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W. A. Mozart의 Violin Sonata in Bb Major K.378에 관한 분석연구

Title
W. A. Mozart의 Violin Sonata in Bb Major K.378에 관한 분석연구
Other Titles
A Study on Violin Sonata in Bb Major K. 378 by Wolfgang Amadeus Mozart
Authors
이승현
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
고전주의의 선구자인 Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791)는 방대한 양의 작곡을 하였으며 Sonata, Concerto, Symphony, Opera, Serenade, Piece, Chamber Music, 미사곡, 건반음악 등 거의 모든 장르에서 그의 천재성이 발휘되었다. 그의 나이 7세 때 이미 피아노와 바이올린을 위한 소나타를 작곡하기 시작하였으며 그는 모두 37개의 바이올린 소나타를 작곡하였다. 본 논문에서 다루어질 Violin Sonata in Bb Major K.378 은 Mozart 의 Violin Sonata들을 3기로 나누어 보았을 때 중기에 속하는 곡으로 만하임과 파리여행에서 돌아와 1779년 초에 Salzburg에서 작곡한 곡이다. 이 곡은 모두 세 개의 악장으로 구성되어 있는데 1악장은 전형적인 소나타 형식으로 제시부, 발전부, 재현부의 형식으로 되어있고, 2악장은 느린 템포의 겹세도막 형식, 3악장은 빠른 템포의 론도형식으로 이루어져있다. 아름다운 화성의 피아노의 선율 또한 돋보이는 곡으로 바이올린만을 위한 소나타라기보다는 피아노와 바이올린을 모두 위한 소나타라 할 수 있다. 이 곡은 외형적으로 고전형식의 구조와 특성을 잘 따르고 있으나 내용적으로는 다양한 선율의 사용, 반음계의 사용으로 인한 모차르트만의 색채적인 효과를 지니고 있으며 특히 발전부에서는 전조적 동형진행(轉調的 同形進行, Modulating Sequence)방식을 사용하고 있는데 이것은 선율선을 중시하는 Mozart 특유의 발전방식이라고 할 수 있다. 본 논문은 W. A. Mozart 의 Violin Sonata in Bb Major K.378을 연주하는데 있어서 작곡가의 의도에 보다 깊게 접근하고 폭넓은 이해를 하는 것에 그 목적이 있다.;Violin Sonata in Bb Major K.378 by Wolfgang Amadeus Mozart can be defined as the middle period as people normally divide Mozart’s violin sonata into three different periods. The music was composed by Mozart in early 1779 when Mozart came back from his trip to Mannheim and Paris. Sonata can be defined as brilliant ensemble piece for violin and piano duo. His violin sonata can be described as completion of classical form. At the time recital was dominated by piano solos, sonata which can be classified as chamber duet, were able to bring up standard of violin solos to level with the piano solos. Sonata is in three movement. The 1st movement consist of sonata form, inside each phrase between the first thematic phrases and the second thematic are linked by thematic phrases. The thematic phrases can be divided into rather long linkage, bridge passage, dominant chord extension and tonic chord extension also, Bb - F Major shows 5 degree relations. Linkage appears in the explosion and recapitulation to link the thematic with other phrases also act as establishing keys (tonalities). The 2nd movement is formed with compound ternary form of slow tempo and tonality is Eb major, from B Phrase modulation Bb Major which is dominant chord appears mainly. The 3rd movement is rondo form piece with format of and overall tonality is Bb Major, except the g minor in the part B. The C part has the strongest individuality with changing tempo and beat, the part has more dynamics as it progress with triplet in one beat. As it was mentioned, Violin Sonata in Bb major K.378 of Mozart has the structure of a classic form. Furthermore, the piece uses chromatic scale as Free tunes, the repeat, changes of melody also unity and diversity expressed in the development part shows quite Mozart’s characteristic. Mozart’s piece became the catalyst to romance music of 19 century.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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