View : 98 Download: 0

Edvard Grieg의 Violin Sonata in c minor No.3 Op.45에 대한 분석연구

Title
Edvard Grieg의 Violin Sonata in c minor No.3 Op.45에 대한 분석연구
Other Titles
A Study on Edvard Grieg Violin Sonata in c minor N0.3 Op45
Authors
임송이
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
작곡가 그리그(Edvard Grieg)는 노르웨이를 대표하는 민족주의 작곡가로 평가받는다. 그의 음악은 민족적 악상과 노르웨이 대자연의 아름다움을 서정적으로 표현한다. 전 세계에서 가장 긴 협만인 피요르드와 노르웨이의 자연은 그리그에게 많은 영향을 주었다. 바이킹 민족 특유의 강인한 민족성과 더불어 자연의 아름다움 때문에 아련한 서정성을 머금고 있는 노르웨이 민속 음악은, 단조로 된 것이 많았으며 소박하지만 서정적인 특징을 가지고 있다. 또한 동유럽과 북유럽을 중심으로 일어난 국민악파의 음악은 노르웨이에서도 일어났다. 당시 노르웨이는 1814까지 덴마크의 영토였다가 이후 스웨덴에 합병되었고, 지배를 당하게 되는 어려움을 당한 나라였다. 이러한 외적인 상황 때문에 그리그의 음악은 그 내적 표현이 풍부하다고 평가받는다. 따라서 그리그의 생애와 그의 작품을 통해 그리그의 음악 세계를 발견하고 이것이 어떻게 국민주의의 한 맥을 잇고 있는지에 대한 이해가 필요하다. 본 논문도 서유럽의 음악에 비해 북유럽의 음악은 비교적 많이 접하게 되지 않는 현실에서 그리그의 민족주의 음악을 통해 당시의 배경과 음악적 특징을 연구 해보았고, 그 중에서 그리그 바이올린 소나타 3번을 연구 분석을 통하여 작곡가에 대한 이해와 연주의 깊이를 더 할 수 있도록 하는데 목적을 두었다.;Edvard Grieg, He is one of the most prominent Northern European composers, was a Norwegian composer who was deeply influenced by Romantic music. He incorporated nationalism in it and developed it further by emphasizing lyricism based on nature. He frequently adopted traditional folklore style, which clearly shows nationalism. Violin Sonata No.3, Op.45 also reveals the aspects mentioned above. It has three movements that shows the balance and harmony of the violin and the piano since the two instruments keep imitating each other’s melody. The piece is one of the most famous works of Grieg’s for combining the traditional and folkloric nature and late Romanticism together. Also, it has three motives which are from traditional melodies. The first movement is in a sonata form, which freely shows the composition of major and minor. This modulation between major and minor was a popular technique in the works of late Romantic composers. The second movement takes a form of A-B-A. Lyrical part A in its Romanza style, is contrasted with part B which shows a Norwegian dance rhythm. The finale is in A-B-A’-B’-Coda in a sonata form. It does not show a clear development of the theme as the first movement does. The short motive of folkloric melody keeps repeating itself in modulated and expanded ways. It ends with a short coda. Grieg’s Violin Sonata No.3, Op.45 is written in late 19th Romantic period musical style. Each movement has its own motive, which changes, expands, and develops in all parts of the piece. Its simple structure, contrasting phrase, melody development and harmonic construction are balanced well through symmetry and contrast. Also, the Norwegian folkloric melody and rhythm keep appearing in all movements, which shows the color and nature of nationalism. As a conclusion, Violin Sonata No.3, Op.45 is one of the most well-known and well-received works of Grieg for its Romanticism blended with distinct Norwegian nationalism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE