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영화에 나타난 미니멀 음악의 분석 연구

Title
영화에 나타난 미니멀 음악의 분석 연구
Authors
심보송
Issue Date
2013
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
예술은 시대를 막론하고 여러 형태와 다양한 방식으로 문화적 소통을 가능케 한다. 음악, 미술과 같이 장고한 역사를 가진 예술은 그에 걸맞은 방대한 양의 작품들을 방출하였고, 영화 산업은 길지 않은 역사에도 불구하고 세계의 문화를 주도하면서 국적, 나이, 문화적 차이를 불문하고 많은 이들의 소통의 장으로 떠오르며 음악, 미술, 문학, 공학 등 여러 분야를 포함하는 총체적 예술 콘텐츠로 자리매김 하였다. 본 논문은 미니멀리즘의 경향을 띤 작곡가들이 참여한 영화에 대한 연구로, 작곡가로도 왕성한 활동을 하지만 영화 음악가로도 인지도가 높은 마이클 나이먼, 필립 글래스, 존 애덤스, 이들이 참여한 영화 <피아노>, <디 아워스>, <아이 엠 러브> 의 영상과 음악의 상관관계를 분석하고 이들의 음악이 영화 안에서 어떠한 음악적 효과를 만들어 내는지 연구하였다. 미니멀 음악이 일반적으로 가지는 특징들인 단순한 소재의 사용, 반복적인 기법, 지속음의 빈번한 등장, 즉흥적인 선율 체계는 분석된 세 영화에 모두 사용 되었다. 특히 끊임없이 지속되는 단순한 리듬의 반복은 관객들로 하여금 흘러가고 있는 영상 안의 이야기 속으로 몰입하게 하는 효과를 가져다준다. 미니멀 음악이 삽입된 점과 함께 영화적인 측면에서도 공통적인 소재들을 발견할 수 있었는데, 여성이 주인공이라는 것과 등장하는 여성들이 모두 제한적인 상황 속에서 새로운 도약과 자아실현을 꿈꾸는 인물로 나타나는 점이다. 즉 주인공 여성들이 본연의 모습을 찾아가는 여정을 보여주고 있는 것이다. 이러한 공통적인 특징으로 인해 분석된 영화들이 궁극적으로 말하고자 하는 핵심 주제가 서로 상통함을 알 수 있었고 본 연구자는 그 핵심 주제를 본질에 대한 추구로 보았다. 위의 공통된 특징과 함께 각각 세 영화에 나타나는 개별적인 특징 또한 찾아볼 수 있었다. <피아노>에서 마이클 나이먼의 미니멀 음악은 벙어리 여주인공이 말로 표현하지 못하는 복합적인 감정 상태를 단순히 피아노 악기 하나만으로 섬세하고 아름답게 표현해낸다. 한 마디 이상의 긴 선율은 사용하지 않거나 멜로디 라인을 찾아볼 수 없는 다른 작곡가와는 달리, 순차진행을 사용하여 굉장히 긴 멜로디 라인을 보여주는 곡 ‘나의 큰 비밀,(Big My Secret)’은 영상에서 표면적으로 나타나지 않는 에이다 내면의 요동함을 음악으로 여실히 보여주고 있다. <디 아워스>에서 필립 글래스는 다른 시대를 살아가는 세 여인의 삶에 공통적으로 흐르는 의식을 비극적인 느낌이 강한 음악으로 표현하면서도 어두운 정서를 관객들이 무던하게 받아낼 수 있도록 미니멀 음악의 특성을 영화 속에 적용시켜 나간다. 그는 세 작곡가 중, 가장 극단적인 단순성을 표현해 낸 작곡가로 영화에 삽입된 대부분의 곡들은 전체적으로 비슷한 화성, 빠르기, 다이내믹을 형성하고 있다. 결정적인 순간을 포착해내는 영상에서도 음악은 아무렇지 않은 듯 지속적으로 비슷한 분위기의 음악을 삽입하여 일관된 정서를 전달해 준다. <아이 엠 러브>에서 존 애덤스의 음악은 영상보다 더 우위에 위치하여 영화의 전체적인 분위기를 주도하고, 영화의 곳곳에 담겨있는 숨은 의도를 음악으로 나타내준다. 이 영화에 나타나는 두 캐릭터의 대조는 극 속에서 서로 대면함으로 일어나지 않고 여주인공의 내면에서 갈등구조를 지니게 되는데, 존 애덤스는 대조적인 두 세계를 음악적 요소인 리듬, 연주기법, 다이내믹을 통해 표현해 낸다. 이러한 세 영화에 나타나는 공통적인 특징과 개별적인 특징을 종합적으로 살펴보았을 때에, 미니멀 음악이 관객과 영화 사이에 원활한 소통을 가능케 하는 작용을 함과 동시에 미니멀 음악을 특징짓는 여러 요소들이 본질에 대한 추구적 정신을 바탕으로 한 것과 분석된 세 영화의 주제 또한 인간 본연의 모습을 찾아가는 여정을 핵심 주제로 한다는 것에서 영상과 음악이 일맥상통한 흐름을 가지고 있었음을 알 수 있었다. 이로 인해 영화가 말하고자 하는 궁극적인 메시지를 전달하는 데에 있어 영상과 음악이 상호 보완해주는 필수적 관계성을 가지고 있다는 결론에 도달하였다. 영화 산업이 발전을 거듭할수록 음악은 영화 안에서 더욱 중요한 요소로 여겨지고 있다. 단순히 영상의 비어있는 부분을 채워주는 요소로, 배경음악의 역할을 하는 의례적인 사례들과는 달리, 미니멀 음악은 배경음악의 기능을 넘어 작품 속에 또 하나의 작품으로서 관객들에게는 새로운 소통의 창을 열어주고, 작품에게는 보다 높은 가치를 부여함으로 예술성을 가지게 한다. 즉 영화에 나타나는 미니멀 음악은 작품세계를 더욱 뚜렷하게 해줌과 동시에 대중들의 문화적 교류를 돕는 장치로써 영화 예술에 큰 기여를 하고 있음을 알 수 있었다.;Art always cultural communication in various forms and methods regardless of the era. Arts such as music and fine arts with a long history have produced massive amounts of work, despite the short history of the movie industry, it has lead world culture and has overcome difference in nationality, age and culture and emerged as a place for communication and has become an overall arts content that encompasses music, fine arts, literature, engineering and etc., This thesis is a research on movies composers with minimalism tendencies have participated in, such as Michael Naiman who is an active composer but also well known as a movie musician, Philip Glass, John Adams. It looks into the correlation between image and music and the musical effect these people have in the movies, the movies are , , and . The general characteristics of minimal music which is the use of a simple subject matter, repetitive technique, frequent appearance of a continuant sound and a spontaneous melody system ; was all used in three movies. The repetition of a simple rhythm gives the effect of the audience being able to be