View : 1103 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김지영-
dc.contributor.author이서윤-
dc.creator이서윤-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000081058-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/210035-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000081058-
dc.description.abstract웨딩드레스 장르는 고부가가치 산업으로 경쟁력을 갖추기 위해서는 IT기술, 디지털 기술과의 접목이 절실한 실정이다. 웨딩드레스는 특성상 일반의류보다 제작시간과 비용이 많이 소요되므로 3D 디지털 클로딩 프로그램을 활용한다면 제품생산 비용과 시간절감은 물론 실시간 수정과 확인을 할 수 있으므로 효율적인 디자인 개발이 가능하다. 이에 본 연구의 목적은 3D 컴퓨터 그래픽스 기술을 활용하여 웨딩드레스 디자인을 개발하고 실물의상을 함께 제작하여 형태, 장식디테일, 소재 및 색채를 비교함으로써 디지털 클로딩에 의한 웨딩드레스 디자인의 전반적인 실물 구현정도를 평가하고 한계점을 파악하여 향후 3D 컴퓨터 그래픽스에 의한 웨딩드레스 디자인의 발전방향을 모색하는데 있다. 본 연구의 방법은 첫째, 웨딩드레스 관련 단행본 및 선행연구를 토대로 웨딩드레스의 디자인 요소와 이미지 및 3D 컴퓨터 그래픽스와 디지털 클로딩에 대해 개괄적으로 고찰하였다. 둘째, 실증적인 자료와 디자인 사례분석은 국내외 대표적인 웨딩 컬렉션지와 웨딩 전문 인터넷 사이트 자료를 참고하였다. 셋째, 디지털 클로딩 프로그램에 의한 디자인 개발 및 실물과의 비교평가는 3D DC. Suite 프로그램을 활용하였으며, 이를 위해 연구소의 일반과정과 어드밴스과정을 이수하고 실습을 마친 후에 디자인 개발을 시도하면서 문제점과 한계점이 발생할 경우에는 전문가에게 구현가능정도를 검증받고 자문을 구하면서 디자인 개발을 완성하였다. 3D 디지털 클로딩에 의한 웨딩드레스의 실물 구현가능성을 파악하기 위해 웨딩드레스의 주요 이미지인 클래식(classic)ㆍ로맨틱(romantic)ㆍ엘레강스(elegance) ㆍ모던(modern) & 소피스티케이트(sophisticate) 이미지를 분류하여, 각 이미지별로 형태ㆍ장식디테일ㆍ소재 및 색채 등을 20세기 이후의 웨딩드레스 디자인 특성과 그 사례를 분석하여 보편성을 띄며 많이 사용하는 특징들을 도출하였다. 3D 디지털 기술을 활용하여 각 이미지별로 주요한 디자인 기법들을 적용하면서 웨딩드레스 작품 4점을 기획하였고, 가상의상을 제작하였다. 또한 디지털 클로딩에 의한 웨딩드레스가 실물과 얼마나 유사한지를 평가하기 위하여 3D상으로 완성된 패턴 결과물을 출력하여 실물 웨딩드레스를 제작하였으며, 가상의상과 실물의상의 형태, 장식디테일, 소재 및 색채 등의 표현성을 비교, 평가하였다. 작품Ⅰ은 ‘White New Year’의 클래식 이미지로서 전통미에 현대미가 가미되어 경건하고 고전미가 있으면서 세련된 이미지를 표현하였다. 형태는 슬림한 라인에 오버스커트가 장식되어 전체적으로 A-라인 실루엣이며, 스퀘어 네크라인과 소매산에 볼륨감이 들어간 스리쿼터 슬리브(three-quarter sleeve)로 디자인하였다. 소재는 자수 레이스와 미카도 실크(mikado silk)를 사용하였고, 장식디테일 기법은 웨이스트라인에 러플장식을 사용하여 마치 재킷과 같은 형태로 포멀한 분위기를 표현하고자 하였고, 색채는 흰색을 사용하였다. 작품Ⅱ는 ‘The Flower of Life’의 로맨틱한 이미지로서 낭만적인 환상이 느껴지면서 화사한 이미지를 표현하였다. 형태는 벨 라인(bell line)으로 라운드 네크라인이며, 소재는 튤과 폴리에스테르 소재를 사용하였고, 장식디테일 기법은 코사지(corsage)ㆍ아플리케(applique)ㆍ자수(embroidery)ㆍ비즈(beads)를 사용하였고, 색채는 흰색과 백 아이보리색을 사용하였다. 