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합창활동에 참여하는 다문화가정 아동의 자기효능감과 학교적응과의 관계

Title
합창활동에 참여하는 다문화가정 아동의 자기효능감과 학교적응과의 관계
Other Titles
Relationship between Their Self-Efficacy and School Adjustment of Multi-cultural Family’s Children involving Chorus Activities
Authors
김지연
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 합창활동에 참여하는 다문화가정 아동의 자기효능감과 학교적응과의 관계를 밝힘으로써 다문화가정 아동을 위한 교육 및 정책적 지원에 시사점을 제공하는 것이다. 이를 위하여 먼저 다문화가정 아동의 합창활동 참여 여부에 따른 자기효능감 및 학교적응 수준의 차이를 살펴보고, 다음으로 합창활동에 참여하는 다문화가정 아동의 일반적 특성(성별, 학년, 참여 기간, 참여 동기)에 따른 자기효능감과 학교적응 수준의 차이를 알아보고자 하였다. 또한 합창활동에 참여하는 다문화가정 아동의 자기효능감과 학교적응과의 상관관계를 비롯하여 이들의 자기효능감이 학교적응에 미치는 영향은 어떠한지에 대하여 살펴보고자 하였다. 이를 검증하기 위하여 서울, 경기 소재의 초등학교 3학년에서 6학년에 재학 중인 다문화가정 아동을 연구대상으로 선정하여 설문조사를 실시하였으며, 총 299명 가운데 합창활동에 참여하는 아동은 162명이고 참여하지 않은 아동은 137명이었다. 설문지의 내용은 크게 일반적 특성, 자기효능감, 학교적응에 대한 세 가지 영역으로 구성하였다. 수집한 설문지에는 본 연구 문제에 따라 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 분석, t검정, 일원변량분석, 상관분석, 회귀분석을 실시하였다. 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 합창활동에 참여하는 다문화가정 아동이 참여하지 않는 다문화가정 아동보다 자기효능감과 학교적응 전체 및 각각의 모든 하위요인에서 수준이 높았다. 둘째, 합창활동에 참여하는 다문화가정 아동의 자기효능감 수준은 참여한 기간이 길수록 높았고, 자의에 의해 합창활동에 참여하는 아동이 타의에 의해 합창활동에 참여하는 아동보다 높았다. 또한 학교적응 수준은 여학생이 남학생보다 높았고, 참여한 기간이 길수록 높았으며, 자의에 의해 합창활동에 참여하는 아동이 타의에 의해 합창활동에 참여하는 아동보다 높게 나타났다. 셋째, 합창활동에 참여하는 다문화가정 아동의 자기효능감과 학교적응의 관계는 정적인 상관관계로 나타나, 자기효능감 수준이 높은 아동이 학교적응 수준도 높은 것으로 나타났다. 또한 이들의 자기효능감 수준은 학교적응 수준에 유의미한 영향을 미쳤다. 이와 같은 연구 결과는 합창활동이 다문화가정 아동의 자기효능감 증진 및 성공적인 학교적응에 긍정적인 영향을 끼치는 것을 입증하는 것으로, 합창활동이 다문화가정 아동을 위한 교육 프로그램 일환으로서의 가능성을 내포하고 있다는 것을 보여준다. 뿐만 아니라, 다문화가정 아동의 합창활동을 지도하는 교사는 참여하는 아동의 참여 빈도수와 동기의 자발성이 높아지도록 강구할 필요가 있음을 시사한다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 다문화가정 아동의 합창활동 참여가 보다 전문적이고 체계적으로 이루어질 수 있도록 정부 및 학교 차원에서의 논의와 지원이 필요함을 제안한다. 그리하여 앞으로 다문화가정 아동이 보다 바람직한 교육적 환경에서 합창활동에 참여할 수 있는 기회가 많아지기를 기대하는 바이다.;This study establishes relationship between self-efficacy and school adjustment of multi-cultural children who have participated in chorus activities for the purpose of providing suggestions on multi-cultural education and policy for the children. For this purpose, this study first examines a level difference of self-efficacy and school adjustment between non-participants and participants in chorus activities among children from multi-cultural families, and then between the participants by general factors including gender, grade, duration and motivation of participation. Further, this study shows the correlation between self-efficacy and school adjustment of the multi-cultural children. And also, it tries to prove the influence of self-efficacy upon school adjustment. As a means to verify, a survey for this study was conducted to the multi-cultural family’s children of the third-year through the sixth-year grade at the elementary school located in the area of Seoul and Kyunggi. Among them, 162 subjects of 299 in total were the participants of chorus activities, and the remaining 137 subjects were non-participants. The questionnaire mainly consisted of three parts of general characteristic, self-efficacy and school adjustment. On the basis of the result of the questionnaire, such analysis was performed as frequency analysis, descriptive analysis, reliability analysis using Cronbach’s α coefficient, t-test, One-Way ANOVA, correlation analysis and regression analysis. The findings were summarized as follows: First, it revealed that the participants had the higher level than the non-participants in terms of general as well as each of subordinate factors of self-efficacy, school adjustment. Second, as to the self-efficacy, the longer they participated in chorus activities, the higher level they possessed. Also, the participants with voluntary motivation had higher level than with involuntary one. As to the school adjustment, the female participants had a higher level than the male. Further, participants with longer duration of participation or voluntary motivation possessed a higher level than with shorter or involuntary motivation. Lastly, self-efficacy and school adjustment of participants were in a positive correlation. That is, when the self-efficacy level of the participants was higher, the school adjustment level of them was also higher. Further, self-efficacy had significant impact on school adjustment. Showing a contribution of the chorus activities to the high level of self-efficacy and to successful school adjustment of the children from multi-cultural family’s children, it indicates that potentiality of chorus activities to be part of an educational program for the multi-cultural children. Moreover, this study suggests the chorus teachers encourage the frequency of the participation and the voluntariness of motive for participation. For the government and schools, this study also proposes further support and discussion for systematic and high-qualified policy and program for the multi-cultural family’s children’s chorus activities. Hence, the more educational environment is expected to be provided for the children’s participation in a chorus activity.
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