immersed in the image. Along with the fact that minimal music was inserted in the film, we can observe that females are the main characters of the movie and that the women in the film are characters that dream of a new leap forward and self-realization despite their limited situation. In short, it shows the journey of the female leading role in finding their true self. These common chrematistics lead to the conclusion that all the movies tried had the same ultimate topic and the researcher viewed the core theme as a pursuit of essence. Along with the common characteristics of the three movies, there are individual characteristics of each movie as well. In , Michael Naiman's minimal music expressed the complex feelings of the mute female main character using only the Piano in a delicate and beautiful way. Unlike other composers who do not use long melodies that exceed a bar or do not have melody lines at all, the song, My Big Secret uses conjunct motion with a very long melody line. The music definitely shows the inner unrest that Aida goes through that cannot be seen in the surface of the video. In , Philip Glass applies minimal music's characteristics in the movies so that the audience can be easy-going on the accepting of the dark sentiment of the strong and tragic music that is expressed in all three women's life. Out of the three composers, he expressed the most dramatic simplicity by forming a generally similar code, speed and dynamic that was inserted in the movies. Even in decisive moments in the picture, the music inserted is that of a similar atmosphere as if nothing has changed, and this delivers a consistent emotion. In the movie < I Am Love>, John Adams' music is in a more prominent position than the picture, leads the general atmosphere of the film and showed the hidden intention of the film through music. In the comparison of the two characters that is shown in the film, the difference does not surface but is shown as an inner unrest in the female main character; John Adams expressed this comparison of the two worlds using musical factors such as rhythm, performing methods and dynamics. When looking at the common characteristics and the individual characteristics portrayed in these movies, we can observe that minimal music plays a role in making the communication between the audience and the film smooth, and at the same time, the fact that the factors that characterize minimal music are based on the pursuit of essence and that the theme of the three movies are based on the journey of finding one's true image, it is safe to say that the music and the picture have a mutual understanding. We have reached the conclusion that the music and picture have a complementary relation that is essential in delivering the ultimate message of the film. As the movie industry continues to advance, the role of music in films is becoming considered a more important factor. Unlike phatic cases where in music is used to just fill in the empty sports in the picture and as a background music, minimal music has transcended the role of the background music, it has become a work of art, within a work of art, opening up a window of communication for the audiences and gave the work a higher value which leads to artistry. Thus, we can know that minimal music contributes in distinctly showing the world of the work and at the same time is a tool in helping in the cultural communication of the public, further contributing in the advancing of the film art industry.
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