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오토 딕스(Otto Dix)의 작품에 나타난 사회비판의식 연구

Title
오토 딕스(Otto Dix)의 작품에 나타난 사회비판의식 연구
Other Titles
A Study on the Social Criticism in the Works of Otto Dix
Authors
김민정
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오진경
Abstract
오토 딕스(Otto Dix, 1891-1969)는 격변하는 전후 독일 사회의 중심에 있던 작가로 당대 사회의 문제를 직시하고 이를 작품에 표면화시켰다. 본 논문은 오토 딕스의 작품에 나타난 사회비판의식에 관한 연구이다. 딕스의 작품에 대한 기존 연구들은 주로 작가의 정치적 성향에 초점이 맞춰져 있는데, 과거에는 딕스의 작품들이 좌익의 이데올로기를 표현하는 것으로 해석했으나 최근의 이론가들은 딕스가 정치적으로 모호한 입장을 취한 것에 더욱 주목하여 서로 이견을 보이고 있다. 본 논문에서는 정치적으로 제한된 관점이 아닌 다각적인 관점에서 딕스의 작품을 분석하여 그의 작품들 속에 일관된 사회비판의식이 담겨있음을 확인하고 그 성격을 규정해보고자 한다. 또한 그의 작품들이 시대를 반영함과 동시에 당대 예술적 경향과 상통함을 밝혀내 작품이 지닌 사회적 의의를 고찰하고자 한다. 딕스의 사회비판의식은 당대 독일의 정치사회적 상황, 미술계의 분위기의 영향을 받아 형성되었다. 딕스가 본격적으로 작품을 제작한 제1차 세계대전 이후 독일은 정치, 사회, 경제적으로 혼란의 시기였다. 전쟁의 패배로 인해 막대한 배상금이 공표됨에 따라 인플레이션이 지속되고 실업률이 증가되었으며, 새로이 출범된 바이마르공화국은 정당들의 강한 이념적 대립으로 인해 실질적인 재건을 위한 정권 운영에 착수하지 못했다. 이러한 정국 속에서 독일 국민들의 반전쟁, 반정부 감정이 증가되었다. 이 시기 많은 예술가들은 사회에 만연했던 비판의식을 작품에 반영하여 하나의 예술적 태도로서 사용했다. 이들은 당시의 혼란한 사회상 혹은 이상적인 사회상을 작품에 담으며 사회에 대한 관심을 표출했다. 이러한 독일 미술계의 사회비판적 특성은 딕스의 비판의식을 형성하는 밑바탕이 되었다. 딕스는 현실정치에 직접 가담하지는 않았지만 당시의 급진적인 예술 그룹과 잡지에 지속적으로 참여하며 자본주의 사회의 부조리에 대한 저항의식과 계급 격차가 없는 평등한 사회에 대한 열망을 드러냈다. 딕스의 이러한 활동들은 특정 정치사상에 대한 동조라기보다, 사회의 구성원으로서 자신이 속한 사회의 문제에 관심을 갖고 이를 예술을 통해 개선하고자 한 것이었다. 제1차 세계대전 시기 딕스는 경험에 의거하여 자신의 행적과 인상을 기록하는 형식으로, 혼돈과 추함이 가득한 전쟁의 실체를 드러내 비판적인 시각을 표출하였다. 바이마르공화국 시기에 이르자 그는 실제의 사건이나 인물들을 통해 부조리한 사회 현실을 재현했는데, 이를 통해 그의 비판적 시각이 보다 넓은 범위의 사회 문제들로 확장되어 갔음을 확인할 수 있다. 이어진 나치 정권 시기에는 검열과 탄압이 이루어짐에 따라 딕스는 알레고리를 통한 간접적인 방식으로 정권에 대한 비판을 감행하였다. 이 시기 사용된 인간의 죄악에 대한 주제는 그의 사회비판의식 기저에 선과 악에 대한 문제의식이 자리하고 있음을 드러냈다. 마지막으로 전후의 작품들에서는 종교적인 주제를 통해 현실 사회의 갈등이 승화되었는데, 이를 통해 결국 딕스가 작품을 통해 궁극적으로 제시하고자 했던 것은 선과 악의 갈등이 없는 이상적인 사회였음이 드러났다. 결론적으로 그의 작품들에서 표출된 비판은 단순히 사회체제를 대상으로 한 정치적인 메시지가 아니라, 사회를 구성하는 인간 전체를 대상으로 한 인류애적 메시지였던 것이다. 이처럼 딕스는 보는 이들로 하여금 자신의 작품을 통해 실제 현실을 직시하도록 이끌었고 사회적 병폐들에 대한 경각심을 일깨우는 계기를 마련하였다. 또한 그는 세상의 갈등이 해소될 수 있다는 희망적인 메시지를 전달하며 이상적인 사회에 대한 믿음을 보여주었다. 이와 같은 논의를 통해 딕스는 예술이 사회와 직접 소통할 수 있다는 신념을 견지하고 있었으며, 이를 통해 끊임없이 자신이 열망한 이상적인 사회를 구현하고자 했음을 확인할 수 있다. 이에 따라 그를 표현주의 작가들 중 미술의 사회적 기능을 지속적으로 실현한 미술가로 평가할 수 있을 것이다.;This thesis examines the social criticism expressed diversely in the works of Otto Dix (1891-1969). Otto Dix was in the midst of decade of social, political upheaval and he witnessed the social issues thoroughly through his works. Existing studies on the works of Dix have been focused mainly on his political stance and even show different interpretation. Earlier studies depicted the works as an expression of left-wing ideology but latest theorists expressed a doubt on his social criticism due to the fact that Dix took ambiguous political stance. However this study analyzed the works on multidirectional point of view that is not politically limited and identified that the entire work of Dix expresses concept of social criticism consistently. Through such analysis this study made an attempt to define Dix’s social criticism and determine how his works interact with the German society after the World WarⅠ and the art tendency at that period, to contemplate social significance of the works of Dix. Dix’s