View : 528 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최애경-
dc.contributor.author윤은원-
dc.creator윤은원-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:11Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:11Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000084965-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210395-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000084965-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to provide basic data on the training program for the accounting secretary of entry level so as to adapt to the new environment and reinforce his or her competence. The research subjects in order to achieve such purpose are as follows: -First, what are the key duties and core-tasks of the accounting secretary? -Second, what is the present level of the accounting secretary of entry level to perform their core-tasks? -Third, what is the required level of the accounting secretary of entry level to perform their core-tasks? -Forth, is there any discrepancy between present and required level? If there is, what are the core-tasks requiring a training with the priority? To address those research problems, the study conducted interviews with experts in the area of accounting secretary and training and designed the questionnaires. The data for the questionnaires was collected by e-mail and online survey instrument from October 22, 2013 to November 11, 2013. Respondents in this study were 84 accounting secretaries who are currently working at the major accounting firms. SPSS(Statistical Package for the Social Science) 18.0 package was used to analyze the data. Paired t-test and Borich formula were used to analyze the needs assessment. The outcomes of this study after going through the above process are summarized as follows: -The core-tasks for the accounting secretary of entry level were divided into 3 categories of supporting superiors and their team, client management and formal document tasks, and communication. And 55 detailed statements were given by the subjects through 22 core-tasks. -There was a gap between the performance level of new entry and experienced accounting secretaries. -The educational needs for accounting secretaries of entry level were identified from the most priorities to the least educational needs. From the findings of this study, the suggestions for the accounting secretaries of entry level as follows: -Firm organization (Works and People) -Major conference of the firm -Accounting knowledge -Using internal program -Documentation skill (official format) -Structure and creation of useful materials -Punctuality / Decision making / Business Manner / Business Communication;이 연구는 회계법인에서 비서직을 수행해야 하는 신입회계비서가 입사 후 새로운 환경에 적응하고 회계비서로서 업무를 수행하기 위해 필요한 교육요구를 조사하여 교육프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 회계비서에게 요구되는 주요 과업과 핵심작업은 무엇인가? 둘째, 회계비서의 핵심작업에 대해 신입회계비서가 현재 수행하는 업무 수준은 어느 정도인가? [현재 수준] 셋째, 회계비서의 핵심작업에 대해 신입회계비서에게 향후 요구되는 업무 수준은 어느 정도인가? [기대 수준] 넷째, 신입회계비서가 수행하는 업무의 현재 수준과 기대 수준은 차이가 있는가? 만약 그렇다면, 교육이 요구되는 핵심작업은 무엇이며 우선순위는 어떠한가? 문헌연구를 바탕으로 회계비서의 주요 업무를 검토하고 전문가 인터뷰를 실시하여 회계비서의 핵심작업을 최신 것으로 수정하고 설문지를 개발하였다. 그리고, 대형 회계법인에 재직중인 회계비서를 대상으로 2013년 10월 22일부터 11월 11일까지 설문조사를 실시하였다. 총 150부의 설문지를 편의표집방식으로 배포하고 이메일과 온라인 조사도구를 사용해 총 84부의 유효한 응답지를 수거하여 최종 분석자료로 사용하였다. 대응표본 t-test와 Borich기법을 사용해 교육요구도 분석을 한 결과는 다음과 같다. 첫째, 신입회계비서의 핵심 작업을 상사 및 부서 지원업무, 고객 관리 및 주요 문서 업무, 그리고 커뮤니케이션 업무의 세가지 영역에서 22개로 분류하고, 그 하위에 55개의 세부 업무를 나눠 놓고 구체적으로 설명하였다. 둘째, 회계비서의 핵심작업에 대해 신입회계비서와 유능한 경력회계비서가 수행하고 있는 수준은 차이가 크게 나타났다. 셋째, 신입회계비서의 핵심작업에 대한 교육요구도는, 분석된 모든 항목이 현재 수준과 기대 수준에 대해 높은 유의수준의 유의미한 차이를 보이고 있어 신입회계비서에 대한 교육이 요구되고 있음을 알 수 있었다. 그 중에서도 우선순위가 높은 업무는 ‘긴급 및 다양한 전화 응대 상황에 대처하는 것’, ‘주요인사의 직급과 관례를 고려한 비즈니스 매너에 따라 커뮤니케이션 하는 것’, ‘고객 및 업무 코드 set-up을 위해 독립성 등의 관련 지식과 규정을 알고 있는 것’, ‘ 발생되는 수수료에 대해 수임료 청구, 미수금 독촉, 용역전환 등의 서류작업 및 절차진행을 하는 것’, ‘본부 및 상사의 실적과 수익 관리를 위해서 회계법인 조직 및 전반적인 업무에 대해 알고 있는 것’ 등이 있었다. 이 연구의 결과에 따라서, 신입회계비서의 교육을 개발할 때 다음과 같이 제안하고자 한다. 신입회계비서의 교육을 개발할 때, 업무에 필요한 지식과 능력을 갖추기 위한 조직의 이해 (구성원과 업무 분야 포함), 회사의 문서양식과 프로그램 사용방법, 회사의 주요 회의 및 행사의 내용, 회계 관련 지식, 자료의 구성요소와 생성기술 등의 내용을 우선적으로 포함한다. 또한 적합한 태도와 자질을 갖춘 인재로 양성하기 위해서 정확한 시간관념과 의사결정능력, 비즈니스 매너, 비즈니스 커뮤니케이션 기법 등의 교육 내용도 함께 구성한다. 이 연구는 신입회계비서가 회사에 적응하고 업무를 잘 수행하기 위해서 필요한 교육이 무엇인지 알 수 있고 신입회계비서 교육개발을 위한 기초자료를 마련한 것에 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구의 배경 및 필요성 1 B. 연구의 목적 3 C. 용어의 정의 3 1. 신입회계비서 3 2. 교육요구분석 4 3. 현재 수준 4 4. 기대 수준 4 II. 이론적 배경 5 A. 비서의 업무 및 역할 5 1. 전문비서 5 2. 회계비서 10 B. 교육프로그램 개발 13 1. 요구분석 13 2. 비서직을 위한 교육요구 18 III. 연구방법 및 절차 23 A. 연구절차 23 B. 연구대상 및 방법 24 1. 전문가 인터뷰 25 2. 설문조사 27 C. 분석방법 30 IV. 연구결과 31 A. 조사 대상자의 일반적 특성 31 B. 회계비서 교육현황과 교육과정 선호도 33 C. 교육요구분석 36 1. 신입회계비서와 경력회계비서의 평균 업무수준 36 2. 신입회계비서의 현재 수준과 기대 수준의 차이 38 3. 감사부서 내 교육요구도 분석 결과 52 4. 세무부서 내 교육요구도 분석 결과 55 V. 결론 58 A. 연구의 요약 및 논의 58 B. 연구의 한계 및 제언 62 참고문헌 64 부록 68 ABSTRACT 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1152470 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title신입회계비서 교육프로그램 개발을 위한 기초 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Basic Study on the Training Program for the Accounting Secretary of Entry Level-
dc.creator.othernameYoon, Eun Weon-
dc.format.pageix, 82 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국제사무학과-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE