View : 652 Download: 0

중학교 2학년의 미술과와 도덕과 통합 수업에 관한 연구

Title
중학교 2학년의 미술과와 도덕과 통합 수업에 관한 연구
Other Titles
A Study on Inclusive Class of Fine Arts Subject and Moral Subject for the Second Grade of Middle School
Authors
김정은
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차영순
Abstract
2007 개정 미술과 교육과정과 2007 개정 도덕과 교육과정은 교과 통합으로의 방향을 제시하고 있다. 먼저 2007 개정 미술과 교육과정에서는 학생들이 21세기 사회 문화적 변화에 능동적으로 대처할 수 있도록 네 가지 내용 구성의 기본 방향을 제시하고 있는 데 ‘미적 인식 능력의 체계적 육성', ‘시각 문화 학습의 중요성 강조', ‘교육과정의 명료화', ‘미술 교과 내외의 통합적 경험의 수용' 이 바로 그것이다(교육과학기술부, 2008b). 이 중에서도 ‘미술 교과 내외의 통합적 경험의 수용’은 미술과에서 교과 통합에 대한 의지를 보여주고 있는 대목이다. 또한 교수 ‧ 학습 방법을 보면 미술의 표현 활동은 모든 교과와 통합적 접근이 가능하다고 보고 교과 간 통합적 접근을 통하여 표현을 확장할 수 있게 하기를 장려하고 있다. 2007 개정 도덕과 교육과정은 도덕과의 의의와 목적을 일상적 삶에서 부딪히는 여러 가지 도덕 문제를 해결할 수 있는 능력을 길러 주는 데에 있다고 밝히고 있다. 이러한 도덕 문제를 해결하기 위해서는 도덕적 선택과 판단을 해야 하는데 도덕 문제는 우리의 일상 속 다양한 영역과 장소에서 발생하므로 이를 해결하려면 연관된 다양한 학문의 접근 방법을 함께 고려해야 한다(교육과학기술부, 2008a). 따라서 도덕과에서도 윤리학적 접근만이 아닌 연관된 다른 학문과의 통합을 지지하고 있음을 알 수 있다. 따라서 본 연구자는 미술과와 도덕과의 통합 수업을 ‘조화’를 핵심주제로 설계하였으며 학습자의 정서 및 인성함양의 기초가 되는 수업방안을 모색하고자 하였다. 본 연구는 다음과 같은 절차와 방법으로 연구를 실행하였다. 첫째, 문헌 연구를 통하여 통합의 개념 및 교과통합모형에 대한 이론을 고찰하였다. 그리고 중학교에서 교과 통합의 필요성과 중학교 미술 교과와 도덕 교과 통합의 교육적 의의를 고찰하였다. 둘째, 통합적 접근을 위하여 핵심주제는 교육과정 및 교육내용 분석을 통하여 공통 주제인 ‘조화’로 선택하였고, 교과통합모형 중 포가티(Fogaty)의 공유형에 근거하여 수업을 설계하였다. 셋째, 연구대상은 정서표현 및 조절능력에 대해 사전 동질집단으로 검증된 서울시 동대문구 소재 J 중학교의 2학년 남 · 여 혼반 두 개 반이다. 이 두 개 반을 실험집단과 통제집단으로 구분하여 실험집단에는 본 연구자가 설계한 통합프로그램을 적용하였고 통제집단에는 전통적인 미술 · 도덕과 수업을 각각 실시하였다. 넷째, 모둠별 표현활동과정에서 태도에 대한 관찰기록과 평면구성 실기결과물에 대한 분석 그리고 자기평가지에 대한 분석을 통하여 결론을 도출하였다. 평면구성 실기결과물에 대한 평가는 주제 표현, 표현 방법, 조형요소와 원리, 표현 재료와 용구 이렇게 네 가지 관점에 의해서 이루어졌다. 자기평가지의 문항은 흥미도, 난이도, 참여도, 모둠활동에서의 조화로운 태도, 결과물에 대한 만족도로 구성된 양적평가와 수업 시간 중 특별히 좋았던 점에 대한 서술에 대해 질적 평가로 이루어졌다. 분석한 결과를 살펴보면 다음과 같다. 모둠별 표현활동과정에서 태도에 대한 관찰기록 분석 결과, 실험집단이 통제집단 보다 서로 존중하는 태도로 활발한 협의가 이루어짐이 관찰되었으며 이를 통해 전체가 조화를 이루는 평면구성을 효과적으로 할 수 있음을 알 수 있었다. 통제집단에서는 개인 작업만을 열심히 하거나 혹은 활발한 논의는 이루어지나 합의점에 다다르지 못하는 경향을 보였으며, 전체가 조화를 이루는 평면구성을 만들어내는 데에 어려움이 있음이 나타났다. 또한 평면구성 실기결과물 채점결과 실험집단이 주제 표현, 표현 방법, 조형요소와 원리 세 측면에서 높은 점수를 보였다. 마지막으로 자기평가지 분석결과, 모둠원과의 조화를 알아보기 위한 ‘모둠활동에서의 조화로운 태도’ 문항에서 조화를 잘 이루었다는 응답이 실험집단이 통제집단 보다 30% 정도 더 높게 나타났다. 이는 실험집단이 통제집단 보다 팀원들과 조화를 더 잘 이루었다는 것을 의미한다. 결론적으로, 미술과와 도덕과의 통합 수업이 중학교 2학년의 ‘조화’에 대한 개념 학습 효과에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 이에 본 연구는 정서 및 인성의 체계적 육성을 위한 기초 개념으로 ‘조화’를 핵심 주제로 한 미술과와 도덕과의 통합 수업의 구체적인 방안을 제시했다는 데에 의의를 둔다.;The 2007 revised art curriculum and the 2007 moral education curriculum are suggesting direction to the curricular integration. First of all, the 2007 revised art curriculum is proposing the basic direction in composition of four contents so that students can positively cope with a social and cultural change in the 21st century. Those just include ‘systematic promotion in aesthetic perception ability,' ‘emphasis on importance of learning visual culture,' ‘clarification in curriculum,' and ‘acceptance of the integrated experience inside and outside fine arts curriculum'(Ministry of Education, Science and Technology, 2008b). Even out of this, ‘acceptance of the integrated experience inside and outside fine arts curriculum' is the point of showing intention of curricular integration of the fine arts subject. Also, seeing a teaching‧ learning method, it is encouraging in order to be possibly expanded expression through the integrated approach between curriculums, with seeing that the expression activity in fine arts is available for the integrated approach to all the curriculums. The 2007 moral education curriculum is clarifying that the significance and objective of the moral subject rely upon fostering ability available for solving many moral problems of being faced in daily life. To solve this moral problem, there should be moral choice and judgement. A moral problem occurs in diverse spheres and places amid our daily life. Thus, it is being clarified that the approach needs to be considered together in diverse related studies to solve this(Ministry of Education, Science and Technology, 2008a). Accordingly, even the moral subject can be known to support integration with other connected learning, not merely the ethical approach. Hence, this researcher designed the inclusive class between the fine arts subject and the moral subject by having ‘harmony' as key theme and aimed to seek a teaching plan, which becomes the basis of promoting learners' emotion and human nature. This study carried out a research with the following procedure and method. First, through a documentary research, it considered a concept of integration and a theory on curricular integration model. And it considered the necessity of curricular integration in middle school and the educational significance of the fine arts subject and the moral subject in middle school. Second, the key theme for the integrated approach was selected ‘harmony,' which is common theme, through analyzing the curriculum and the educational contents. Class was designed on the basis of Fogaty's sharing form out of a curricular integration model. Third, research subjects are two classes with mixture of boys and girls in the 2nd grade of J middle school where is located in Dongdaemun-gu of Seoul Metropolis, which were verified as the pre-homogeneous group on emotional expression and regulation ability. These two classes were divided into experimental group and control group. The experimental group was applied the integrated program that was designed by this researcher. The control group was carried out, respectively, traditional fine arts·moral subject class. Fourth, the conclusion was elicited through analyzing the observation record on attitude in the process of expression activity by group and the practical-skill output of plane composition and analyzing on self-evaluation sheet. The evaluation on the practical-skill output of plane composition was composed of four perspectives in this way such as thematic expression, expression method, formative element & principle, and expression material & tool. The item of the self-evaluation sheet was made up of the quantitative evaluation, which was composed of interest, difficulty, participation level, harmonious attitude in group activity, and satisfaction with the output, and the qualitative evaluation on what had been especially good during the class hour. Examining the analyzed results, they are as follows. As a result of analyzing the observation record on attitude in the process of expression activity by group, the experimental group was observed to have been actively discussed with the mutually respecting attitude more than control group. Through this, it could be known to be able to be effectively made plane composition of being harmonized the whole. The control group showed the tendency of being keen on only individual work or being discussed actively, but of failing to reach agreement. It was indicated that there is difficulty in making plane composition of being harmonized the whole. Also, as a result of marking the practical-skill output of plane composition, the experimental group showed the high score in three aspects of thematic expression, expression method, and formative element & principle. Finally, as a result of analyzing self-evaluation sheet, the experimental group was indicated to be more highly positive by about 30% than control group in item of ‘harmonious attitude in group activity' for examining harmony with group members. This implies that the experimental group was better harmonized with team members than control group. In conclusion, the inclusive class of the fine arts subject and the moral subject can be considered to have given the positive influence to the effect of learning a concept on ‘harmony' for the 2nd grade of middle school. Understanding about this ‘harmony' becomes the foundation of promoting emotion and human nature. That is because of being difficult to promote emotion and human nature without the harmony inside me, namely, the harmony between internal beauty and external beauty in a human being, and the harmony with other people. Also, understanding and practicing a concept of ‘harmony' can maximize its effect through group-based expression activity, not what is available simply with acquiring only knowledge. Hence, this study designed the inclusive class of the fine arts subjects and the moral subject, which become the basis of promoting emotion and human nature, and has significance in having suggested its specific plan.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE