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법률 비서의 교육훈련 전이에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
법률 비서의 교육훈련 전이에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
A study on the factors influencing on the training of transfer for legal secretaries : Focusing on legal secretaries in law firm A
Authors
김지애
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최애경
Abstract
The purpose of this study is to clarify what factors influence the transfer of training for legal secretaries. Research questions for accomplishing the purpose of this study are as follows. First, is transfer of training affected by personal characteristic factor (self-efficacy)? Second, is transfer of training affected by training characteristic factor (training contents)? Third, is transfer of training affected by organizational characteristic factors (supervisor support, peer support, organization support)? Fourth, what is the most important factor influencing the transfer of training for legal secretaries? For this study, legal secretaries who are currently working at law firm A with regular official training sessions were selected as panels to respond to the survey questionnaire. The panels were selected by convenience sampling and have participated in one or more training sessions provided by the office within a year. Regarding the analysis of the research questions, simple regression and multiple regression(stepwise) methods were used to analyze the responses of the questionnaire. The findings of this research are summarized as follows. First, self-efficacy was found to have statistically significant effects on transfer of training. Second, training contents were found to have statistically significant effects on transfer of training. Third, all of the organizational characteristics - supervisor support, peer support, organization support - were found to have statistically significant effects on transfer of training. Fourth, among the personal characteristic factor, training characteristic factor and organizational factors, self-efficacy, training contents, and peer support have a high degree of explanation. The beta value from the multiple regression showed that contents of the training is the most influential factor of training transfer, self-efficacy and peer support are following factors. From the findings mentioned above, the implications of this study are as follows. First, organization should encourage their legal secretaries to have high self-efficacy. Second, when a person in charge of education designs a training program for legal secretaries, he should pay attention to the training contents that could meet the objectives of the organization, needs of the trainee, as well as having relevance to the trainee’s job. Additionally, providing the trainee with practical hands-on practice during training period or assigning work related tasks may improve transfer of training. Third, supervisors should recognize training programs of their secretaries and encourage them to apply acquired skills. Fourth, legal secretaries often receive help from peers when they experience difficulties in applying new skills. Therefore, it is necessary to grow mentor secretaries who are able to support peers. Fifth, organization should provide necessary resources for their legal secretaries when applying newly learnt skills. Consequently, organization also should compensate a legal secretary who shows good performance by applying learnt skills. By doing so, it can improve transfer