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초등 영재 대상 시각적 사고를 활용한 음악 프로그램의 개발 및 적용

Title
초등 영재 대상 시각적 사고를 활용한 음악 프로그램의 개발 및 적용
Other Titles
An Inquiry into the Effects of Visual-thinking in Music on the Creativity of Gifted Students(K-12) : Curriculum Development and Application in Gifted Education
Authors
백민주
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
염현경
Abstract
이 연구의 목적은 시각적 사고 이론을 기초로 하는 음악 프로그램이 초등 영재의 창의성에 미치는 영향을 검증하여 초등 영재를 위한 사고교육 프로그램 개발에 대한 시사점을 제공하는 것에 있다. 이를 위하여 시각적 사고를 적용한 음악 프로그램 12차시를 개발하고 전문가의 내용 타당도 검증과 예비연구를 통해 프로그램을 수정 및 보완하였으며, 초등학교 영재들을 대상으로 개발된 프로그램을 적용하여 수업 이전과 이후 창의성의 변화 여부를 알아보았다. 또한, 학생들이 시각적 사고를 적용한 음악 프로그램 수업을 통해 경험하게 된 것을 더 깊이 이해하기 위해 추가적으로 질적 분석을 실시하였다. 프로그램의 개발은 조사-분석-설계-개발-실행의 다섯 단계로 진행되었고 2013년 1월부터 9월까지 총 8개월이 소요되었다. 개발된 프로그램에는 연구 대상 연령인 초등학교 4, 5, 6학년 정규 음악 교과과정의 내용과 영재의 인지 특성이 반영되었고 시각적 사고와 관련된 이론들이 적용되었다. 프로그램은 6개의 주제 총 12차시로 이루어져 있으며 3인의 전문가로 구성된 전문가에게 내용 타당도 검증을 받아 1차 수정되었고, 연구 대상 외의 다른 영재집단과 초등학생 집단에게 예비연구를 실시한 후 그 결과에 따른 2차 수정을 통해 최종적으로 프로그램을 보완하였다. 연구의 대상은 서울 소재 C 초등학교 인문·사회 영재학급 학생 15명으로 이들은 2013년 8월부터 9월까지 총 2개월 동안 매주 토요일마다 시각적 사고를 적용한 음악 수업에 참여하였다. 이들에게 수업이 진행되기 전과 후에 각각 창의성 사전-사후 검사를 각각 실시하여 양적 데이터를 수집하였고, 녹음 및 녹화, 수업활동지, 감상지, 성찰일지, 현장노트, 개별면담, 그리고 개별 발표를 통해 질적 분석을 위한 데이터를 수집하였다. 연구 도구는 조용태(2007)의 한국판 창의성 검사 중 확산적 사고 검사를 사용하였으며 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 사용하여 기술통계 분석, 대응표본 t-test를 실시하였다. 또한, 질적 자료 분석을 위해 수집된 학생들의 데이터는 Colaizzi(1978)의 현상학적 분석기법을 사용하여 분석하였다. Collaizzi 분석법에 따라 구성된 주제와 범주들은 다시 동료 연구자 3인의 검증을 통해 연구의 신뢰성을 확보하였다. 이 연구에서 개발한 프로그램의 효과를 검증하기 위해 실시한 창의성 사전-사 후 검사의 양적 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시각적 사고를 적용한 음악 수업을 경험한 학생들의 유창성에 대한 사전검사와 사후검사의 평균 차이를 분석한 결과, 사전 검사와 사후 검사의 차이가 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(p < .01). 즉, 시각적 사고를 적용한 음악 프로그램을 경험한 초등 영재의 사고의 유창성은 수업 전보다 향상되었다. 둘째, 시각적 사고를 적용한 음악 수업을 경험한 학생들의 유연성에 대한 사전검사와 사후검사의 평균 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(p < .05). 즉, 초등 영재의 사고의 유연성은 시각적 사고를 적용한 음악 수업을 경험한 이후에 증가된 것을 알 수 있다. 셋째, 시각적 사고를 적용한 음악 수업을 받은 학생들의 독창성에 대한 사전검사와 사후검사의 평균 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(p < .05). 즉, 초등 영재의 사고의 독창성은 시각적 사고를 적용한 음악 수업을 경험하기 이전보다 향상되었다. 넷째, 시각적 사고를 적용한 음악 수업을 경험한 학생들의 정교성에 대한 사전검사와 사후검사의 평균 차이를 분석한 결과, 사전과 사후의 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다(p < .001). 즉, 초등 영재의 사고의 정교성은 시각적 사고를 적용한 음악 수업을 경험한 이후에 증가하였다. 질적 분석에 대한 결과는 크게 두 가지로 요약되며, 이는 ‘음악을 사고의 도구로서 사용하기’와 ‘새로운 기회와의 만남’의 범주로 도출되었다. 수업을 경험한 영재 학생들은 음악적 요소를 생각의 요소와 연결 짓거나 생각을 기호화는 방법을 통해 음악을 사고의 도구로 사용하였으며 상상하는 기회, 표현하는 기회, 그리고 서로 다른 사고를 존중해줄 수 있는 기회를 통해 여러 가지 기회를 만날 수 있었다. 이와 같이, 영재들은 연구를 통해 개발된 음악 프로그램 활동에 참여하면서 시각적 사고를 다양하게 활용하였고, 이 과정을 통해 창의성을 발현하는 것으로 나타났다. 따라서, 이 연구의 결과를 바탕으로 영재의 사고 교육을 목적으로 하는 시각적 사고를 적용한 음악 수업의 필요성에 대해 제언하고자 한다. 또한, 이 연구에서 진행한 것 보다 음악에서의 시각적 사고의 요소를 좀 더 세분화시키며, 연구 대상의 범위를 수학영재, 과학영재, 또는 예술영재로 확대시키는 연구가 필요하다. 이 연구를 통해 음악이라는 과목을 매개체로 영재교육에 대한 관점이 더 확장되기를 바라며, 이제는 음악 교육이 단순히 감성, 악기연주만을 위한 교육이 아닌 영재의 사고 교육을 위한 도구로서 새롭게 인식되기를 기대한다.;This study set out to develop a music program by applying visual thinking and test its effects on the creativity of gifted elementary students, thus providing implications for the development of thinking education programs for gifted elementary students. For those purposes, the study developed a 12-lesson music program based on the visual thinking theory and revised and supplemented the program through experts' verification of its content validity and preliminary research. Program development proceeded in five stages of survey, analysis, design, development and implementation and took total eight months. The regular fourth, fifth, and sixth grade music curriculums, which corresponded to the age groups of the subjects, were applied to the total 12-lesson program along with the theories on the learning cognition of gifted children and visual thinking. The program was revised by three experts on gifted education, elementary education, and music education that tested it for the first time and further revised for the second time according to the results of a preliminary research on a different group of gifted children, thus receiving final supplementation . The subjects include 15 students in a class for gifted students in humanities and social studies at C Elementary School in Seoul. They participated in a