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과학관 전시물의 전시 형태와 전시 내용 분석

Title
과학관 전시물의 전시 형태와 전시 내용 분석
Other Titles
Analysis of form and content of exhibits of science museums
Authors
최지영
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
우애자
Abstract
The purpose of this study was to provide basic information about exhibits of science museums for teachers and students. It is helpful for informal learning science as out-of-school activity. So this study analysed form and content of exhibits of science museums during 2012. 10 ~ 2013. 02. Form of exhibits divided into method and type of explanation and were analyzed. Content of exhibits were analyzed for reflection of the 2009 revision of secondary school science curriculum and the STEAM educational factors. The subjects were exhibits of 3 science museums; Seoul science park, Seoul national science museum, Gwachen national science museum. The research results were as follows: First, Each of science museums had different methods of exhibits. Seoul science park(43.1%) and Seoul national science museum(28.9%) had mostly operation exhibit which is moved by pressing buttons as audience' active involvement. Gwachen national science museum(44.2%) had mostly fixed exhibit as audience's passive activity. The latest trends of exhibits are experience exhibit using audience' senses and operation exhibit utilizing computer and multi-media. Gwacheon National Science Museum had the most those exhibits among 3 science museums. Panel was the most types of explanations in 3 science museums. Second, Exhibits were reflected of the 2009 revision of secondary school science curriculum were more than half of all exhibits. In middle school curriculum, Seoul science park(33.9%) and Seoul national science museum(27.7%) had mainly the domain of energy. And the domain of earth was topped the list at Gwacheon National Science Museum(30.0%). In high school curriculum, th domain of science and civilization(about 30%) was topped the list among 3 science museums. Third, ST(science and technology) type topped the list among 3 science museums in results of analysis of STEAM educational factors. According to science museums, domains of the science curriculum showed different integrated forms. The domain of Energy and environment has topped the list and showed a variety of integrated forms. This study suggests that exhibits of science museums use a variety of methods and types of explanation. And all of domains in science curriculum are continuously reflected of exhibits of science museums. Also, science museums need to increase exhibits have STEAM educational factors and integrated forms.;본 연구의 목적은 과학관 전시물을 분석하여 교사와 학생들에게 과학관에서 이루어지는 비형식적 과학 학습 활동에 있어서 도움이 될 수 있는 기초 자료를 제공하기 위한 것이다. 이에 과학관 전시물의 전시 형태와 전시 내용을 분석하였다. 전시물 분석을 위하여 과학관을 방문하고 관찰한 기간은 2012년 10월에서 2013년 2월이었다. 전시 형태는 전시 방법과 전시 설명 방식으로 나누어 분석하였고 전시 내용은 2009 개정 과학과 교육과정의 반영과 STEAM 교육 요소를 분석하였다. 본 연구의 대상 과학관은 서울특별시 과학전시관, 국립서울과학관, 국립과천과학관으로 세 과학관의 전시물을 분석하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전시물의 전시 방법을 분석한 결과는 과학관 별로 다르게 나타났다. 서울특별시 과학전시관(43.1%)과 국립서울과학관(28.9%)은 능동적 관람 방식인 버튼을 누르면 작동하는 작동 전시가 가장 많았다. 국립과천과학관(44.2%)은 수동적 관람 방식인 고정 전시가 가장 많았다. 전시의 최근 경향을 따른 오감을 이용한 체험 전시(16.9%)와 컴퓨터를 활용한 작동 전시(10.7%)는 국립과천과학관이 가장 전시물이 많았다. 전시 설명 방식은 세 과학관에서 모두 패널 전시가 가장 많았다. 둘째, 2009 개정 과학과 교육과정이 반영된 전시물은 세 과학관 모두가 절반 이상이었다. 중학교 과정에서 대영역인 물질, 에너지, 지구, 생명 중에서 전시물에 반영된 영역은 과학관 별로 다르게 나타났다. 서울특별시 과학전시관(33.9%)과 국립서울과학관(27.7%)은 에너지 영역이 가장 많았으며 국립과천과학관(30.0%)은 지구 영역이 가장 많았다. 고등학교 과정에서 대영역인 우주와 생명, 과학과 문명 중에서 전시물에 반영된 영역은 세 과학관에서 모두 약 30% 이상으로 과학과 문명 영역이 가장 많았다. 중영역 별 결과에서도 세 과학관에서 모든 영역을 고루 다루기보다는 몇몇 영역에 치중되어 있었다. 셋째, STEAM 교육 요소를 분석한 결과는 다른 학문과 융합된 경우는 세 가지 학문이 융합된 경우가 가장 많은 융합이 이루어진 것이었다. 과학관 전시물에 대한 분석이므로 과학만을 다룬 전시물이 절반 이상으로 가장 많았다. 융합된 형태 중에서는 과학과 기술(ST)이 융합된 경우가 서울특별시 과학관(18.2%), 국립서울과학관(29.6%), 국립과천과학관(20.6%)에서 가장 많았다. 또한 교육과정 내용 영역 별로 STEAM 교육 요소의 융합된 형태가 다르게 나타났으며 고등학교 과학에 속하는 에너지와 환경 영역이 서울특별시 과학관(54.5%), 국립서울과학관(44.4%), 국립과천과학관(10.3%)순으로 가장 많았고 융합된 형태 또한 다양하였다. 분석한 결과를 바탕으로 제언 한다면 다음과 같다. 첫째, 과학관 전시물의 전시 방법은 적절한 전시 방법을 골고루 사용할 필요가 있으며 최근의 전시 경향에 맞추어 오감으로 느끼는 체험 전시나 멀티미디어를 활용하는 전시 방법을 사용하면 좋을 것이다. 전시 설명 방식은 패널을 사용하는 방법에 치우치기 보다는 영상과 같은 시각적 방법 또한 사용되어야 할 필요가 있다. 교육과정의 내용은 교사가 필요로 하는 부분이므로 계속적으로 전시물에 반영될 필요가 있겠다. 둘째, 과학관 전시물에 STEAM 교육 요소의 반영을 높일 필요가 있으며 다양한 형태로 융합된 전시물을 전시할 수 있는 방향으로 나아가야 하겠다. 셋째, 세 과학관 전시물에 대한 분석 결과는 전체적으로 과학관 별로 다르게 나타났다. 그 중에서도 학교 교육에서 다루기 어려운 부분에 속하는 정보통신과 신소재, 에너지와 환경 영역의 과학관 전시물들은 학교 과학 학습과 연계하여 활용할 수 있도록 하는 방안의 연구가 필요하겠다.
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