벗어나 그전과는 다른 베토벤만의 독창적이며 거장다운 음악적 면모를 보여준다. Op.22는 1799년 Op.18의 현악 4중주곡 등과 함께 작곡이 진행되어 이듬해 1800년에 완성되었으며 1802년에 출판되어 John Georg von Brown에게 헌정되었다. 1800년은 18세기의 음악양식 내에서 도전적이고 개성적인 태도를 취하기 시작한 과도기적 해이므로 특히 이곡이 중요한 위치를 차지하고 있다. 이 소나타는 4악장 구성으로 되어있으며, 제 1악장(B♭, 4/4, Allegro)은 소나타 형식으로 제시부, 발전부, 재현부의 3부분이 잘 균형잡힌 고전주의 전통성에 뿌리를 둔 악장이다. 제 2악장(E♭, 9/8, Adagio)은 축소된 소나타 형식으로서 형식과 구성이 뚜렷하고 내용도 충실한 악장이다. 이 악장은 낭만파 녹턴을 예측한다고 얘기되나 조용히 반복되는 화음 위에 꾸밈음을 동반한 선율을 비롯하여, 전체가 서정적으로 취급되어 나아가 환상적인 분위기의 가요형식의 악장이기도 하다. 제 3악장( B♭, 3/4, Aandante) 은 복합 3부 형식으로 Trio를 가진 Minuet으로 작곡되었다. 제 4악장( B♭, 2/4, Allegro)은 대규모 곡은 아니지만 형식상 잘 정비된 론도 소나타 형식 (ABA-C-ABA)으로 되어있다. 본 논문에서는 베토벤의 삶과 음악을 간략히 알아보고 32개의 피아노 소나타의 시기별 특징과 곡들에 대한 분석을 통해 그의 새로운 기법과 음악적 특징들에 대해 알아보았다. ;Ludwig van Beethoven(1770-1827) is a composers who played a bridge role between the classical and the romantic period. Joseph Haydn(1732-1809) made a sonata which has several movements, and Beethoven developed his personal sonata form, maintaining the original form. Moreover, Beethoven composed many works, especially piano music through his entire life. In these days, 32 piano sonatas among his works take an integral position, called as a new testimonial of keyboard music. In this dissertation, I’d like to take a close look at Beethoven's life to give better understanding about the Piano Sonata in B♭ Major, Op.22. In addition, looking into the three periods categorized by Wilhelm von Lenz (1809-1883), I will explain the characteristics of the piano sonatas in each period. Firstly, Lenz called the early period 'the period of imitation (1795-1802)', and secondly, the middle period, 'the period of realization (1802-1814)'. Finally, he named the late period 'the period of reflection (1814-1827)'. Of the 32 piano sonatas, the first ten sonatas composed in the early period were believed to have been influenced by Haydn and Mozart. Indeed, Beethoven's early sonatas were composed in a transitional period when Beethoven strived to create his unique style while still holding on to the traditional style of classical period. His middle sonatas show that Beethoven tried to develop and expand the styles of piano sonatas into a wide range of fields by his internal maturity beyond his era. And the last but not least, in the late period, Beethoven proved himself to be a pioneer transferring Classicalism to Romanticism as he more subjectively and freely attempted to use a variety of styles including counterpoint, fuga, variations, and so on. As a last work of the early stage, which is completed in 1800 or thereabouts, Piano Sonata in B♭ Major, Op.22 comprises the classical forms of 4 movements, and this work has the stable forms and construction. The 1st movement as a classic Allegro Sonata has the harmonized three parts of exposition, development and recapitulation, and the subject presented in Codetta of the exposition is reversely developed in parallel with the formation changing in the beginning part of the development, which, without having an independent Coda, comes to an end after the recapitulation repeats the exposition almost just as it is. As a reduced, slow sonata form, 2nd movement is showing throughout its movement the affected tone appeared from the 1st theme, non­harmonic chord by the non­harmonic tone and the progress of the chromatic scale. The 3rd movement, as a traditional Menuetto, starts with the formation identical to that of the 1st movement, and 4th movement is made of the Rondo Sonata style.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 베토벤의 생애와 시대적 배경 3 Ⅲ. 베토벤 소나타 시기적 분류와 특징 6 A. 초기 6 B. 중기 9 C. 후기 12 Ⅳ. Beethoven Piano Sonata in BMajor, Op.22 분석 15 Ⅴ. 결론 46 참고문헌 48 ABSTRACT 50-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5967498 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleL .v. Beethoven의 Piano Sonata in B♭Major, Op.22 에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.creator.othernameYoon, Jeong won-
dc.format.pageviii, 51 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE