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시각적 흥미를 유발하는 그래픽 디자인

Title
시각적 흥미를 유발하는 그래픽 디자인
Other Titles
The Study of Graphic Design to Stimulate Visual Attraction : Focusing on Visual Expression in Parodies
Authors
조장은
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
오병권
Abstract
The function and efficiency were considered as a top priority for the field of design in the past. As the level of technology increases nowadays, the value of design has been focused on the emotional aspect of human-beings, especially, happiness and pleasure. Therefore, goals and value of graphic designs are to provide pleasure and happiness by developing a new way to satisfy pursuit of aesthetic value, which is the nature of human beings. There are two opposite ways to develop ideas and solve problems in study fields. One way is to seek them vertically whereas the other way is to pursue them horizontally. The study of design horizontally expands ideas and reveals creativity as the branches of a tree spread its twigs in the sky. Since human beings ceaselessly desire a newer and more creative design output due to our nature, the role of a graphic designer is to provide pleasure through the visualization of creative expressions. The purpose of this study was to make an attempt to create visual expressions to maximize visual attraction with placing an emphasis on emotional sympathy and pleasure as the core value of design. First, a theoretical basis for the design in this study was discussed by reviewing literature on theories and cases of visual attraction. Second, expression of visual attraction was presented using two approaches. One approach to stimulate visual attraction was to adopt familiar contents/characters called intellectual attraction whereas the other approach was to maximize aesthetic value of design features by utilizing visual illusion called emotional attraction. The two approaches were used because interest of human beings differs depending on individual preferences. In addition, the contents of graphic design were further developed by adopting the modern parody technique in order to enhance the visual interest of the contents. Various ideas of human beings have been expressed in parody and shared by people via highly developed social media or networking. These parody stories have become widely popular in our current society. Based on these three aspects, the contents of expression were decided and visual characteristics of each character were determined. In terms of the contents of design in this study, familiar characters in fairy tales, love stories, painting, and celebrities such as the fox and the Stork, little red riding hood, and the gift of the Magi were used. These contents were expressed using a variety of design elements such as dot, line, side, form, size, location and color to maximize visual interest of each character. Combination of these visual elements, and gestalt psychological elements were also incorporated along with visual illusion and space composition. Finally, a variety of warm and bright colors was used to reveal positive emotions of each character. In conclusion, the current study made an attempt to develop visualization of creative expression of graphic design by adopting familiar contents and visual illusion as visual substitutes and parodying famous paintings, fairy tales and celebrities folk in order to express “pleasure”, which is one of the important aspects of human beings in the modern society. This study also discussed theories of visual interest stimulation and suggested a new direction of graphic design to further elicit positive emotions of human beings.;과거에는 디자인이 기능과 효율을 최우선으로 하였다면, 그 수준이 비슷해지면서는 인간 중심의 감성 디자인이 강조되고 있으며, 더 나아가 즐거움과 행복으로 그 가치의 중심이 옮겨졌다. 또한 우리의 시각은 언제나 현재의 것보다 더욱 아름다운 것을 추구하기 때문에, 새롭고 보다 나은 이미지와 표현 방법으로 보는 이들에게 기쁨과 즐거움을 주고자하는 것은 그래픽디자인의 목적이며 가치라 할 수 있다. 디자인은 이미 정답이 있고 그것을 풀기 위해 하나의 방향으로 나아가는 수직 구조의 형태를 띠는 것이 아니라, 마치 나뭇가지가 하늘을 향해 잔가지를 뻗어 나아가듯 아이디어를 수평적으로 확장시키며 창의성을 펼쳐가는 학문이다. 색다르고 기존에 보지 못했던 것에 흥미를 갖게 되는 것은 인간의 본능으로 사람들은 끊임없이 새로운 디자인을 원한다. 이렇듯 창의적 표현의 시각화를 통해 보는 즐거움을 제공하는 것이 곧 그래픽 디자이너의 역할이다. 본 연구자는 디자인 가치의 중심을 감성적 공감과 즐거움에 두고 시각적 흥미를 유발하는 표현에 관심을 가져왔으며, 즐거움을 극대화시킬 수 있는 요소들을 찾아 새로운 디자인 표현 방법을 제시하고자 하였다. 보고 있으면 즐거워지고, 흥미를 느끼게 되는 시각 이미지들이 분명히 존재할 것이라는 전제 하에 문헌 연구와 함께 선행 작품들을 통해 다양한 각도에서 시각요소와 원리를 찾아 실험하였다. 문헌 연구에서는 시각적 흥미에 관련된 이론 및 사례들을 접하여 논리적으로 근거를 정리하였다. 이를 통하여 흥미를 크게 지적 흥미와 감성적 흥미의 두 가지로 분류하였다. 흥미는 개인적 기호 및 만족감과 밀접한 관계가 있으므로 표현의 내용적 측면과 심미적 측면이 각기 다른 효과를 나타낼 수 있기 때문이다. 이러한 측면들을 종합하여 시각표현의 특징 역시 지적 흥미의 유발과 감성적 흥미의 유발, 두 가지 방향으로 표현 방식을 구분하였다. 전자는 표현 대상의 의미를 이해하고 보았을 때 재미가 더해지는 흥미 위주의 내용적 표현이고, 후자는 착시 도형의 형태적 특성에서 조형적 매력을 느낄 수 있는 심미적 표현이다. 또한 공통적인 표현의 소재로 패러디의 형식을 차용하였는데, 그 범위는 현대적 패러디의 특성을 반영하여 제한하였다. 디지털 시대에는 미디어의 발달로 많은 사람들이 블로그, 소셜 네트워크 서비스(Social Network Service, SNS), 댓글 등 다양한 매체를 통해 자신의 생각을 표현한다. 이를 통해 불특정 다수의 생각을 공유하게 되고, 이야기를 만들어내고 확대 · 재생산하면서 패러디의 소재가 다양해지고 있으며, 이는 현대인들의 지루한 일상에 재미있는 흥밋거리가 되고 있다. 내용의 재미를 더하기 위하여 이러한 현대적 패러디의 형식을 차용하였으며, 그 안에 연구자의 생각과 이야기를 담아 재해석하였다. 작품 표현의 연구내용을 정리해보면 다음과 같다. 우선 패러디 대상을 정하고, 그 대상의 시각적 특성을 추출한 후, 점 · 선 · 면 · 형 · 크기 · 위치 · 컬러 등의 디자인 요소를 활용하여 그 특징을 극대화시키는 방향으로 작품을 전개하였다. 우리의 생활에서 마주하는 다양한 일상들-사랑, 동화 속 이야기, 연예인, 명화-을 소재로 연구자가 담아내고 싶은 이야기들에 형태심리학적 요소를 적용하여 표현의 스타일을 만들었고, 다양한 색을 이용하여 따뜻하고 밝은 감성이 드러나도록 하는데 중점을 두었다. 이 과정에서 감성적 흥미를 표현하는 방법을 연구하면서 착시 도형의 형태적 특성과 시각 요소들과의 조합에 따라 각기 다른 주제의 형상을 표현할 수 있었다. 본 작품 연구는 현대 사회의 커다란 이슈 중 하나인 ‘즐거움’이라는 감성의 시각적 표현을 위해, 흥미를 유발하는 요소를 찾고 패러디 형식을 차용하여 그래픽 디자인의 표현연구를 완성하였다. 시각적 흥미 유발에 대한 이론적 제시와 함께 이를 반영한 작품 표현으로 긍정적 감성을 이끌어내는 그래픽 디자인의 한 방향을 제시하고자 한 것이다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Ph.D
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