작품Ⅲ은 ‘Blissful Memory’의 엘레강스한 이미지로 전체적으로 심플한 라인에 화려하게 포인트 장식이 들어가 화려한 감성이 느껴지는 디자인이다. 형태는 X-라인 실루엣에 V-네크라인, 슬리브리스이며, 소재는 폴리에스테르 소재를 사용하였고, 장식디테일 기법은 코사지ㆍ자연스러운 주름ㆍ숄(shawl)ㆍ비즈를 사용하였으며, 색채는 흰색과 옅은 살구색을 사용하였다. 작품Ⅳ는 ‘A Fascinating Scene’의 소피스티케이트 이미지로 현대 여성의 도회적인 세련미와 개성적인 미를 표현하고자 하였다. 형태는 머메이드 실루엣으로 하여 차이나 칼라의 슬리브리스이며, 소재는 독특한 주름가공이 들어간 뻣뻣한 태프터를 사용하였고, 장식디테일 기법은 러플(ruffle)과 프릴(frill)을 사용하여 세련된 분위기를 표현하였으며, 색채는 흰색을 사용하였다. 위의 4가지 작품에 대한 디지털 클로딩 작품과 실물의상의 형태ㆍ장식디테일ㆍ소재 및 색채의 표현정도를 비교, 분석한 결과는 다음과 같다. 형태는 실물의상의 슬림한 라인에서 웨이스트라인 아래로 부풀린 세미 벨 라인(semi bell line) 정도의 실루엣과 네크라인이나 슬리브 등의 디테일들은 디지털 클로딩으로 상당히 유사하게 표현되는 것으로 나타났다. 그러나 크리놀린 스타일과 같이 스커트 폭이 매우 큰 실루엣은 3D상에서는 재현이 불가능한 한계점이 있었다. 현재 3D상으로는 패티코트(petticoat)의 제작이 어렵고 직물의 물성치를 조절하여 부풀리는 것에 한계가 있는 실정이다. 그러나 웨딩드레스의 특성상 이러한 실루엣은 매우 많이 사용되기 때문에 향후 보완 및 개발이 이루어져야 할 것이다. 장식디테일은 웨딩드레스의 화려함을 표현하는 매우 중요한 요소로 주름장식과 표면장식 그리고 트리밍 장식디테일이 많이 사용된다. 웨딩드레스에서 가장 많이 사용되는 화려한 러플이나 프릴 등은 3D상에서 구현력이 매우 뛰어난 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 DC Suite 프로그램에 개더(gather)와 플리츠(pleats) 주름 기능이 있어 프로그램을 익히기만 하면 손쉽게 작업할 수 있는 이점이 있다. 웨딩드레스의 대표적인 표면장식인 자수와 비즈장식은 디지털 카메라로 촬영 후에 이미지 사진을 디지털 클로딩으로 불러와서 텍스타일을 맵핑(mapping)하여 제작되므로, 표면장식이 복잡할 경우에는 실사와 같이 똑같은 표현은 다소 어렵고 분위기정도로 표현된다고 할 수 있다. 그러나 커팅(cutting) 장식은 3D상에서 커팅기능이 있어 제작이 수월하며 구현력이 매우 뛰어난 것으로 나타났다. 트리밍 장식은 코사지(corsage)ㆍ아플리케(applique)ㆍ리본(ribbon)ㆍ보우(bow)ㆍ새시벨트(sash belt)ㆍ퍼(fur)ㆍ깃털 등으로, 퍼 기능은 디지털 클로딩 프로그램에 있어 구현이 수월하고 잘 표현이 되며, 리본이나 보우장식은 일반의상에서도 많이 사용하는 장식으로 구현력이 매우 뛰어난 것이 입증되어 본 연구에서는 활용하지 않았다. 웨딩드레스에서 가장 많이 사용하는 코사지와 아플리케 장식기법을 사용한 결과, 트리밍의 작은 수는 구현하는데 어려움이 없으나 수량이 수십 개에서 수백 개에 이를 경우에는 재현이 불가능한 것으로 나타났다. 소재 및 색채표현에 있어서는 3D상에서 기본적인 새틴(satin)ㆍ레이스(lace)ㆍ튤(tulle) 등은 소재 재질감이 매우 유사한 것으로 확인되었다. 그러나 소재의 고급화ㆍ다양화 추세로 튤 소재에 아플리케 장식이 가미되어 직조되거나 레이스에 자수나 아플리케 장식 또는 비즈장식이 혼합되기도 하는데, 이러한 경우에는 3D상에서 세밀한 표현은 어렵고 분위기만 표현되는 한계점이 있는 것으로 확인되어, 향후 이 부분에 대한 보완이 필요한 것으로 나타났다. 색채에 있어서는 기본적인 흰색은 유사하게 표현되었으나 펄감이 가미된 소재나 드레스 전면에 반짝이는 스팽글 비즈장식이 있는 경우에는 광택감의 표현은 미흡한 것으로 나타났다. 향후 섬세한 색채의 표현기술도 보완된다면 한층 실사와 같이 완벽한 웨딩드레스를 연출할 수 있을 것이라 생각된다. 