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Robert Schumann의 「Fantasie, Op.17」에 관한 연구

Title
Robert Schumann의 「Fantasie, Op.17」에 관한 연구
Other Titles
A Study on Fantasie Op. 17 by Robert Schumann
Authors
이미숙
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
본 논문은 본인의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주회의 곡목 중 하나인 슈만 (Robert Schumann, 1810-1856)의 「Fantasie, Op. 17」에 관한 연구이다. 19세기 낭만주의와 슈만의 음악적 사상을 바탕으로 그의 초기 피아노 작품의 특징을 알아본다. 또 ‘환상곡’이라는 장르의 변천과정을 알아봄으로써 그의「Fantasie, Op. 17」를 고찰하려는데 그 목적이 있다. 19세기에는 개인의 감정과 표현을 중시하는 낭만주의가 대두되었고 예술은 각기 고유의 영역에서 벗어나 서로 다른 예술분야와 결합하는 경향이 나타났다. 특히 문학에서 출발한 낭만주의는 음악에 강한 영향을 끼쳤고, 이런 상호작용은 문학적 소양이 깊었던 슈만에게 독특한 음악세계를 구축할 수 있는 배경이 되었다. 슈만의 피아노 작품 중에서도「Fantasie, Op. 17」은 시대적 배경과 음악적 사상이 잘 어울리는 작품 중 하나이다. 소나타의 형식으로 쓰였지만 자유롭고 낭만적인 내용을 지닌 전체 3악장 구성의 이 대규모 작품은 그의 특징적인 작곡 기법들이 잘 드러난다. 베토벤의 기념비를 건립하기 위한 목적으로 작곡된「Fantasie, Op. 17」은 쉴레겔(Friedrich von Schlegel, 1772-1829)의 시를 모토로 사용하였고 클라라와 베토벤의 선율이 인용되었다. 제 1악장과 제 3악장은 소나타 형식으로 쓰였고 제 2악장은 론도 형식으로 작곡되었으나 모두 고전적인 틀을 벗어나 자유롭게 전개된다. 제 1, 2악장은 빠르고 마지막에는 느린 악장이 배치되어 서정성을 보여주고 순환형식을 사용하여 악장간의 유기적인 통일이 이루어진다. 이 작품은 비화성음이나 변성화음의 사용, 반음계적 화성진행, 점리듬과 교차리듬의 사용, 당김음과 악센트를 이용한 박절의 변화 등이 곡 전체에 나타나고 있고 대위법적 기법도 자주 쓰여 슈만의 음악적 특징들이 잘 나타나있다. 또한 갑작스런 다이내믹의 변화나 전조, 빈번한 속도의 변화, 카덴차와 같은 악구의 사용 등으로 환상적인 면모가 잘 드러나는 곡이다. 이와 같이 「Fantasie, Op. 17」는 작품이 가지고 있는 음악적 내용과 형식을 통하여 슈만의 음악관을 잘 드러내고 있고 낭만주의 음악의 절정을 보여준다.;This thesis is a study on 「Fantasie, Op. 17」 of Robert Schumann(1810-1856), which is one of graduation recital programs to complete my master's degree. It examines his early piano works on the basis of 19th-century Romanticism and Schumann's musical thoughts. Also, it has an object in view to consider his 「Fantasie, Op. 17」 by studying the process of transition of the genre, 'Fantasia'. In 19th century, Romanticism came to the fore that stresses on personal emotion and expression, and art had a tendency to combine with different fields of art, getting away from its own domain. Romanticism, which started from literature, especially had a strong influence on music, and this interaction became a basis for Schumann, a person of a deep literary turn, to establish his distinctive music world. 「Fantasie, Op. 17」 is one of his works that coordinate well historical background with musical thought even among Schumann's piano works. Though it was composed in the form of sonata, this grand-scale piece composed in three movements in total with free and romantic contents shows skillfully his distinctive composition techniques. 「Fantasie, Op. 17」, which was composed with a view to erecting the monument for Beethoven, made a poem of Friedrich von Schlegel(1772-1829) its motto, and quoted melodies from Clara and Beethoven. Although the first and the third movement were composed in the form of sonata, and the second movement in the form of rondo, all of them are developed freely, getting away from classical frame. With the fast first and the second movement and the slow movement in the end, it expresses lyricism, and achieves organic unification, using cyclic form. In this piece, the use of non-harmonic tones or variant chord, chromatic harmony progression, the use of dotted rhythm and cross rhythm, and changes in articulation using syncopation and accent are presented throughout the piece, and also with the use of contrapuntal technique, it shows Schumann’s musical characteristics. Moreover, by employing change and prelude in dynamic, frequent change in tempo and a clause such as cadenza, fantastical aspect is well presented. Thus, 「Fantasie, Op. 17」 presents Schumann’s view on music through the musical contents and the form that this piece contains, and expresses the zenith of Romanticism music.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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