View : 47 Download: 0

요약하기 전략 학습을 통한 논술문 고쳐쓰기 사례 연구

Title
요약하기 전략 학습을 통한 논술문 고쳐쓰기 사례 연구
Other Titles
The Study on a Case of Revising Essay through Summarizing Strategy
Authors
박지윤
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정소연
Abstract
본 연구는 요약하기 전략 학습이 논술문 쓰기와 고쳐쓰기에 미치는 영향을 사례 중심으로 연구하였다. 기존의 고쳐쓰기 학습에서는 고쳐쓰기에 대한 관심 부족과 교사 중심 첨삭의 문제점이 있었다. 요약하기 전략은 이 문제점을 개선하기 위해 단어부터 글 전체까지 글의 총체적인 면을 대상으로 학습자가 주도적으로 실천하는 고쳐쓰기 전략을 말한다. 요약하기 전략은 크게 두 단계로 나누어진다. 먼저, 문단별 소주제문을 도출하고, 그것을 기준으로 삼아 문단별 내용 점검을 하는 단계이다. 다음으로 요약한 소주제문과 논술문의 개요 간의 비교를 통해 글을 구조적, 비판적으로 살펴보는 단계가 있다. 이 두 단계의 활동을 통하여 학습자는 자신의 논술문을 반성적, 비판적으로 되돌아보며 수정, 보완이 필요한 부분을 찾아 고칠 수 있다고 보았다. 실제 요약하기 전략을 적용한 고쳐쓰기 수업은 13명의 고등학교 2학년 여학생을 대상으로 실시하였다. 학생들은 평소대로 논술문을 쓰고, 그것을 고쳐쓰는 활동을 하였다. 이어서 요약하기 전략을 학습한 다음, 다른 논술문을 이 전략을 활용해 고쳐쓰는 과정을 거쳤다. 실험 후, 요약하기 전략의 효과를 살펴보기 위해, 학습자들이 평소대로 고친 논술문과 요약하기 전략을 적용하여 고친 논술문을 대상으로 분석을 실시하였다. 분석 내용은 크게 3가지로 나누어 볼 수 있다. 첫 번째로, 연구자 및 3인의 전문가를 포함한 4명의 평가자가 미리 제시된 논술문의 내용, 구조, 표현 영역으로 나뉜 평가 기준을 통해 채점한 결과를 분석하였다. 두 번째로, 학습자들의 고쳐쓰기 사례 분석을 통해, 내용, 구조, 표현 각 영역에서 실제 학습자들의 글에 나타나는 문제점과 그 개선 방향의 특징을 살펴보았다. 세 번째로, 학습자들의 사전 설문 조사와 사후 만족도 조사를 분석하여 고쳐쓰기에 대한 인식 변화와 전략에 대한 만족 정도를 살펴보았다. 실험 결과는 다음과 같다. 우선, 요약하기 전략을 학습한 후, 학습자들의 논술문 고쳐쓰기 점수는 향상되었고, 상승 폭이 전략 학습 전보다 컸다. 채점 결과, 논술문의 내용, 구조, 표현 순으로 점수 향상 정도가 컸다. 이런 점을 통하여 볼 때, 공통적인 전략 없이 고쳐쓰기를 하였을 때보다, 요약하기 전략 적용을 활용해, 글의 전체적인 측면에 대한 고쳐쓰기가 적극적으로 일어났다는 것을 알 수 있다. 다음으로 학습자들의 고쳐쓰기 활동 사례를 대상으로, 논술문의 내용, 조직, 표현 면에 대한 변화 양상을 살펴보았다. 요약하기 전략 적용 전·후의 초고, 재고, 그리고 활동 내용을 통해 다음 내용을 분석할 수 있었다. 첫째, 요약하기 전략 전에 고쳐쓰기는 논술문의 내용이나 조직, 표현적인 측면에 대한 종합적인 고려보다는 단어나 문장의 교정이나 윤문 수준에 그치고 있다는 것을 볼 수 있었다. 둘째, 논술문의 내용 영역은, 요약하기 전략 적용 후, 학습자들이 논리적 근거 부족 문제를 스스로 발견하게 된 변화가 나타났다. 학습자들은 이에 대해 스스로 근거를 더 첨가하거나, 근거를 뒷받침 하는 내용을 보충하여 고쳐쓰기 상황에 맞게 구체적으로 근거를 첨가하는 경향이 나타났다. 셋째. 논술문의 조직 영역은, 요약하기 전략 적용 후, 너무 긴 문단을 나누거나 서론과 결론 부분을 보다 명확하게 수정하는 방식을 통해 구조적인 면을 보완하는 경향이 나타났다. 요약하기 전략 적용 이전에 학습자들은 논술문의 구조적인 측면에 다가가기 어려워하였다. 그런데 요약하기 전략에서 글의 구조를 명확하게 시각화화해, 글의 개요와 비교해볼 수 있다. 이 과정을 통해 필자인 학습자가 글쓰기 전 세운 의도와 계획을 결과물 간의 간극을 객관화해 비교하는데 요약하기 전략이 도움을 준다는 것을 의미한다. 넷째, 논술문의 표현 면에서는, 중언부언 하는 문장을 삭제하거나 문장과 문장을 이동하여서 보단 명료하게 표현하려는 시도가 나타나고 있었다. 이런 변화는 학습자들이 글을 읽는 독자를 고려하며, 논술문이라는 글의 특징에 알맞은 고쳐쓰기를 시도하기 시작했다는 것을 의미한다. 이런 분석 결과를 바탕으로 해서 살펴보면, 요약하기 전략 학습의 논술 교육에 대한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 요약하기 전략 적용을 통한 고쳐쓰기는 학습자들에게 익숙한 요약하기를 고쳐쓰기 전략에 접목시켰다. 이를 통해 논술문을 되돌아보는 과정을 보다 자연스럽고, 능동적으로 유도하며 학습자의 자기 주도적인 고쳐쓰기 활동을 촉진시켰다. 둘째, 논술문 쓰기 능력과 고쳐쓰기 능력의 향상에 유의미한 영향을 끼쳤다. 기존의 고쳐쓰기가 윤문이나 단어와 맞춤법의 교정 수준에 머무르던 것에서 벗어나 글을 종합적인 측면에서 점검할 수 있도록 하였다. 이를 통해 볼 때, 요약하기 전략은 쓰기 교육에서 강조하고 있는 과정적 글쓰기의 한 가지인 고쳐쓰기 과정을 보완할 수 있는 전략으로서 가능성을 보여주었다고 할 수 있다. 셋째, 학습자들의 고쳐쓰기에 대한 개념과 필요성을 새롭게 인식하도록 하는 태도의 변화도 이끌어냈다. 결론적으로, 요약하기 전략 적용을 통한 논술문 고쳐쓰기는 학습자의 자기 주도적인 고쳐쓰기 활동을 촉진시키고, 읽기와 쓰기를 결합하여 비판적으로 글을 성찰하는 과정을 활성화시켜, 보다 글을 총체적으로 살펴보게 하였다. 그 결과, 이전에는 표면적 변화에 치중하던 고쳐쓰기가 다양한 층위에 대한 고쳐쓰기로 변화하였다. 이 변화는 논술문의 내용, 구조, 표현 각 영역을 보완, 개선하는데도 유의미한 영향을 주어, 전체적인 글의 완성도가 개선되는 데 영향을 미쳤다. 학습자는 이 전략 학습을 통해 고쳐쓰기의 필요성을 느끼고, 보다 체계적이고 과정적인 측면을 고려한 글쓰기에 대해 인식하게 되었다. 이를 통해 볼 때 요약하기 전략은 쓰기와 고쳐쓰기에서 모두 긍정적으로 작용하며 유의미한 변화를 이끌어냈다고 볼 수 있다. 본 연구는 고쳐쓰기를 논술문 쓰기 교육의 중요한 과정으로 상정하고, 이 과정을 활성화할 수 있는 방안에 대한 연구를 진행하였다. 그 결과, 학습자들에게 고쳐쓰기에 대한 전략 제공은 논술문 고쳐쓰기와 논술문 쓰기 개선에 유의미한 영향을 미치고 있었다. 이를 통해 볼 때, 앞으로 학습자 수준과 연령에 맞춘 보다 다양한 고쳐쓰기 방안 연구가 필요할 것으로 보인다. 논술문 쓰기는 학습자들에게 독자를 설득하는 과정을 통해 논리력과 설득력 그리고 표현력을 향상시킬 수 있다. 이 점은 국어 교육에서 중요한 요소인 바, 비판적인 사고력과 쓰기 능력의 향상을 위해 앞으로도 더 많은 관련 연구가 이루어져야 할 것이며, 본 연구가 논술문 고쳐쓰기 방안 연구의 밑거름이 되는 연구가 되길 기원해본다.;The purpose of this study is to know the effect of summarizing strategy learning on writing and revising essay. Summarizing strategy is divided into two big steps. First step is to deduct topic sentence for each paragraph, and examine the content of each paragraph with the topic standard. The second step is to look at the passage critically and structurally through comparison between summarized topic sentence and outline of essay. Through these two steps, learner can critically and reflectively look back his or her own essay, find the part which needs to be fixed and revised, and revise. 13 high school female sophomores are selected as subjects of summarizing strategy learning, and summarizing strategy is conducted. Students write essay and revise it as usual. After they learn the summarizing strategy, they revise the different essay by applying this strategy. After an experiment, the essay revised by learners as usual and the essay revised by learners who apply the summarizing strategy are analyzed to reveal the effect of the strategy. The contents of analysis can be divided into 3 main topics. Firstly, four evaluators analyze the results through an evaluation standard which is divided into content, structure, expression domain of essay submitted in advance. Secondly, through an analysis of learners' revising cases, this study looks at problem founded in each content, structure, and expression domain by learners and the way of their revisions. Lastly, through analysis of learners' pre-survey and post- survey of satisfaction, this study looks at the degree of satisfaction about strategy and change in perception of revision The result of experiment is as follows. First of all, after learning the summarizing strategy, learners' score of revising essay improves, and rise width of after strategy is larger than rise width of before strategy. As a result of grading, the grade of essay's content increases the most, followed by structure and expression. Considering these results, in comparison with the learners' existing revisions which are limited to spelling and word spacing, the revisions which applies summarizing strategy considers overall aspect of passage. Next, through the case of learners' revising activities, the study looks at the aspect of change in passage in terms of content, organization, and expression. The next content can be analyzed through the learners' writing and activities. Firstly, learners only revise a word or sentence before they apply the summarizing strategy rather than revise by considering comprehensive aspect of essay's content, form or organization, and expression. Secondly, learners concretely add the basis by adding more basis and dividing into paragraphs if several sentences are all mixed together, after they apply the summarizing strategy. Thirdly, in the essay's organization domain, learners show the improvement by informing their own discussion in the introduction or conclusion or dividing a long paragraph. Through this revising method, learners strengthen formal balance and organization of writing. Fourthly, in the essay's expression domain, learners try to express clearly by getting rid of repeated sentence or moving the sentences. These changes are products of revision learning through summarizing. In other words, learner's revision no longer remains at macro level and begins to happen at various level. Also, learners start to consider the structure and paragraph of writing by expanding the subject of revising. By considering this, summarizing strategy learning helps learner understand the characteristic of essay. Through this strategy learning, learners revise in different ways to actively increase the persuasive power of the writing. Summarizing strategy learning has a positive effect on learner's essay and perception of revision. Learners begin to recognize that revision is not an annoying or difficult activity, it is an activity which keep the readers in mind and treat the logical aspect of writing. And we can know that learner has a new understanding of the necessity of revision from the fact learner himself or herself recognizes the improvement of composition and logicality of writing after applying this strategy. In a conclusion, the revision of essay through an application of the summarizing strategy promotes self-directed revision activity and makes learner generally look at writing by combining reading and writing. As a result, the revision changes from revision focused on a superficial change to revision focused on diverse aspects of writing. And this change has a meaningful effect on improvement and supplementation of essay's each content, structure, and expression. Also, learner feels the necessity of revision through this strategy learning and recognizes the writing which considers systematic and proceptive aspect. Considering this study, the summarizing strategy has a positive effect on both writing and revising and leads the meaningful change.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE