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韩国小学汉语教学中的汉字教学的研究

Title
韩国小学汉语教学中的汉字教学的研究
Other Titles
한국초등학생을 대상으로 한 중국어교육에서의 한자교육 연구
Authors
윤미희
Issue Date
2012
Department/Major
외국어교육특수대학원 TeCSOL학과
Publisher
이화여자대학교 외국어교육특수대학원
Degree
Master
Advisors
Sun Zhen(孙贞)
Abstract
韩国近年来深受汉语热的影响,学习汉语的人数日益增加。汉语教学的研究也有了长足的进步,各种相关研究也取得了不少的成果。其中,汉字教学研究大为值得注意。汉字在汉语教学中占有极其重要的地位,这是因为汉语作为第二语言的教学和学习,不论是口语教学,还是书写教学, 都离不开语言的书写系统。因此掌握多少,直接影响到学生的识字量,就学好汉语成功的标准。 因为汉字既然是汉语学习中不可缺少的一环,因此汉字量掌握的多少直接影响到学生汉语学习的进度,所以汉字量也可以说是汉语学习的重要标准之一。可是汉字教学方面总体上来说还是非常薄弱和滞后。这样的现象直接影响到汉字教学的重要性的认识,因此造成对汉字本身的研究不足,并且在教学中存在很多问题的现象。 本研究主要其以韩国人学习汉语的现状及汉字学习的情况为出发点,并结合我的教学实践,从而对汉字初级教学进行研究。研究目的为找出学生汉字学习的难点,积极组织教学,帮助学生提高汉字学习的效率。 本文共分为六章,第一章是引言,主要介绍了本文研究的缘起以及中韩两国的汉字教学现状。第二章为了了解韩国汉语教材中汉字教学的现状,进行调查研究韩国儿童汉语教材的基本结构,然后,仔细分析每一种韩国汉语教材中的汉字教学情况。第三章是为了了解实际教学当中的汉字教学现状,对汉语教师的汉字教学情况进行了调查而分析。第四章总结和归纳了学生学习汉字时的偏误,并对其进行分析。第五章笔者不但在韩国小学汉语教学中的汉字教学方面进行研究,而且提出对韩国汉语教学中的汉字教学整体上的几个意见与建议。第六章综述了本文的主要内容,并再次强调汉字教学的必要性。希望本论文能为以后的韩国汉语教学中的汉字教学提供现实的参考依据。;중국의 성장에 따라 전세계에는 중국어 배우기 열풍이 불기 시작하였으며, 이는 한국도 예외 일 수 없었다. 점점 많은 사람들이 중국어 관련 교육 연구 및 교재, 콘텐츠 제작 등 다방면에 많은 관심을 가지게 되었고, 그 결과 짧은 시간 내 중국어 교육 연구는 비약적으로 발전 하였다. 그러나 상대적으로 중국어 교육에서의 한자교육은 학생들에게 중국어를 배우는데 있어 문자 학습이라는 부담을 더한다는 이유로 학습 및 지도가 제대로 이뤄지지 않고 있는 실정이다. 표의 문자 체제를 지닌 중국어에서 한자에 대한 이해 및 지도는 반드시 이뤄져야 할 영역임에도 불구하고 홀시되고 있는 상황의 원인으론 한자 본연의 연구가 미비할 뿐 아니라 한자교육에 대한 교수법 부재 등 여러 방면의 이유들이 존재한다 할 수 있겠다. 이에 본 연구는 초등학생을 대상으로 한 제2언어로써의 중국어 교수,학습에서 반드시 교수되어야 할 한자교육에 대한 당위성을 제시하고, 현 중국어 교육에서의 전반적인 한자교육 현황 및 교재를 분석하여 중국어 교육에서의 전반적인 한자교육 문제점을 제기함과 동시에, 효과적인 제2언어로써의 중국어교육에서의 한자 학습에 대한 방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 구체적으로는 교재, 교수법, 교사양성, 중국어 교육을 위한 한자교육 교과목 설치 등 중국어 교육에서의 한자 교육에 대한 몇 가지의 제언을 포함 한다. 본 논문의 구체적인 내용은 아래와 같다. 제 1장에서는 본 논문의 연구 목적을 제시하고, 한국과 중국 양국의 한자교육관련선행연구를 검토하였다. 제 2장에서는 기존의 한자교육의 현황을 파악하기 위하여 기존 중국어 교재를 대상으로 한자교육 관련 내용을 분석하였다. 제3장에서는 실재 중국어 교수 현장에서 한자 학습이 이루어 지고 있는지, 어떤 교재와 교수법을 사용하는지, 중국어교육에서의 한자교육에 대한 교수자의 생각 등 전반적인 중국어교육에서의 한자교육의 실제적인 현황을 알아보기 위해 현직 중국어 교사들을 대상으로 설문 조사를 실시하고 결과를 분석하였다. 제4장에서는 중국어를 배우는 초등학생 학습자가 한자 학습 시 범하는 오류를 원인에 따라 분류하고 분석하였다. 제5장에서는 초등학생을 대상으로 한 중국어교육에서 한자 교수에 대한 당위성과 필요성을 주장하였으며, 중국어교육에서의 한자교육 전반적인 부분에 대해 몇 가지 제언을 하였다. 제6장은 논문의 내용을 간추려 정리하고, 다시 한번 중국어교육에서의 한자교육에 대한 필요성에 대해 강조하였다. 끝으로 본 논문이 궁극적으로 중국어교육에서의 한자교육에 대한 심도 있는 논의로 이어져 중국어교육에서의 한자교육 연구에 활력을 불어넣을 수 있는 계기가 되길 바란다.;With the growth of China, in many countries around the world there is a fever for learning Chinese, and Korea is no exception. Increasingly there is a growing interest in the research of Chinese education, textbooks, producing contents, and related fields. As a result is in a short amount of time research in Chinese education has made rapid progress. However, relatively, in Chinese language education, because Chinese characters have to be learned, it puts an extra burden on those studying Chinese, the real situation is that it is not properly being taught. In learning Chinese, the system of Chinese characters must be understood, however, it is being neglected, and because of that not only is it incomplete, but issues, such as the absence of teaching methods of Chinese characters exist. In this research, elementary school students who are learning Chinese as a second language are targeted. The objective of this paper is to present the necessity of the education of Chinese characters. By examining the current state and textbooks of Chinese character education in current Chinese language education, problems are found and raised. Finally, an effective method for teaching Chinese characters for students learning Chinese as a second language is presented. Specifically, topics such as textbooks, teaching methods, instructor training, and opening a class for the education of Chinese characters for Chinese language education are included in the research. The contents of this paper are divided as follows: In Chapter 1, the objective of this research is stated and existing research of education of Chinese educations of both Korea and China are examined. In Chapter 2, to understand the current state of the existing education of Chinese characters, the education related content of Chinese character textbooks are analyzed. In Chapter 3, in order understand the real current state of Chinese character education in Chinese language education, in other words, which textbooks and teaching methods are used, the instructors thoughts on Chinese character education, a survey of current Chinese language instructors was conducted and the results analyzed. In Chapter 4, the causes of Chinese character errors made by elementary school students learning Chinese are categorized and analyzed. In Chapter 5, the argument of the necessity of the teaching of Chinese characters in Chinese language education is made and proposals for general areas in the education of Chinese characters in Chinese language education are made. In Chapter 6, the contents of this paper are summarized and concluded, and the necessity of the education of Chinese characters in Chinese language education is emphasized. Finally, this writer hopes that this research will serve in the ongoing in-depth discussions of the education of Chinese characters in Chinese language education and also breathe life into the research of this field.
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