music lesson to which visual thinking was applied every Saturday for two months from August to September, 2013. The investigator conducted a preand post-test on creativity before and after the lessons to collect quantitative data and collected qualitative data for qualitative analysis with a research assistant including recording and videotaping, lesson activity logs, essays, reflection logs, field notes, individual interviews, and individual presentations. Employed in the study was the Korean-Creativity Assessment Packet(Jo Yong-tae, 2007), which is a version of Creativity Assessment Packet(CAP) by Williams(1993) standardized to fit the Korean situations. Collected data were analyzed according to the one group pretest-posttest design with the SPSS 22.0 program. The investigator used her insights to analyze the qualitative data collected from the students and followed the phenomenological analysis technique of Colaizzi(1978) for data analysis. The topics and categories stemmed from the Colaizzi analysis technique were tested by three colleagues of the investigator to secure the reliability of the study. The results of pretest-posttest statistical analysis on creativity were summarized as follows: First, the study analyzed mean differences in fluency between the pre- and post-test among the students who experienced music lessons to which visual thinking was applied. As a result, there were statistically significant differences between the pre- and post-test(p<.01). That is, the gifted elementary students who experienced a music program to which visual thinking was applied improved their fluency compared with before the lessons. Second, there were statistically significant differences in mean scores on flexibility between the pre- and post-test among the students who experienced music lessons to which visual thinking was applied(p<.05). That is, the gifted elementary students' thinking flexibility increased after experiencing music lessons to which visual thinking was applied. Third, there were also statistically signisficant differences in mean scores on originality between the pre- and post-test among the students who received music lessons to which visual thinking was applied(p<.05). That is, the thinking originality of the gifted elementary students improved compared with before the music lessons to which visual thinking was applied. Finally, the study also analyzed mean differences in sophistication between the pre- and post-test among the students who experienced music lessons to which visual thinking was applied. As a result, there were statistically significant differences between the pre- and post-test(p<.001). The thinking sophistication of the gifted elementary students enhanced after experiencing music lessons to which visual thinking was applied. The results of qualitative analysis can be summarized in two aspects: first, the gifted students who experienced music lessons to which visual thinking was applied got to use music as a tool of thinking through the lessons, which reveals a way to connect musical elements with thinking elements or symbolize thinking. Then, the gifted students who experienced music lessons to which visual thinking was applied had a new chance related to thinking. It is categorized as an encounter with new opportunities, which can be explained as opportunities for imagination, expression, and respect for different thoughts. It is thus apparent that the gifted students made various uses of visual thinking through the music program developed in the study and used visual thinking to express their creativity. The present study thus proposed a need for music lessons to which visual thinking was applied for thinking education for gifted children based on the findings. It is accordingly necessary to expand the scope of subjects to include gifted students in math, science, and art, conduct a research on the further fragmentation, development, and application of visual thinking-based music programs. The study will hopefully lead to the further expanded perspective for gifted education via the medium of the music subject and to the renewed perception of music education as a tool for the thinking education of gifted students rather than mere musicality and instrument education.
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