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종합병원 웹사이트 메인화면의 색채분석에 관한 연구

Title
종합병원 웹사이트 메인화면의 색채분석에 관한 연구
Other Titles
A study on color analysis of main screen of general hospital web sites
Authors
김해경
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
정보통신과 미디어의 발달로 인터넷으로 시간과 공간의 제약을 받지 않고 다양한 방식으로 정보를 접할 수 있게 되었다. 사람들은 정보를 공유하며 생각과 느낌을 소통하는 공간으로 웹사이트를 이용하며 기업부터 작은 쇼핑몰까지 웹사이트를 홍보와 마케팅의 수단으로 활용하고 있다. 특히 의료광고의 제한이 많은 병원의 경우 의료시장의 개방에 따른 경영전략으로 필수가 되었다. 홍보와 마케팅 도구로서 웹사이트의 영향력이 커지면서 웹디자인의 중요성이 강조되고 디자인 요소 중 색채 연구는 중요한 역할을 하고 있다. 높아진 국민의 건강의식 수준에 따라 병원 웹사이트에 접속하여 사전정보를 얻어가는 의료소비자의 일반적인 행동 패턴을 반영하여 정보전달의 기능적 측면을 돕고 병원 이미지를 향상 시킬 수 있는 웹사이트가 구축되어야 한다. 이에 본 연구는 종합병원 웹사이트를 통해 경영전략과 마케팅 도구의 효과를 높이고 기능적 측면과 아울러 심미성과 사용자의 시각적 만족도를 높일 수 있는 웹사이트 색채계획을 위한 색채 분석을 목적으로 수행되었다. 본 연구의 진행과정은 다음과 같다. 첫째, 웹사이트의 색채 특성과 색채 표현에 대해서 알아보고자 문헌조사 및 기존 연구 사례를 고찰해보았다. 웹사이트의 색채계획은 대상과 목적에 따라 각기 다른 색채디자인이 적용되고 있었으며, 종합병원 웹사이트의 국내 종합병원 웹사이트와 국외 종합병원 웹사이트의 화면 색채 구성요소 및 분석 범위에 따라 색채를 비교 분석하였다. 둘째, 이론적 연구를 바탕으로 웹사이트의 색채 분석에 대하여 실증적 연구를 진행하였다. 웹사이트 선호도 조사에 따른 색채특성을 분석하였으며, 가독성을 위한 명도대비 평가를 통해서 가독성이 떨어지는 배색과 가독성이 뛰어난 배색의 차이점을 규명하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 종합병원 32개 웹사이트와 국외 종합병원 32개 웹사이트의 요소별로 색채 사용 경향성의 차이가 있는 것으로 나타났다. 국내 주조색은 white의 사용이 대부분이었고 국외 주조색은 white, black, PB, BG계열로 중채도와 저채도의 사용 빈도가 높았으며 국내보다 톤의 범위가 넓은 것으로 나타났다. 국내 보조색은 무채색, B, PB계열을 많이 사용하였고 국외 보조색은 PB, Y, YR계열이 많았으며, 국내 강조색은 PB, B계열로 고채도에 가까웠다. 국외 강조색은 Y, YR, RP, P계열의 사용이 많았고 채도는 국내와 비슷하였다. 그래픽 이미지색은 강조색의 색채 경향을 따르며 국내는 PB, B, GY계열로 고채도에서 저채도까지 다양하게 나타났고 국외는 Y, YR, GY계열로 중채도와 저채도의 사용빈도가 높게 나타났다. HI색은 국내는 PB, B, 무채색, 국외는 PB, GY, Y, B계열과 무채색으로 국내가 B계열의 빈도가 높고 국외는 Y계열의 경향이 더 나타났다. 둘째, 선호하는 병원 웹사이트와 선호하는 일반 웹사이트의 색채 범위는 차이가 있는 것으로 나타났다. 선행연구의 일반 웹사이트는 대체로 밝고 부드러운 색채로 무채색은 white, 유채색은 YR, Y, R계열의 채도는 중채도 이상에서 고채도로 밝고 선명한 색채를 선호했지만, 종합병원 웹사이트는 무채색 white, 유채색 PB, B, GY, R계열로 채도는 중채도와 저채도에서 많이 나타났다. 사용자들은 채도 차이가 적은 색채를 선호하는 것으로 나타났고, 전체적으로 중채도 이하의 색채 범위로 분석되었다. 셋째, 사용자는 HI와 웹사이트의 색채가 일관성이 있을 때 선호 경향성이 나타났다. 종합병원 웹사이트의 HI를 포함하여 모든 디자인 요소가 일관성이 없을 때 병원에 대한 왜곡된 이미지를 가지게 됨으로써 신뢰성을 잃게 된다. 특정 색상의 사용보다는 일관성 있는 색채디자인이 선호에 영향을 주는 것으로 생각된다. 넷째, 병원 웹사이트에서는 상대적으로 다양하고 화려한 색채의 사용은 부정적인 이미지로 인식된다. 이는 비선호 웹사이트의 색채 특성과 일치하며 중채도 이상의 고채도 범위의 색채 사용으로 화려하고 다양한 색채를 큰 면적에 사용함으로써 시각적 부담감을 주는 것으로 생각된다. 채도가 높고 강조색의 범위가 넓으며 보색 관계의 배색으로 강한 인상을 주는 것으로 분석되었다. 다섯째, 국내 종합병원 웹사이트는 색채의 차별성이 없다. 깨끗하고 신뢰감을 주기 위한 색채 사용으로 비슷한 이미지를 주며 병원마다 명확한 아이덴티티 확립과 그에 따른 특성을 고려한 색채계획으로 차별성을 부여해야 한다. 여섯째, 심미성과 기능성을 높이고 사용자가 만족할 수 있는 웹사이트 구축이 필요하다. white, light gray, PB계열의 배색으로 깨끗한 이미지와 신뢰감을 주고 색채의 일관성으로 조잡하지 않으며 시각적 편안함을 줄 수 있어야 한다. 가독성을 뛰어나도록 하여 웹사이트의 이용이 편리하고 정보전달이 잘되도록 해야 한다. 일곱째, 가독성을 고려한 텍스트의 색채적용이 필요하다. white의 텍스트를 저채도, 중채도의 GY, G, YR, B, PB계열과 배색하면 가독성이 현저히 떨어지므로 고채도의 색채와 배색하여 명도대비차를 크게 두어야 한다. 배경색의 명도, 채도를 조절하여 배경과 텍스트의 시각적 분리를 위한 색채를 적용해야 한다. 여덟째, 병원 웹사이트의 색채디자인에서 색상의 범위보다 톤의 범위가 더 중요한 것으로 나타났다. 중채도 이하의 톤은 긍정적인 평가를 주며 중채도 이상의 톤은 부정적인 평가를 주는 것으로 나타났다. 이는 색상의 범위는 제한 없이 사용하되 톤은 중채도 이하의 범위 내에서 사용하는 것이 좋다. 또한, 고채도의 색채는 최소한의 면적으로 사용하는 것이 효과적이다. 본 연구는 종합병원 웹사이트의 색채분석과 평가를 통해서 사용자의 만족도와 기능적 측면을 향상시킬 수 있는 웹사이트 색채디자인 개발을 위한 기초자료로 활용되는 것을 목적으로 하였다. 웹사이트를 통해 홍보와 마케팅의 효율을 높이려는 병원의 의도와 잘 맞으면서 사용자의 심미성과 기능적 측면을 모두 충족할 수 있는 웹사이트의 색채계획을 위한 가이드라인으로 종합병원의 경쟁력 강화에도 이바지할 것으로 기대된다.;With the advance of information technology and media, now it's possible to have access to information in various ways on the Internet without being limited to time and space. People employ web sites as space of communicating their ideas and feelings sharing information with each other and the web sites are used as a means of promotion and marketing ranging from companies to small shopping malls. In particular, in the case of hospitals which have lots of limits in medical advertising, they have become an essential business strategy resulted from medical market opening. As the influence of web sites increases as a means of promotion and marketing, the importance of web design is stressed and color studies out of design elements are playing a key role. With an increase in health consciousness of the public, web sites need to be built in order to assist in functional aspects of information delivery and to improve the hospital image by reflecting general behavioral patterns of medical consumers who get advance information accessing hospital web sites. Thus, this study was conducted for the purpose of analyzing colors for color planning of web sites to raise effects as a marketing tool and business strategy through general hospital web sites and to increase esthetics and visual satisfaction of users as well as functional aspects. The progress process of the current study is as follows: First, literature review and the existing research cases were examined in order to investigate characteristics and expressions of colors of web sites. For color planning of web sites, different color design was applied depending on objects and purposes, and colors were analyzed according to screen color components and analysis ranges of web sites of domestic general hospitals and those of overseas general hospitals in relation to general hospital web sites. Second, based on theoretical research, an empirical study was conducted with regard to color analysis of the web site. Color characteristics were analyzed according to a web site preference survey, and differences between the arrangement of colors lacking in readability and that of colors with exceptional readability through brightness contrast evaluation for readability. Findings of the study are as follows: First, it was found that there are differences in tendency of using colors by elements between web sites of 32 domestic general hospitals and web sites of 32 overseas general hospitals. For a dominant color in the country, most of them used white and overseas dominant colors include white, black, PB, and BG line, which suggests they use colors of middle and low chroma most frequently and they have wider ranges of tones compared to this country. For secondary colors at home, achromatic colors, B, and PB lines were often used and for overseas secondary colors, PB, Y, and YR lines were often used, and accent colors at home were PB and B lines which were close to high chroma. Overseas accent colors were Y, YR, RP, and P lines used mostly and chroma was similar to that of the country. Graphic image colors follow color tendency of accent colors and for this country, they were PB, B, and GY lines which are distributed variously ranging from high and low chroma and for overseas cases, they were Y, YR, and GY lines and middle and low chroma colors were used most frequently. For HI colors, the country used PB, B, and achromatic colors most frequently, and for overseas cases, PB, GY, Y, B lines and achromatic colors were used, which indicates B line is used most frequently at home and for overseas cases, a tendency of Y line was apparent. Second, it was found that there are differences in color ranges between preferred hospital web sites and preferred ordinary web sites. General web sites of preceding research are mostly bright and soft colors and achromatic color is white, and chromatic colors are YR, Y, and R lines. For chroma, bright and vivid colors were preferred from middle chroma to high chroma. But for general hospital web sites, achromatic color is white, and chromatic colors are PB, B, GY, and R lines and chroma was mostly from middle chroma to high chroma as the study found. It was analyzed that users preferred colors with less differences in chroma, and generally it was analyzed to be color range below middle chroma. Third, it was found that users have a preference tendency when HI and colors of web sites are coherent with each other. When all the elements of design are inconsistent including HI of general hospital web sites, credibility is lost as users come to have distorted images of the hospital. It is considered that consistent color design has an effect on preference rather than the use of specific colors. Fourth, the use of relatively various and showy colors is perceived as negative images on hospital web sites. It is in agreement with color characteristics of non-preferred web sites and it is considered to give visual discomfort as loud and various colors are used in large space with color use in the range of high chroma above middle chroma. It was analyzed that a strong impression given with the arrangement of colors which have high chroma and a wide range of accent colors. Fifth, domestic general hospital web sites lack in differentiation of colors. Similar images are given with the use of colors to implant clean feeling and trust and each hospital should differentiate itself through the establishment of clear identity and color planning of considering its characteristics. Sixth, it's necessary to build web sites to increase aesthetics and functionality and to satisfy users. With color arrangement of white, light gray, and PB lines, one should be able to give clean images and trust, and provide them visual comfort without being crude with consistency of colors. It should be ensured to use web sites easily and to deliver information well through good readability. Seventh, it's necessary to apply colors of texts to consider readability. Since readability sharply decreases if texts of white are arranged with GY, G, YR, B, and PB lines of low and middle chroma, they need to be arranged with colors of high chroma to make a large difference in brightness contrast. Colors should be applied for visual separation between the background and text by adjusting brightness and chroma of background colors. Eighth, it was found that the range of tones is more important than that of colors in color design of hospital web sites. Tones below middle chroma lead to positive evaluation and tones above middle chroma result in negative evaluation as the study found, which suggests that it's good to use tones in the range below middle chroma while using the range of colors without limit. Besides, it's effective to use colors of high chroma in minimal space. The current study aimed to be employed as basic data for developing color design of web sites to increase user satisfaction and functional aspects through color analysis and evaluation of general hospital web sites. It is expected that this study will contribute to competitiveness reinforcement as a guideline for color planning of web sites to meet both users' aesthetics and functional aspects while it corresponds to an intention of hospitals to improve efficiency of promotion and marketing through their web sites.
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