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글로벌 유·아동 애니메이션 색채 분석

Title
글로벌 유·아동 애니메이션 색채 분석
Other Titles
Color analysis of global animation for toddlers and children
Authors
이경표
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
글로벌 시대와 한류의 영향으로 드라마, 영화 등 다양한 문화 콘텐츠가 해외로 유통되고 있으며 이와 같은 콘텐츠는 고부가가치산업으로서 부상하고 있다. 그 중 국내 유․아동 애니메이션도 중요한 고부가가치산업으로서 관심이 증가함에 따라 수출입과 해외 공동 제작이 꾸준히 증가하고 있으며 폭 넓은 세계 시장 전략에 대해 모색 되고 있다. 또한 전 세계적으로 애니메이션의 관심과 수요가 증가함에 따라 다양한 국가에서 그 나라만의 유일한 문화 및 색채 감성을 담은 유․아동 애니메이션을 제작하고 있으며 유·아동의 색채 감성에 중요한 영향을 미치고 있다. 하지만 국가별 유·아동 애니메이션의 색채에 대한 연구가 부족하며 이에 대한 영향력과 중요성의 인식이 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 유·아동들의 색채 감성 발달에 영향을 미칠 수 있는 중요한 매체로서 국가별 유·아동 애니메이션의 색채의 특성을 분석하고 어떠한 요인이 영향을 미치고 있는지 알아보았다. 본 연구의 진행과정은 다음과 같다. 첫째, 유·아동에게 색채가 주는 의미와 유·아동의 색채 인지 및 감성발달에 대해 알아보고 애니메이션의 개념과 교육적 효과 및 애니메이션의 국내외 산업 현황에 대한 이론적 고찰을 하였다. 또 한 색채 기호의 요인설에 대한 문헌 조사와 기존 연구 사례를 살펴보았다. 둘째, 유럽, 북미, 아시아로 크게 분류하여 각 국가의 유·아동 애니메이션의 종합적인 색채와 텍스트, 인물 캐릭터의 피부 및 머리카락의 색채 특성을 분석하였다. 국가별로 분석된 색채 특성에 영향을 미치는 요인에 대하여 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유럽에서 제작된 유․아동 애니메이션은 대체로 중명도와 저-중채도의 톤의 집중화 경향이 있었는데 특히 영국의 유․아동 애니메이션에서 이러한 특징이 두드러지게 나타났다. 또 한 다른 국가의 유․아동 애니메이션과 다르게 텍스트에 고채도의 색상이 사용되어 저-중채도의 배경과 뚜렷한 대비를 이루고 있었다. 이는 영국의 기후의 영향이 작용된 것으로 색채 기호의 지역설(기후설)과 관계가 있음을 확인했다. 둘째, 중명도와 저-중채도가 집중 분포된 유럽의 유․아동 애니메이션 중 이탈리아의 애니메이션은 유일하게 중-고명도와 중-고채도의 색상이 많이 사용된 특징을 보였다. 이는 이탈리아의 지역적 특성에 의한 기후에 영향을 받은 것으로 분석되었다. 즉, 색채 기호의 지역설 요인이 영향을 미친 것으로 사료된다. 셋째, 아시아 국가인 한국과 중국에서 제작된 유·아동 애니메이션의 주조색에서 중-고명도의 분포가 높게 나타났다. 한국은 기후의 영향으로 색채 선호에 영향을 미쳐 중-고명도의 색상이 사용된 것으로 분석되었다. 중국의 경우 제작년도에 따라 톤의 분포가 저-중명도에서 고명도로 변하는 경향이 보였다. 이는 사회문화적 흐름에 따라 변화하는 색채 기호의 영향을 받은 것으로 사료된다. 넷째, 유·아동 애니메이션의 인물 캐릭터의 피부와 머리카락의 색채는 국가별로 차이가 있음을 확인했다. 유럽의 유․아동 애니메이션의 캐릭터 피부는 아시아의 유․아동 애니메이션의 캐릭터 피부색보다 R계열의 경향이 높았으며 아시아의 경우 노란 경향이 더 높게 나타났다. 캐릭터의 머리카락은 유럽과 아시아 모두 Y계열의 색상을 사용했으나 유럽은 고명도와 고채도, 무채색에 가까운 저명도, 저채도의 톤이 사용된 차이를 보였다. 북미의 유․아동 애니메이션의 캐릭터의 피부와 머리카락의 톤은 고르게 사용된 특징이 있었다. 이는 각 국가별 민족의 피부와 모발의 색채 특성과 사회문화 배경의 영향이 작용된 것으로 사료된다. 본 연구를 통해 각 국가가 갖는 색채 문화와 기호의 이해를 바탕으로 유·아동이 갖는 색채의 영향력에 대한 중요성을 인식하고 글로벌 유․아동 애니메이션의 색채 적용의 개선 및 보완에 도움이 되는 기초자료로써 활용되기를 기대한다.;With an influence of the global age and Korean wave, a variety of cultural contents including dramas, films etc. have been distributed overseas and these contents are emerging as a higher value-added business. Among them, as interest in domestic animation for toddlers and children is also increasing as a key value-added business, exportation and importation and co-production with foreigners is steadily increasing, and extensive global market strategies are being sought. In addition, as interest in and demand for animation around the globe, animation for toddlers and children are being produced, which contain their own culture and color sensitivity in many countries to exert major effects on color sensitivity of toddlers and children. However, it is true there are not enough studies on colors of animation for toddlers and children by nation and there is lack of understanding of the influence and importance. Thus, this study analyzed characteristics of animation colors for toddlers and children by nation as key media to have an effect on the development of their color sensitivity and examined which factors are exerting effects. The progress process of the current study is as follows: First, we examined