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협동적 인터랙티브 미디어아트 작품 연구

Title
협동적 인터랙티브 미디어아트 작품 연구
Other Titles
: Study of Collaborative Interactive Media art
Authors
성수빈
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
Today interactive media art has evolved in various aspects, implying the sensory environment in infinite expansion driven by the development of technological media, thus blurry boundaries of facts, and intervention of invisible force. Unlike the conventional appreciation approach that induces experience and participation from the viewers at galleries, interactive media art places importance on interactions and has created a completely different dimension in communicative methods with works and content. In the middle of those changes and discussions, interactive media art has taken root as a field of contemporary art and benefited from diverse researches and work creations regarding interaction. This study set out to propose interactive media art works based on Shift, an interactive media art piece, in order to search for various interactive methods in interactive media art. Its main venue is the media canvas of Seoul Square. It reflects the nature of diverse pedestrian flows. Even though it is a simple principle involving mobile that people use every day, it can maximize visual effects. Shift was comprised of the disappearance of objects according to the changes of gyro sensor values within mobile and designed to involve simpler movements and shorter time than the old interactive media art pieces requiring the viewer's active actions or personal information such as face recognition and recording. A prototype was built to technologically test an interactive media art piece planned according to those processes. Then its advance website was created to consider its actual exhibition in future and reflect opinions of various people. The study sorted out the production directions of the proposed work and described its design and technical system by examining its concepts and case studies of similar works. It also explored its future developmental directions based on the supplementation ideas from the prototype testing and the opinions found at the advance website.;오늘날 인터랙티브 미디어아트는 발전된 기술매체에 힘입어 다방면으로 확장하는 감각환경과 그로 인해 변화하는 작품의 개념 등을 시사하면서 다양한 양상으로 전개되었다. 이러한 인터랙티브 미디어아트는 관람객의 체험과 참여를 유도하며 기존의 미술관이나 갤러리에서 행해지는 감상의 방식과 달리 상호작용 과정이 중시되었고 작품과의 소통방식과 그 내용에서 전혀 다른 차원을 얻어내었다. 이와 같은 일련의 변화와 논의 속에 인터랙티브 미디어아트는 현대 예술의 한 영역으로 자리 잡게 되었고 상호작용에 대한 다양한 연구와 작품제작이 시도되었다. 본 연구에서는 인터랙티브 미디어아트의 다양한 인터랙션 방법을 모색하고자 협동적 인터랙티브 미디어아트 를 중심으로 인터랙티브 미디어아트 작품제안을 하고자 한다. 이 작품은 서울 스퀘어 미디어 캔버스를 주 장소로 진행되며 다양한 유동객의 성격을 반영한다. 매일 우리의 일상을 함께하는 모바일이란 매체를 활용해 단순한 원리지만 시각적 효과를 극대화 할 수 있다. 는 모바일 내에 자이로센서값 수치 변화에 따른 오브젝트의 소멸로 구성되었으며 적극적인 행동을 취하거나 얼굴 인식, 촬영 등의 개인정보가 요구됐던 기존 인터랙티브 미디어아트 작품에 비해 단순한 동작과 짧은 시간 내에 진행하도록 기획하였다. 위와 같은 과정에서 기획된 인터랙티브 미디어아트 작품의 기술적인 검증을 프로토타입 제작으로 진행하였고 향후 실질적인 전시를 위해 해당 작품의 사전 웹사이트를 구축, 다양한 사람들의 의견을 반영하였다. 본 논문에서는 작품연구를 통해 작품의 개념과 유사 작품 사례 연구를 통해 제안 작품의 제작 방향을 정리하고 작품제안에서 디자인과 기술적인 시스템을 기술한다. 또한 프로토타입 테스트를 통해 도출된 보완사항과 사전 웹사이트의 의견을 바탕으로 향후 작품의 발전방향을 모색한다.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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