View : 1045 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김순환-
dc.contributor.author임민희-
dc.creator임민희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:04Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000084611-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210337-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000084611-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the effects of the balanced linguistic approach based on drama activities on reading and writing development of young children. For this purpose, the following questions were set: 1. How does the balanced linguistic approach based on drama activities affect reading development of young children? 1-1. How does the balanced linguistic approach based on drama activities affect book reading development of young children? 1-2. How does the balanced linguistic approach based on drama activities affect word reading development of young children? 2. How does the balanced linguistic approach based on drama activities affect writing development of young children? This study was conducted in 40 four-year-old children at the kindergarten attached to Y Elementary School in Seoul. Of these, the experiment group was composed of 20 children making a balanced linguistic approach based on drama activities with a living theme, and the control group included the remaining 20 children doing drama activities based on the whole linguistic approach with a living theme. The preliminary research was conducted, followed by pretest, the balanced linguistic approach based on drama activities, and posttest, over nine weeks from August 26 to November 2, 2013. This study aimed to determine the level of reading development of young children through the book and word reading development test: Sulzby's (1985) developmental stages for reading were used to test their book reading development and the revision and complementation of the scale developed by Ghang and Han (2007) was used to test their word reading development. Noh's (2012) writing scale based on the developmental stages revised and complemented by Lee and Lee (1985, 1990) with reference to Schickendanz's (1986) writing development scale was used to test their writing development. The preliminary research and pretest and posttest were performed by these scales, and t-test was carried out to examine the inter-group score differences on the basis of the collected data. The results of this study can be summarized as follows: First, the balanced linguistic approach based on drama activities improved both book and word reading development of young children. In other words, it positively affected their reading development. Second, the balanced linguistic approach based on drama activities improved writing development of young children. In other words, it positively affected their writing development. To sum up, the balanced linguistic approach based on drama activities positively affected reading and writing development of young children, and can be used as an effective teaching method.;본 연구는 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 읽기 ․ 쓰기 발달에 미치는 효과를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 연구의 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 읽기 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 책 읽기 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 단어 읽기 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 쓰기 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 소재 Y초등학교병설유치원의 만 4세 유아 40명이다. 그 중 실험집단은 생활주제 중심의 동극을 활용한 균형적 언어활동을 실시한 20명이며, 비교집단은 생활주제 중심의 총체적 언어교육법을 중심으로 한 동극을 실시한 20명이다. 연구는 2013년 8월 26일부터 11월 2일까지 9주 동안 예비연구, 사전 검사, 동극을 활용한 균형적 언어활동 실시, 사후 검사 순으로 진행되었다. 본 연구에는 책 읽기 발달과 단어 읽기 발달 검사를 통해 유아의 읽기 발달의 정도를 알아보았으며, 유아의 책 읽기 발달을 검사하기 위해 Sulzby(1985)의 읽기 발달단계를 사용하였다. 단어 읽기 검사는 강성숙 ․ 한석실(2007)의 검사 도구에 기초하여 수정 ․ 보완하여 사용하였다. 유아의 쓰기발달 정도를 살펴보기 위해 Schickendanz(1986)의 쓰기 발달 검사를 이영자 ․ 이종숙(1985, 1990)이 수정·보완한 발달단계에 기초하여, 노상혜(2012)가 사용한 쓰기 검사 도구를 사용하였다. 이를 사용하여 예비 연구, 사전․ 사후검사를 실시하였으며, 수집된 자료를 바탕으로 두 집단의 점수차를 t-검증으로 알아보았다. 본 연구를 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 읽기 발달 즉, 유아의 책 읽기 발달, 단어 읽기의 발달을 증진시켰으며 이를 통해 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 읽기 발달에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 둘째, 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 쓰기 발달을 증진시켰으며 이를 통해 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 쓰기 발달에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 이상을 요약해보면 동극을 활용한 균형적 언어활동은 유아의 읽기 ․ 쓰기 발달 증진에 긍정적인 영향을 주었으며, 효과적인 교수방법으로 활용될 수 있음을 시사한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 5 Ⅱ. 이론적 배경 6 A. 유아의 읽기 쓰기 발달 6 B. 언어교육 접근 방식 10 C. 동극 16 Ⅲ. 연구 방법 23 A. 연구 대상 23 B. 연구 도구 23 C. 연구 절차 27 D. 자료 분석 34 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 35 A. 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 읽기 발달이 미치는 영향 37 B. 동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 쓰기 발달이 미치는 영향 38 Ⅴ. 논의 및 결론 39 A. 논의 39 B. 결론 및 제언 44 참고문헌 46 부록 53 ABSTRACT 73-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent642531 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title동극을 활용한 균형적 언어활동이 유아의 읽기 ․ 쓰기 발달에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Influence of Drama Activities Based on Balanced Linguistic Approach on the Development of Reading and Writing Skills of Children-
dc.creator.othernameLim, Min Hee-
dc.format.pageiv, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2014. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE