View : 1739 Download: 0

F. Schubert 겨울 나그네 D.911에 관한 연구

Title
F. Schubert 겨울 나그네 D.911에 관한 연구
Other Titles
A Study on Winterreise D.911 by F. Schubert
Authors
김정경
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최세영
Abstract
This thesis presents a study and an analysis on Franz Peter Schubert's (1797-1828) art song『Winterreise』D. 911. In terms of the musical aesthetics and form, Schubert is the pioneer of Romanticism and the one who completed art songs, and his art songs clearly show his outstanding ability. During his short life, Schubert had left many pieces ranging from art songs, symphony, chamber music, and piano music but he mostly focused on art songs which amount to more than 600 pieces. Schubert is highly praised for raising the German art song forms to another level so that art songs could be established as an important form of Romantic music, and thus allowing a new chapter for art songs. 『Winterreise』D. 911 which is considered to be the latter part of Schubert’s art songs, is his second song cycle, and consists of 24 songs. It was composed in 1827 by adding melodies to the poem of Wilhelm Müller(1794-1827). This piece is considered to represent the height of the Romantic art songs. In terms of the format, it is consisted of strophic form and through composed form. It is also divided into 1, 2, and 3 part forms and the 3 part form is the most widely used. This format frequently used the through composed form which contains new melody line in every verse. This means that in the process of transforming a poem into music, the musical factors were of greater importance. In terms of tonality, minor was more frequently used than major. Also compared to Classical music where the shift in the tonality happens in relative keys, here the changes occur within the same tonic key. In terms of melody, it is composed of diverse parts such as applying 2, 3, 4 measures. In terms of harmony, it shows the richness in harmony by using altered chord which is one of the distinct features of Romanticism. Moreover in terms of the piano accompaniments, the piano does more than just an assisting role and is even equal to the vocal parts, while the interlude serves as a connection between the vocal parts. The interlude and the postlude tend to be short and the prelude hints on the mood of the whole piece. In the relationship between poem and music, Schubert completely understood Müller’s poem and applied the musical format to match the poetic flow. Also the figure of the accompaniment picturized the beauty of the poems. This thesis intends to examine the tendency of the musical form at the period in which Schubert had lived by looking at his works. Also by analyzing the characteristics of 『Winterreise』D. 911 and art songs in general, it will be able to better understand Schubert’s mental world and the attributes of his musical works which is known to be the turning point of the Classical and Romantic music. By presenting these, this paper intends to improve the understanding of his works and thus help those who play this piece. ;본 논문은 프란츠 페터 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 연가곡 『겨울 나그네』D. 911에 관한 연구이다. 음악미학 및 양식에 있어서 슈베르트는 낭만주의의 선구자이자 예술 가곡의 완성자로서, 그의 예술 가곡은 그가 지닌 빼어난 능력을 분명하게 보여준다. 슈베르트는 짧은 생애에도 불구하고 예술 가곡, 교향곡, 실내악곡, 피아노곡 등 많은 작품을 남겼는데 특히 600여 곡이 넘는 예술 가곡에 역점을 두었다. 슈베르트는 그의 뛰어난 음악적 재능을 바탕으로 독일의 예술 가곡 양식을 한 차원 높은 단계로 끌어올려 낭만주의 음악의 중요한 형식으로 확립시키고 예술 가곡의 새로운 장을 열었다는 점에서 높은 평가를 받고 있다. 슈베르트의 후기 예술 가곡에 속하는『겨울 나그네』D. 911은 슈베르트의 두 번째 연가곡으로 총 24곡으로 구성되었고 빌헬름 뮐러(Wilhelm Müller, 1794-1827)의 시에 노래를 붙여 1827년에 작곡되었다. 이 연가곡은 낭만 예술 가곡의 절정이라고 할 수 있다. 형식적인 면에서는 유절 형식(strophic form)과 통절 형식(through composed form)으로 나누어 지며, 1, 2, 3부분 형식으로 나뉜다. 3부분 형식의 곡이 대부분이며, 연마다 새로운 선율을 붙인 통절 형식을 많이 사용하였다. 이는 시를 음악적으로 표현하는 단계에서 음악이 보다 비중 있게 발전했음을 의미한다. 조성적인 면에서는 장조보다 단조를 많이 사용하였고 조성의 변화에 있어서 고전 음악에서의 일반적인 관계조의 조성 변화와는 다른 같은 으뜸음조의 조성 변화를 많이 사용하였다. 선율적인 면에서는 2, 3, 4마디의 구성으로 다양하게 구성했으며 화성적인 면에서는 낭만주의 음악의 특징 중 하나인 변화 화음을 사용하여 화성의 풍요로움을 보여 주고 있다. 피아노 반주에서는 피아노가 성악의 보조적인 역할이 아니라 성악 성부와 대등하게 되었고 간주는 성악부의 연결 역할을 하고 있다. 또한 간주와 후주는 짧은 편이며, 전주에서는 그 곡의 분위기를 암시하고 있다. 시와 음악과의 관계에서는 슈베르트는 뮐러의 시를 완벽하게 이해하였으며 시적인 진행을 음악 형식에 밀접하게 연결시켜 반주의 음형이 가사의 회화적인 이미지를 암시하고 있는 것이 특징이다. 본 논문에서는 슈베르트의 작품을 통해 그의 전 생애에 걸친 음악 양식의 변화와 작품 경향, 예술 가곡의 시기별 특징을 살펴보고, 『겨울 나그네』D. 911의 분석을 통해 그의 정신 세계 및 음악 특성을 이해하고 이를 연주함에 있어 도움이 되고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE