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차이위안페이(蔡元培)의 美育論에 비추어 본 문화예술교육의 방향

Title
차이위안페이(蔡元培)의 美育論에 비추어 본 문화예술교육의 방향
Other Titles
The Orientation of Arts & Culture Education on Reflection upon Aesthetics Education of Cai, Yuan-Pei
Authors
박세영
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽삼근
Abstract
인류 문명의 발달은 사람들에게 물질적 풍요로움을 가져왔으나, 현대사회로 올수록 경제 논리와 성취 지향적인 삶에 치중하다보니 개인주의 성향이 강화되어 타인과의 관계 맺기는 소홀하게 되었고, 그 결과 여러 가지 사회 문제들이 나타나고 있다. 이때 문화예술교육을 통해 일상생활에서 문화와 예술을 능동적 태도로 학습하는 경험은 개인의 삶의 변화는 물론 타인과의 공감과 소통을 가능하게 하는 공동체 정신의 함양에 기여할 수 있다. 본 연구의 목적은 우리와 동일한 유교 문화권에 속하는 중국의 교육학자인 차이위안페이(蔡元培)의 교육관이 집약되어 있는 美育論의 깊이 있는 고찰을 통해 문화예술교육이 추구해야 할 방향을 알아보고자 하는 것이다. 차이위안페이(蔡元培, 1868-1940)는 중국 근대시기의 교육학자로서, 그의 교육사상인 오육론(五育論) 중 미육(美育)은 사람들의 미적 감성을 배양시켜 현실세계의 어려움을 이겨내고, 더욱 가치 있는 정신세계의 이상을 구현하는 것을 목표로 한다. 이 연구를 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 차이위안페이의 美育의 배경, 실시방법 및 효과는 무엇인가? 둘째, 문화예술교육의 현황과 향후의 발전과제 및 발전방향은 무엇인가? 셋째, 차이위안페이의 美育이 갖는 함의는 무엇이며, 문화예술교육에는 어떤 방향성을 시사하는가? 본 연구에서는 차이위안페이가 남긴 美育 관련 저작물과 후대의 학자들이 분석한 그의 美育 이론에 대한 선행연구 자료를 고찰하였다. 이 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 차이위안페이는 정치·경제·사회적으로 매우 혼란스러웠던 중국의 근대 시기에 美育을 통해 국민들로 하여금 아름다움의 감상과 창조의 능력을 배양하여 궁극적으로는 공동체 사회의 번영을 이루고자 하였다. 그는 중국 전통의 심미 특성과 형이상학적 관념론을 결합한 美育이 이기적인 욕망이 있는 현상세계에서 고상한 정신을 추구하는 실체세계로 끌어올리는 교량의 역할을 담당한다고 인식하였다. 차이위안페이는 美育의 실시방법을 가정미육, 학교미육, 사회미육으로 나누어 설명하였는데, 이는 한 사람이 일생동안 美育의 영향을 받을 수 있도록 한 것이다. 둘째, 차이위안페이의 美育이 갖는 현대적 의의는 네 가지로 요약할 수 있다. 우선 기존의 전통적 학교 중심 교육으로부터 패러다임의 전환을 시도한 것으로 美育 실천의 장을 학교 밖으로까지 확대하여 평생 동안 美育의 영향을 받을 수 있도록 하였다. 다음으로는 개인적 심미 속에 내재된 공공성(公共性)과 공동체 정신의 탐색으로, 다양한 문화와 예술을 접함으로써 타인을 이해하고 공감과 소통이 원활한 사회를 만들 수 있도록 하였다. 그리고 잠이묵화(潛移默化) 방식을 채택하여 학습의 일상성과 습관 배양이 가능한 환경조성을 강조하였다. 마지막으로 美育을 통한 정신적 가치의 강조와 인류이상의 실현으로, 과학발전과 물질문명 중심의 사회에서 소홀하기 쉬운 정신적 가치의 강조는 인류가 평화롭게 공존할 수 있는 고차원적 세계관을 제공한다. 셋째, 문화예술교육은 국가 정책의 일환으로 현재 학교와 사회의 여러 영역에서 활발하게 실시되고 있으나 실제적으로 문화예술교육을 경험하는 사람들은 한정적이라고 할 수 있다. 이러한 상황에서 문화예술교육의 확산과 지속을 위해서 문화예술교육에의 접근성을 확보할 수 있도록 일상생활에서의 심미활동 경험의 중요성을 강조해야 하고, 양질의 수준 유지에 힘써야 한다. 또한 현재 직면한 사회 문화적 도전 과제들의 해결을 위해 타인을 이해하려는 태도의 배양과 더불어 도덕교육과 인성교육의 의의를 부각시키는 데 주안점을 두어야 할 것이다. 문화예술교육의 과정과 궁극의 목표 역시 차이위안페이의 美育과 유사하다고 할 수 있다. 차이위안페이 美育論의 발전방식을 기초로 문화예술교육에 주는 시사점을 도출한다면, 문화예술교육을 일상적 삶에서 경험할 수 있는 환경의 조성과 습관화가 필요하고, 이 과정에서 얻어진 개인의 심미 활동 경험이 공동체 구성원들의 공감과 소통의 힘을 키울 수 있도록 해야 하며, 궁극적으로 문화예술교육을 통해 인류의 이상실현에 도움을 주도록 해야 한다는 것이다. 그러므로 문화예술교육은 내용적 측면에서 인류의 숭고한 정신적 의의를 강조할 수 있도록 인간성 회복을 위한 인문학적, 도덕적, 철학적 가치를 놓치지 말라는 시사점을 주고 있으며, 이는 문화예술교육 담당자들이 책임감을 가지고 유의해야 하는 것이다. 이상의 연구 결과, 차이위안페이의 美育과 문화예술교육은 공통적으로 문화와 예술이 더 이상 특권층의 전유물이 아님을 공표하고 있으므로, 이에 대한 인식 변화의 확산이 필요하다. 일상생활 속에서 즐거운 마음으로 심미적 태도를 키워나가는 것은 개인의 정신적 만족에 그치지 않고, 더욱 발전된 형태로서 공동체 구성원의 공감과 소통을 가능하게 하므로, 문화예술교육은 사회적 차원에서 현대 교육문제의 해결에 접근하는 매우 효율적인 방법으로 강조될 필요가 있으며, 이는 문화예술교육이 개인적 측면의 성장을 넘어서서 사회의 발전적 측면에서도 합당한 가치를 지닌다고 볼 수 있다. 차이위안페이의 美育 사상에 나타난 바와 같이, 문화예술교육에 종사하는 사람들은 평생교육학의 맥락에서 문화예술교육의 실천방안을 모색하고 추진하여야 하며, 인류 이상의 실현과 지속가능발전성을 갖는 문화예술교육을 위해 인간성 회복을 돕는 정신적 가치에 주목하도록 인문학적, 도덕적, 철학적 가치를 부각시켜야 할 것이다.;Though it had provided material abundance, the development of human cultivation also brought social problems due to high individualism. Therefore, arts & culture education can contribute to the cultivation of community spirit that enables sympathizing and communication by making an individual to learn arts and culture actively. This research’s purpose is to observe the orientation of arts & culture education by profoundly investigating on the theory of aesthetics education that has Cai, Yuan-Pei’s core ideology of education. Cai is a Chinese education scholar, and he shares the same Confucius culture with us(Korea). Cai, Yuan-Pei(1868-1940) was a modern Chinese education theorist. Aesthetics education which is one of the Five Educations Theory, Cai’s education theory, tries to achieve the realization of mental world’s ideal as well as to overcome the reality’s difficulties by cultivating