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성악 연주자적 관점에서 바라본 벤자민 브리튼(Benjamin Britten)의 연가곡 <자장가의 부적(A Charm of Lullabies, op.41)>에 관한 고찰

Title
성악 연주자적 관점에서 바라본 벤자민 브리튼(Benjamin Britten)의 연가곡 <자장가의 부적(A Charm of Lullabies, op.41)>에 관한 고찰
Other Titles
A study on Benjamin Britten's Song Cycle, “A Charm of Lullabies, op.41” from a Vocal Performer's Perspective.
Authors
하수진
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은희
Abstract
Benjamin Britten(1913-1976) a composer who made a big contribution to development of British music of the 20th century, left remarkable works in many areas such as instrumental music, vocal music, chorus, opera, ballet music, sacred music and film music. almost 80 vocal works out of over 100 creations of him opened up a new chapter in British music that experienced stagnation after Henry Purcell(1659-1695) of the 17th century. This study examined Britten's life and works, considered general musical characteristics of his song cycles and specially analyzed five pieces of the song cycle, “A Charm of Lullabies, op.4”, which is one of 13 song cycles composed by him. Britten's song cycle, “A Charm of Lullabies, op.41” composed in 1947 is a setting of five poems by William Blake(1757-1827), Robert Burns(1759-1796), Robert Greene(1558-1592), Thomas Randolph(1605-1635) and John philip(1775-1851) with the theme of a lullaby. This is his only song cycle composed for mezzo soprano and was dedicated to Nancy Evans(1915-2000). Lullabies from many countries in the world mostly repeated simple two or three bars of melody and rhythm which make a child feel comfortable. Britten com combined the traditional and musical techniques of England with his unique and transformed it into a modern lullaby in harmony. The five songs analyzed in this study were composed in different forms such as through-composed form, strophic form, binary form, ternary form. Chromatic scale and bitonality revealed in each song make it sounds unique and fresh, unlike conventional traditional lullabies. It adopts distinctive Scottish dotted rhythm, and motive, of the piano accompaniment move with melody and rhythm of vocal line in harmony the song's mood convert by contrary motion, or parallel motion. Moreover, the ostinato technique influenced by Purcell was frequently employed in the accompaniment, and the distinctive motive is repeatedly transformed throughout the song. Each of the five songs shows a very clear contrast of tempo, dynamics, beat and articulation depending on the texts of the songs. This makes the lyrics and music form a whole perfectly, and converts the natural accent and rhythm into a musical language. In particular, Britten emphasized the meanings of the poems using a word painting as if he drew pictures, and this was frequently attempted by him due to the influence of Purcell. The results of analysis and consideration of Britten's “A Charm of Lullabies, op.41” demonstrate that Britten also expressed mother's warm voice in a comfortable mezzo-soprano tone by mixing the traditional language with new elements nicely in this song cycle, like lullabies which have been created by diverse expressions of a number of composers for centuries. In conclusion, it is anticipated that this research and consideration would be of practical help to vocal performers to express and play musical features of each song effectively.;벤자민 브리튼(Benjamin Britten, 1913-1976)은 20세기 영국 음악 발전에 큰 공헌을 한 작곡가로 전 생애에 걸쳐 기악곡, 성악곡, 합창곡, 오페라, 발레음악, 종교음악, 영화음악 등 여러 분야에서 훌륭한 작품들을 남겼다. 100곡이 넘는 그의 작품 중 80곡에 달하는 성악작품들은 17세기 헨리 퍼셀(Henry Purcell, 1659-1695)이후 침체되었던 영국 음악에 새로운 장을 열어 주었다. 본 논문은 브리튼의 생애와 작품들을 살펴보고 그의 성악곡 중 연가곡을 대상으로 하여 일반적인 음악적 특징을 연구하였고, 그가 작곡한 13곡의 연가곡 중 <자장가의 부적(A Charm of Lullabies, op.41)>의 5곡을 성악 연주자적 입장에서 분석, 연구한 것이다. 1947년 작곡된 브리튼의 연가곡 <자장가의 부적>은 자장가를 주제로 한 5개의 시에 곡을 붙였으며, 윌리암 블레이크(William Blake, 1757-1827), 로버트 번즈(Robert Burns, 1759-1796), 로버트 그린 (Robert Greene, 1558-1592), 토마스 랜돌프(Thomas Randolph, 1605-1635), 존 필립(John philip, 1775-1851)의 시들로 구성되어있다. 이 작품은 그가 유일하게 메조소프라노를 위해 쓴 연가곡으로, 낸시 에반스(Nancy Evans,1915-2000)에게 헌정되었다. 자장가를 주제로 한 브리튼의 연가곡은 전통적이면서 영국적인 특징이 가미된 음악적 기법들이 그의 독창적인 20세기의 음악기법과 어우러져 현대적인 자장가로 새롭게 재창조되었다. 본 논문에서 분석한 다섯 개 가곡들은 각각 통절형식, 유절형식, 2부분형식, 3부분형식 등 다양한 형식으로 작곡되었으며, 각 곡마다 반음계 진행과 복조성이 나타나 기존 전통적인 자장가와는 다른 독특하고 새로운 자장가의 느낌을 갖게 해준다. 특징적인 스코트랜드 붓점 리듬이 사용되기도 하였고 피아노 반주부의 주제 동기와 성악선율과 리듬이 함께 움직이면서 화음선을 보여주거나, 반진행 또는 병진행을 통해 곡의 분위기를 전환시킨다. 또한 반주부에 퍼셀의 영향을 받은 오스티나토기법이 자주 사용되었고 특징적인 주제 동기는 반복적으로 곡 전반에 걸쳐 변형되어 나타난다. 각 곡들은 가사의 내용에 따라 빠르기, 셈여림, 박자, 아티큘레이션의 대조가 매우 명확하게 나타나며, 이것은 가사와 음악이 완벽하게 하나가 될 수 있게 하고 자연스러운 억양과 리듬이 음악적인 언어로 전환되는 효과를 준다. 브리튼은 특히 묘사적 기법을 사용하여 시의 의미와 내용을 그림을 그리듯 묘사하여 곡에 나타난 의미들을 강조하였는데 이것은 브리튼이 퍼셀의 영향을 받아 자주 사용했던 작곡기법이다. 자장가라는 음악이 수 세기동안 많은 작곡가의 다양한 표현으로 창조 되어온 것처럼 브리튼 또한 전통적인 음악어법과 새로운 요소들을 잘 절충하여 <자장가의 부적>을 따뜻한 어머니의 목소리와 편안한 메조소프라노의 음색으로 표현하였다. 본 논문은, 이 작품을 접하는 연주자들이 각 곡마다 어울리는 적합한 음색의 발성과 명확하고 세련된 발음, 그리고 가사의 내용과 작곡가의 의도에 대한 이해를 파악하여, 효과적으로 표현하고 연주하는 것에 실제적인 도움이 되길 바란다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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