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조셉 슈완트너(Joseph Schwantner)의 「컨소시엄 I(Consortium I, 1970)」과 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고(And the mountains rising nowhere, 1977)」비교 분석 연구

Title
조셉 슈완트너(Joseph Schwantner)의 「컨소시엄 I(Consortium I, 1970)」과 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고(And the mountains rising nowhere, 1977)」비교 분석 연구
Other Titles
A comparative of Schwantner's Consortium I(1970) and And the mountains rising nowhere(1977)
Authors
박수진
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
Michael Sidney Timpson
Abstract
미국의 작곡가 조셉 슈완트너는 1979년 관현악 작품 「무한의 잔영(Aftertones of Infinity, 1978)」으로 퓰리처상을 수상한 이후 현대음악사에서 중요한 작곡가로서 자리 잡았다. 그리고 최근까지의 활발한 연주활동과 수상 경력 및 각종 단체로부터의 후원, 그의 관악합주 작품이 중요한 연주 목록으로 자리 잡았음은 슈완트너가 현재 영향력 있는 작곡가임을 보여주고 있다. 슈완트너는 미국 신낭만주의 음악의 대표적 작곡가로 언급되지만, 이는 1977년 무렵의 작곡 기법 전환으로 나타나는 특징이다. 1977년 이전 초기 음악들은 음렬 작법으로 작곡되어 모더니즘 성향을 보이고, 1977년 이후 음악들은 '중심음 작법(intervallic composition)'을 통해 신낭만주의 성향을 보인다. 이처럼 시기에 따라 두 가지 다른 작곡 기법이 나타나지만 슈완트너만의 독특한 관현악법 색채는 모든 작품에서 공통적으로 보이는 특징이다. 따라서 본 연구는 슈완트너의 음악 특징을 연구하기위해 두 가지의 다른 작곡기법을 연구하고자 한다. 이를 위해서 음렬 작법으로 작곡된 「컨소시엄 Ⅰ(Consortium Ⅰ)」과 중심음 작법으로 작곡된 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고(And the mountains rising nowhere, 1977)」를 구조와 혁식, 음조직, 화성, 리듬 및 박자, 관현악법 및 기보법의 다섯 가지 측면에서 비교 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 구조와 형식에서 두 작품은 다음과 같은 차이점을 보였다. 「컨소시엄 Ⅰ」의 음악적 구조는 다성적 구조를 중심으로 악곡이 전개되었으나, 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고」는 다성적 구조와 화성적 구조가 복합적으로 결합되어 진행되었다. 형식은 음조직, 빠르기, 박자를 기준으로 두 작품 모두 3부분으로 구분할 수 있있고, 「컨소시엄 Ⅰ」은 A-B-C의 관계를, 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고」는 A-B-A'의 관계로 다르게 이루어져 있었다. 둘째, 음구조에서는 두 작품이 다른 작곡기법으로 작곡되었다. 음렬작법의 「컨소시엄 Ⅰ」은 악곡 전체가 3음군 음고류집합으로 이루어져 있는데, 악곡의 일부분에서 음고류집합의 집성이 6개의 다른 12음렬을 형성하여 작품에서 자유롭게 활용되고 있었다. 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고」는 8개 동기를 반복하여 B음과 Ab음을 강조하는 중심음 작법으로 음구조를 이루고 있었는데, 8개 동기의 음조직은 온음계적 선법, 8음음계, 음고류집합의 결합으로 구성되어있었다. 셋째, 화성에서는 두 작품의 음구조를 이루는 요소들이 수직배치되는 공통점을 보였다. 「컨소시엄 Ⅰ」은 음고류집합과 12음렬, 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고」의 경우 8개 동기의 구성음들이 수직 화성을 이루고 있었다. 넷째, 리듬과 박자는 잦은 빠르기와 박자의 변화, 그리고 전통적인 박자표 기보에서 벗어난 '무박절법' 부분과 부정확한 음가의 리듬이 출현한다는 공통점을 찾을 수 있었지만 두 작품에서 부정확한 음가의 형태에서는 차이점을 보였다. 「컨소시엄 Ⅰ」은 아첼레란도와 장식음, 그래픽 기보법에 의한 비리듬으로 표현되었고 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고」는 즉흥연주 방식으로도 부정확한 음악의 리듬이 등장하고 있었다. 다섯째, 관현악법 과 기보법에서는 「컨소시엄 Ⅰ」에서 발견되는 특징이 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고」에서 발전되어 나타났다. 실내관현악의 소규모 편성은 관악합주의 대규모 편성으로 확대되었고, 단순한 악기군의 음색 대비는 다양한 악기들의 결합을 통해 보다 발전적인 관현악법적 음색을 만들어냈다. 「컨소시엄 Ⅰ」에서 시도되었던 그래픽 기보법의 요소가 「그리고 산은 어디에도 솟아오르지 않고」에서 발전되어 나타나고 오픈 스코어링의 요소가 추가되어 발전된 기보법을 보여주었다.;Joseph Schwantner (1943~), American composer, became a famous composer at a young age by winning the coveted Pulitzer Prize for Aftertones of Infinity in 1979. Since then, his active record of performances, multiple prizes, and becoming a standard addition to the wind ensemble repertoire demonstrates Schwantner’s great accomplishments as a composer. Although Schwantner is mostly known as the representative composer of Neo-Romanticism, his output was not originally