social criticism is influenced by political, social conditions of German and art tendency at that period. The period during and after World WarⅠ in Germany which Dix started on his works were politically, socially, and economically in state of confusion. Due to the loss of the war, incalculable compensation was proclaimed and it caused inflation and increase in the unemployment rate. In addition, the newly established Weimar Republic had problems with conflict between the political parties and was unable to start on the reconstruction. In this political situation, the emotion of anti-war and anti-government grew among the German people. In this period, many artists reflected social criticism in their works which were prevalent in the society. These artists expressed disorder of the society or ideal society. Such social critical aspects which existed in German art was the basis of Dix’s criticism. Although Dix did not take part in politics, he participated in the radical art groups and magazines and exposed resistance consciousness of corruption in the capitalistic society and aspiration of egalitarian society free from class differentiation. Dix’s such participation is readable as a concern and will to reform the society through art rather than sympathy for specific political ideology. During the World WarⅠperiod, Dix exposed critical viewpoint expressing true nature of the war which is full of chaos and ugliness by recording his own trails and impressions based on his experience. In the Weimar Republic period, his viewpoint expended to wider range of social problems and he depicted irrationality of the society through actual incident or people. These works reflected the concerns about the victims of war and postwar capitalistic society consistently. In the following period of the Nazis regime censorship and suppression was enacted, therefore Dix expressed criticism indirectly using allegory. The subject on human vice which was used in this period revealed that on the base of Dix’s social criticism exists an awareness of good and evil. And it induced a moral evaluation about inhuman brutality. Lastly, in the works of postwar period, Dix proceeded to present a hope that agony in social reality could alleviate than just simply criticizing the society. Eventually, the one that Dix wanted to render through his works ultimately were ideal society without conflicts of good and evil. And to conclude, the criticism exposed in his works were not merely a political message targeting social system but a message of brotherhood for all mankind. This way Dix not only exposed the social issues but also made the people to face up to the reality and arouse attention on confronted problems. Futhermore, he conveyed wishful message referring that agony in the world could alleviate and showed his faith of ideal society. Through such discussion, this study confirmed that Dix had a belief that art could interact with the society and that he desired to realize an ideal society through art. Therefore Otto Dix could be evaluated as an artist who fulfilled social role of art consistently among other expressionists.
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