the meaning colors give to toddlers and children, their color perception, and sensitivity development, and did theoretical investigation of animation concept, its educational effects and the present situation of home and foreign industry of animation. In addition, we did literature review and examined the existing research cases in relation to the factor theory of color tastes. Second, Europe, North America, and Asia were divided largely and we analyzed characteristics of general colors, texts, characters' skin and hair color characteristics of each country's toddler and children animation. We analyzed factors affecting color characteristics analyzed by nation. Findings of the study are as follows: First, by and large animation for toddlers and children produced in Europe tended to focus on middle brightness and tones between low-middle chroma. In particular, this feature was apparent in animation for toddlers and children in the UK. In addition, unlike animation for toddlers and children of other nations, colors of high chroma were used in texts, which were very contrasting against the background of low-middle chroma. It is affected by the UK's climate and is associated with the territory theory (the climate theory) of color tastes as the study found. Second, among animation for toddlers and children in Europe where middle brightness and low-middle chroma is intensively distributed, only Italian animation was characteristic of frequent use of middle-high brightness and middle-high chroma. It was analyzed that it's because it was affected by the climate by regional characteristics of Italia. Namely, it is considered that the territory theory factors of color tastes have an effect. Third, distribution of middle-high brightness was high in dominant colors of toddlers and children animation produced in Korea and China which are nations in Asia. It was analyzed that color preferences in Korea were affected by the climate and colors of middle-high brightness were used. In the case of China, it displays a tendency that the distribution of tones changes from low-middle brightness to high brightness according to production years. It is considered that it was affected by changing color tastes according to sociocultural trends. Fourth, it was observed that colors of skin and hair of characters in animation for toddlers and children are different by nation. Skin of characters of animation for toddlers and children in Europe tended to have R line more than skin colors of characters in animation for toddlers and children in Asia. For characters' hair, colors of Y line were used in both Europe and Asia but in Europe, high brightness and chroma, low brightness close to achromatic color, and tones of low chroma were used. It was characteristic that tones of skin and hair of toddlers and children animation characters in North America were used evenly. It is considered that characteristics of people's skin and hair colors by each country exerted effects. We hope that this study allows you to recognize the importance of influence of colors toddlers and children have based on understanding of color culture and preferences each country has and that it will be used as basic data to assist in improvement and supplementation of color application of global animation for toddlers and children.
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