of this style. Before 1977, Schantner’s works represented a more Modernist serial technique style, and it was not until after 1977, that his works took on a Neo-Romantic nature, partly due to their emphasis on pitch centers. In this way, there are two differing styles in Schwantner's output, before 1977 and after, which are connected primarily through his distinctive orchestration technique. Therefore, to discover the all the features of Schwantner's music, this study makes a comparative analysis of two representative works, each from his two different periods: Consortium I of his early period and And the mountains rising nowhere of his later period. This analysis focuses on five aspects to gain conclusions about his differing styles: texture and form, tone structure, harmony, rhythm and meter; orchestration and notation. In relation to texture and form, the two works show differing contexts; the texture of Consortium I consists of polyphony, while And the mountains rising nowhere is a combination of both polyphonic and harmonic texture. The formal aspects of these two works are highly tied to tone structure, and tempo and meter with each piece being divided into three sections, but in differing evolution-ABC for Consortium I and ABA' for And the mountains rising nowhere. The aspect of tone structure demonstrates the largest difference between his earlier and later styles. The serial Consortium I consists of pitch-class sets that form six distinguishing aggregates. And the mountains rising nowhere, in contrast, emphasizes pitch center, through the repetition of eight motives focusing on the notes B and Ab; the tone structure of these eight motives pitch class sets formed through diatonic and octatonic collections. The two pieces have a connection through elements of sudden tempo and meter changes and having ametric sections through the expression of metric absence and indeterminate rhythm. The aspect of original orchestration and notation are features which connect Consortium I and And the mountains rising nowhere. The most notable of his timbral connection is his use of the technique called shared melody. Consortium I’s chamber ensemble is expanded to wind ensemble for And the mountains rising nowhere, leading to the greater use of unique orchestral color combinations. There is also an apparent evolution in Schwantner’s notation with his attempts at graphic notation from Consortium I, which is further developed in open scoring for And the mountains rising nowhere. With this analysis, this thesis discovers important features of Joseph Schwantner's music through the comparative study of Consortium I and And the mountains rising nowhere. As these works come from contrasting stylistic periods of his career, this study exposes differing compositional techniques. This discussion includes both the contrasts and connections of texture and form, tempo and meter, and orchestration and notation. Beyond contrasting his early pre-1977 Serial style with his later post-1977 Neo-Romantic style, these works show both the originality and evolution of a major American composer.
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