View : 837 Download: 0

고등학교 중국어Ⅰ 정기고사 평가문항 분석과 개발

Title
고등학교 중국어Ⅰ 정기고사 평가문항 분석과 개발
Other Titles
Assessment questions analysis and development on high school Chinese test
Authors
김조은
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이옥주
Abstract
본 연구의 목적은 고등학교 중국어Ⅰ의 정기고사 평가문항이 교육과정에서 제시한 초급수준의 언어 능력을 신장하여 의사소통능력을 기르는 목표와 부합되게 평가하고 있는지 파악하고, 교육목표에 맞는 개선된 정기고사 평가문항을 제작하여 제시하고자하는 것에 있다. 이를 위해 현행 정기고사 평가문항을 수집하여 본고에서 제시한 기준에 따라 분석하고, 현행 평가문항이 가지고 있는 문제점을 발견한다. 문제점을 토대로 개선방안과 문항 개발 방안을 제안하며 이에 따른 개선된 평가문항을 개발하는 과정으로 연구를 진행한다. 고등학교 중국어Ⅰ의 교육 목표는 초급 수준의 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 능력을 고르게 길러 중국어로 기본적인 의사소통을 할 수 있도록 하는 것이다. 교육목표에 따라 학습과정이 진행된 후 학생이 목표에 도달하였는지를 파악하기 위해서는 교육목표에 맞는 평가가 이루어져야한다. 목적에 부합하는 평가가 이루어지는지 분석하기 위해 먼저 서울과 경기, 인천에 위치하고 있는 인문계고등학교 총 10개 학교를 대상으로 정기고사 평가문항을 수집하여 분석한다. 본 연구의 분석대상은 10개 학교의 정기고사인 중간고사와 기말고사에서 실시된 총 547개의 문항이다. 수집한 문항은 평가에 대한 이론과 교육목표에 따라 설정한 본고의 세 가지 분석기준을 토대로 분석을 실시한다. 첫째, 문항 유형에 따라 선택형과 서답형으로 분석한다. 둘째, 언어 기능을 평가방법에 따라 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기와 통합평가로 분석한다. 셋째, 내용 재료에 따라 발음, 어휘, 문법, 문화, 의사소통기본표현으로 분석한다. 현행 평가문항의 분석을 통해서 개선해야 할 문제점을 도출할 수 있었다. 첫째, 평가 유형이 선택형 문항에 집중되어 있어 서답형 문항의 개발이 필요하다. 둘째, 언어 기능이 읽기 기능을 평가하는 문항에 편중되어 있어 통합적 평가 문항이 필요하다. 셋째, 단순 암기를 통한 언어 기능을 평가하는 문제점이 있어 의사소통능력을 묻는 문항이 필요하다. 넷째, 내용 재료를 평가할 때 단순 지식에 그친 발음, 어휘, 문법 문항에 집중되는 문제를 해결해야 한다. 문제점을 토대로 본고의 문항 개발은 다음의 문항 개발 방안을 토대로 이루어진다. 먼저 언어 기능의 통합평가를 지향하며 말하기와 읽기, 읽기와 쓰기, 쓰기와 말하기의 세 가지 통합평가 유형을 제시한다. 둘째, 실제 의사소통 상황의 설정을 위해 의사소통기본표현을 활용한다. 셋째, 문항 유형은 서답형에 집중하면서 동시에 선택형 문항을 개발하여 다양한 문항 유형의 개발을 실시한다. 문항 개발 방안을 토대로 통합평가를 지향하는 서답형 문항과 통합평가를 지향하는 선택형 문항 각각을 말하기와 읽기, 읽기와 쓰기, 쓰기와 말하기의 세 가지 유형을 설정하여 문항을 개발하며, 교과서 1종을 선택하여 그 내용을 중심으로 1차 평가 문항을 제작한다. 1차 문항 개발 후 현직 교사의 피드백을 받아 수정을 거쳐 최종 문항 유형을 개발하고, 마지막으로 교과서의 각 단원별 평가문항을 제작한다. 본 연구를 통해서 중국어Ⅰ 교육과정의 목표와 평가문항의 연관성을 제고해보는 기회를 가질 수 있을 것이라 기대하며, 개선 방안과 그에 따른 문항 개발을 통해서 교육목표에 적합한 다양한 문항 개발에 일조할 것이라 기대한다.;Assessment questions analysis and development on high school Chinese test has been studied to examine the assessment questions on high school Chinese test are correspond with the goal of improvement on students’ communication skills, based on the curriculum. Thus the current questions on the Chinese test are collected and analyzed. The ideas of improvement of the questions and the developed questions are presented. The goal of high school Chinese is to develop students‘ basic listening, speaking, reading, and writing skills, so that they can communicate with people in Chinese. Teaching and learning processes should be done according to this goal and the test should be taken to see if the students achieve this goal after the class. For this, I collected termly test questions from 10 college-bound schools in Seoul, Gyeonggi and Inchon and analyzed 547 questions from mid-term and final tests among them. The questions were analyzed according to types of questions, language skills, and linguistic contents. The types of questions are essay and multiple-choice. The language skills are listening skills, speaking skills, reading skills and writing skills. The ways of assessment are separative assessment and integrative assessment. Linguistic contents are pronunciation, vocabulary, grammar, culture and communicative key expressions. I found that there are too many multiple choice questions and a lack of writing questions as well as integrative assessment of communication skills. Therefore, this study suggests the development of writing test questions based on the integrative assessment and developed example test questions using the contents from a sample textbook. I analyzed the correspondence of test questions of the high school Chinese. Ⅰ with the teaching goals of the curriculum and suggested the ideas and example questions for the further development of assessment. I expect that this study would be helpful to develop diverse questions appropriated to the goal of teaching Chinese.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE