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도미니크 아르젠토의 엘리자베스 시대의 여섯 개의 노래에 관한 연구

Title
도미니크 아르젠토의 엘리자베스 시대의 여섯 개의 노래에 관한 연구
Other Titles
A Study on by Dominick Argento
Authors
백승아
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최세영
Abstract
도미니크 아르젠토(Dominick Argento, b. 1927)는 인성(人聲)을 최고의 악기라고 말했을 만큼 성악과 관련한 작품을 많이 작곡했으며 그의 성악 작품에는 12개의 연가곡, 14개의 오페라, 그리고 26개의 합창곡이 있다. 이 외에도 아르젠토는 오케스트라를 위한 작품과 피아노 소품곡 등을 작곡했다. 아르젠토는 다양한 장르의 작품을 작곡했지만 그 중 대중들에게 알려진 장르는 연가곡, 오페라, 그리고 합창곡이며 그 중 현재까지 많이 연주되는 장르는 연가곡이다. 아르젠토의 대표적인 연가곡에는 <봄의 노래>(Songs about Spring, 1950-1955), <엘리자베스 시대의 여섯 개의 노래>(Six Elizabethan Songs, 1957), <카자 귀디>(Casa Guidi, 1983), <작곡가들의 편지>(Letters from Composers, 1968)가 있다. 아르젠토의 연가곡은 성악과 기악의 조합에 문학을 접목시키고 다양한 음악적 색채를 넣어 작곡되었다. 또한 아르젠토의 연가곡은 여러 시대 시인들의 시를 사용함에 있어 현대적인 기법을 사용해 그만의 특별한 개성을 보여준다. 아르젠토는 문학 애호가였던 영국의 엘리자베스 여왕의 영향으로 문학이 발달한 ‘엘리자베스 시대’의 문학을 선택했으며, 그 시대의 문호인 토마스 내쉬(Thomas Nashe, 1567-1601), 사무엘 다니엘(Samuel Daniel, 1562-1619), 윌리엄 셰익스피어(William Shakespeare, 1564-1616), 헨리 콘스타블(Henry Constable, 1562-1613), 벤 존슨(Ben Jonson, 1572-1637)의 희극과 소네트에서 6개의 시를 발췌해 <엘리자베스 시대의 여섯 개의 노래>를 작곡했다. <엘리자베스 시대의 여섯 개의 노래>의 시는 공통적으로 규칙적이고 안정적인 구조를 가지며 단어의 발음기호를 일치시키는 압운(Rhyme)을 가진다. <엘리자베스 시대의 여섯 개의 노래>는 제 1곡 <봄>(Spring), 제 2곡 <잠>(Sleep), 제 3곡 <겨울>(Winter), 제 4곡 <만가>(Dirge), 제 5곡 <디아페니아>(Diaphenia), 제 6곡 <찬미가>(Hymn)으로 이루어진다. 6곡은 몇 가지 특징을 가지는데 첫째로 음역대와 다이나믹이 곡의 주제에 따라 적절히 작곡되어 이를 통해 연주자는 효과적인 연주를 하는데 도움을 받는다. 둘째로는 6곡 모두 성악부가 약박으로 시작되는데 이것은 강박의 부담감을 덜어주며 호흡의 준비를 도와준다. 마지막으로 각 시의 핵심 단어는 문장의 끝에 위치하는데 아르젠토는 이를 강조하기 위해 핵심 단어의 음의 길이를 수식어의 길이보다 길게 작곡했으며 수식어에 위치한 음들은 리듬이 분산되거나 변형되는 특징이 나타난다. 아르젠토는 이 연가곡에서 성악가를 배려해 성악의 취약성을 보완하고 장점을 부각시키려고 노력했는데 이러한 성향은 소프라노이며 부인인 캐롤라인 베일리(Carolyn Bailey, 1930-2006)로부터 영향을 받은 것이다. 아르젠토는 시와 음악이 일치하도록 노력하여 각 곡에서의 음의 길이, 박자, 리듬, 화성, 다이나믹, 조성의 변화, 반주형태 등으로 가사 그리기(Word Painting)를 보여준다. 또한 아르젠토의 가사 그리기는 성악부에만 국한하지 않고 반주부에서도 가사 그리기를 보여주는 특징을 보인다. 본 논문에서는 <엘리자베스 시대의 여섯 개의 노래>의 분석에 앞서 아르젠토의 생애와 음악 작품에 대해 알아보면서 아르젠토 음악의 특징을 알아보았다. 또한 <엘리자베스 시대의 여섯 개의 노래>의 분석을 통해 연주자들에게 전체적인 흐름, 악보 분석, 단어 의미, 음악적 표현 등에 도움 되고 아르젠토의 섬세한 의도를 파악하여 그의 음악 작품의 우수성을 알리고자 한다. ;Dominik Argento(b.1927) regarded human voice as the best instrument and composed many vocal pieces. Besides his works for orchestra and piano, Argento has also written vocal pieces, including 12 song cycles, 14 operas, and 26 choral songs. Among his various works, his song cycles, operas, and choral songs are the most well-known genres to the public and his song cycles are the most performed genre on stage so far. To name his representative song cycles are (1950-1955) as well as (1957), (1983), and (1968). Argento infused literature and musical timbre to the combination of vocal and instrumental music. In addition, by employing modern techniques, he had his own distinction when he used a poet’s poet. Under the influence of the Queen Elizabeth of England, a literary enthusiast, he chose literatures from the Elizabethan era, a period when the literature were greatly developed. He composed by extracting 6 poems from comedies and sonnets of the great writers; Thomas Nashe(1567-1601), Samuel Daniel (1562-1619), William Shakespeare(1564-1616), Henry Constable(1562-1613), and Ben Jonson(1572 -1637). The poems of commonly have a regular and stable structures as well as rhymes to harmonize the word’s phonetic symbols. consists of six songs; No. 1 , No. 2 , No. 3 , No. 4 , No. 5 , and No.6 . These six songs portrait the following features. First, the voice range and dynamics are appropriately composed according to each song’s theme, which helps the performers to perform effectively. Second, the vocal part of all six songs starts with up-beats to alleviate the pressures of down-beats and help prepare for respiration. Lastly, the key word of each poem locates at the end of the sentences. To emphasize this, the note lengths of the key words were composed longer than the modifiers. The rhythms on the modifiers were broken or modified. Due to the influence of his wife, soprano Carolyn Bailey(1930-2006), Argento inclined to complement the weak points of the vocal part and highlight its merits in order to consider the singers. He put his effort to match poetry with music by using word painting in lengths of the notes, beats, rhythms, harmony, dynamics, tonal changes, and forms of accompaniment. Furthermore, the word paintings were not limited to the vocal parts, but were also applied to the accompaniments. Prior to analyzing , this thesis introduced the life, music works, and musical features of Argento. plus, through the analysis of , this study provides overall flow, score analysis, test meaning, and musical expressions to help performers. Lastly, through und erstanding the sophisticated intention of Argento, the study was carried out to demonstrate the superiority of Argento's works.  
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