aesthetic sense. The following questions were set for this research: first, what are the background, methods of practice, and effect of Cai’s aesthetics education? Second, what are the present condition and the future orientation and subject of development of arts & culture education? Finally what does Cai’s aesthetics education infer and which orientation does it present for arts & culture education? This research has studied upon the writings related to the aesthetics education written by Cai, Yuan-Pei and the advanced researches by later scholars on Cai’s aesthetics education theory. The conclusion follows as below: First, in the chaotic modern China, ultimately Cai wanted to make a flourishing community society by cultivating the ability to create and to appreciate beauty through aesthetics education. He thought that the aesthetics education could bridge the mental to the substance world from phenomenon world. He further explained the aesthetics education in three groups of domestic, scholastic, and social. This enabled an individual to be affected by the aesthetics education for her whole life. Secondly, the contemporary meaning of Cai, Yuan-Pei’s aesthetics education could be organized into four categories. First, aesthetics education had tried a convergence from traditional, school centered education. Second, it made possible the society that facilitates sympathy and communication. Third, by choosing the “zam-yi-muk-hwa(moved unseen done unheard)” method, Cai emphasized on building an environment that habituates learning. Finally, aesthetics education provides higher dimension world where all human being can coexist peacefully by emphasizing the mental value that is easily neglected. Third, though arts & culture education is broadly practiced as a part of national project, only limited people can experience it. Under such circumstance, to ensure the accessibility of arts & culture education, highlighting the importance of aesthetic experience in routine life and maintaining the quality is needed. Also, the importance of ethical education on top of cultivating the attitude of understanding other person needs to be stressed. The ultimate goal and procedure of arts & culture education are also similar to the aesthetics education of Cai. When inferring from the evolvement of Cai’s aesthetics education, arts & culture education also requires environment and habituation so that a person can meet the education daily, and this needs to be led to the growth of power of sympathy and communication, and finally this needs to contribute to the realization of ideal. Therefore, arts & culture education should cling on to the humanity's, ethical, and philosophical interests. This is the point where the people in charge of arts & culture education should take care with responsibility. To sum up, the change in recognition toward arts & culture education is needed because both the aesthetics education and arts & culture education announce themselves to be liberated from the exclusive property of the certain class. Cultivating the aesthetic attitude in daily life does not end at the individual’s personal satisfaction but enables the communication among community members. Therefore, to highlight arts & culture education as the social cure for the contemporary education’s problem is needed because arts & culture education goes beyond the individual level to the social development’s level. As shown in the Cai, Yuan-Pei’s aesthetics education theory, people who committed themselves to arts & culture education should find the way to practice it in the context of life-long education. Also, in order to make ideals come true and to make arts & culture education sustainable, they need to highlight the humanities’, ethic’s, and philosophy’s value so that people can focus on mental value.
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