of training. The limitation of this study and suggestions for future research are as follows. First, this study has measured the degree of training transfer by panel’s self-report, so it is difficult to exclude respondent’s subjectivity. Second, this study has been limited to a specific law firm, consequently the results of this study is difficult to generalize. Third, additional qualitative research approaches such as an interview should be taken, as clarification is needed in terms of what activities were undertaken by supervisors, peers and organizations in order to improve transfer of training.;본 연구는 법률 시장 개방과 법조인 수의 증가로 점점 경쟁이 치열해지고 있는 법률 시장에서, 로펌이 경쟁력을 갖추기 위해 교육훈련을 통해 법률 비서의 경쟁력을 강화하고 있는 상황을 인식하고, 교육훈련이 실무에 잘 전이될 수 있도록, 법률 비서의 교육훈련 전이에 영향을 미치는 요인을 규명하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 법률 비서의 개인적 특성(자기효능감)은 교육훈련 전이에 영향을 미치는가? 둘째, 법률 비서가 참여한 교육훈련 프로그램의 특성(교육훈련 내용)은 교육훈련 전이에 영향을 미치는가? 셋째, 법률 비서가 속해 있는 조직의 특성(상사의 지원, 동료의 지원, 조직의 지원)은 교육훈련 전이에 영향을 미치는가? 넷째, 법률 비서의 교육훈련 전이에 영향을 미치는 가장 중요한 요인은 무엇인가? 본 연구를 위해 국내에서 교육훈련이 잘 제공되고 있는 A로펌을 선정하여 2013년 10월 중, A로펌에 재직 중인 법률 비서 117명을 대상으로 설문을 실시하였다. 편의표집을 이용하여 최근 1년 이내에 사내 교육훈련을 받은 경험이 있고, 교육훈련을 받은지 최소 1개월이 경과한 법률 비서들을 연구대상으로 삼았다. 연구문제를 해결하기 위해서 단순회귀분석 및 다중회귀분석(단계선택)을 실시하여 설문에 대한 응답을 분석하였고, 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개인의 특성인 자기효능감은 교육훈련 전이에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 법률 비서가 스스로 새로운 기술을 습득하고, 적용할 수 있다는 믿음이 높을수록 교육훈련 전이 정도가 높게 나타날 수 있다는 것을 의미한다. 둘째, 교육훈련 프로그램 특성인 교육훈련 내용은 교육훈련 전이에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 법률 비서를 대상으로 하는 교육훈련이 실제 업무와 관련성이 높은 내용으로 구성될수록 교육훈련 전이가 높게 나타난다는 것을 뜻한다. 셋째, 조직의 특성인 상사의 지원, 동료의 지원, 조직의 지원 모두 교육훈련 전이에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 결과는 법률 비서가 교육훈련을 통해 학습한 내용을 실무에 적용할 때, 상사와 동료가 관심을 가져주고, 격려해 줄수록 전이효과가 높게 나타나고, 조직에서는 실무 적용에 필요한 자원을 제공해 주고, 실무 전이를 효과적으로 수행한 비서에 대해 긍정적인 평가가 반영될수록 교육훈련 전이가 높게 나타난다는 것을 의미한다. 넷째, 개인의 특성, 교육훈련 프로그램 특성, 조직의 특성 중, 설명력이 높은 요인으로는 자기효능감, 교육훈련 내용, 동료의 지원 3개 요인이 도출되었다. 이 요인들의 영향력을 비교하면 가장 영향력이 큰 요인은 교육훈련 내용이었고, 다음으로 자기효능감, 동료의 지원 순으로 나타났다. 연구의 결과가 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 조직에서 법률 비서의 자기효능감을 높여줄 수 있도록 조직원들을 독려해 주는 것이 필요하다. 둘째, 조직의 교육담당자는 교육훈련을 구성할 때, 법률 비서의 교육훈련 전이에 가장 큰 영향력을 미치는 요인으로 나타난 교육훈련 내용면에 특히 신경을 써야 한다. 조직의 목표와 학습자의 요구에 맞는 내용으로 교육훈련을 구성하고, 교육 참가자의 직무와 관련성이 높은 내용이어야 하며, 교육훈련 진행 중에 직접 실습해 보는 시간을 주거나 직무 관련 과제를 제공하는 것이 필요하다. 셋째, 법률 비서의 경우, 상사가 담당 비서의 교육훈련 참석 여부에 대해 구체적으로 알지 못하는 경우가 많고, 상사에 따라 부여되는 업무의 종류가 다르기 때문에 교육훈련에서 배운 것을 적용할 기회를 제공하거나, 지원해 주기가 어려운 부분이 있을 수 있지만 법률 비서가 상사로부터 지원을 받고 있다고 느낄수록 교육훈련 전이 효과가 높아지므로, 상사는 담당 비서의 교육훈련에 관심을 가지고, 실무 전이에 도움을 줄 수 있도록 지원해 주는 것이 필요하다. 넷째, 법률 비서가 교육훈련에서 학습한 내용을 자리에 돌아와서 실제 직무에 적용할 때 문제가 발생 시, 동료의 도움을 받는 경우가 많기 때문에 동료의 지원이 교육훈련 전이에 미치는 영향력이 크게 나타난 것으로 보인다. 따라서 로펌에서는 멘토의 역할을 충분히 해낼 수 있는 비서들을 배양하고, 각 팀마다 교육훈련 전이에 도움을 제공할 멘토 비서가 있어서, 동료 비서의 업무를 지원해 줄 수 있어야 한다. 다섯째, 조직의 지원이 교육훈련 전이에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 나타났듯이, 로펌은 조직 차원에서 법률 비서들의 업무에 관심을 가지고, 교육훈련을 통해 습득한 내용을 적용하는데 필요한 자원을 지원해 주어야 한다. 또한 실무에 적절하게 적용하여 좋은 성과를 보여주는 법률 비서에 대해 보상을 해주는 것도 교육훈련 전이효과를 높이는데 도움이 될 것이다. 이 연구는 자기기입식 설문지를 이용하였기 때문에 응답의 주관성을 배제하고 어렵고, 특정 로펌을 대상으로 하였으므로 연구 결과를 일반화하기 어렵다는 한계점을 가진다. 따라서 후속 연구에서는 전체 법률 비서로 표본을 확대하여 연구를 진행해 볼 것을 제안한다. 또한 향후 연구에서는 인터뷰와 같은 질적 연구를 통하여 상사의 지원, 동료의 지원, 조직의 지원활동 중 어떠한 부분이 특히 법률 비서의 교육훈련 전이효과를 높여주는지 심도 깊은 논의가 이루어져야 할 것이다.
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일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
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