이상과 같이 현재는 화려한 형태ㆍ장식 디테일ㆍ혼합되거나 변용된 소재를 많이 사용하는 웨딩드레스의 특성상 섬세한 표현은 어렵지만 스타일이나 분위기 정도로 만 표현되는 것으로 확인되었다. 그러나 디자인 개발단계에서는 빠르게 제작하고 실시간 수정이 용이하여 효율성이 매우 큰 것으로 나타났다. 현재 개발되어 있는 3D 소프트웨어 프로그램들은 일반의류 제작에 초점이 맞춰 개발되어 있으므로, 웨딩드레스 맞춤지원 프로그램이 개발된다면 보다 정교한 디자인과 스타일에 어울리는 액세서리와 헤어, 메이크업을 연출할 수 있어 완벽한 의상을 구현해 낼 수 있을 것이다. 또한 효율성을 향상시켜 소비자의 만족도를 극대화할 수 있으며, 시간과 비용의 절감을 가져와 웨딩산업의 발전에 기여할 수 있을 것으로 사료된다.;Wedding dress industry is a higher value-added business, and it requires integration with IT technology and digital technology in order to have competitive power. As it takes more time and costs for making wedding dresses than ordinary clothes, it is possible to develop efficient designs by using a 3D digital clothing program, which reduces costs and time for production and makes it easy to modify and confirm dresses in real time. Therefore, this study aims to develop wedding dress designs using 3D computer graphics technology, to estimate the level of materialization of a real-size dress of the digital clothing program by making a real-size dress and by comparing shape, decoration details, materials and colors, to figure out its limitations, and to seek for development direction of wedding dress design by 3D computer graphics. As for the study methods, first, the study gives a general description on design factors and images of wedding dresses, 3D computer graphics anddigital clothing based on relevant books and precedent studies. Second, it referred to domestic and foreign typical wedding collection magazines and wedding-specified Internet sites for empirical materials and design case study. Third, it used 3D DC. Suite program for design development using the digital clothing program and comparison evaluation, and for doing this, the general and advanced processes of the research center were completed and development of design was tried after finishing practice. If there are any problems and uppermost limits, the possibility of realization was verified by specialists. And development of design was completed by asking their advice. The characteristics of wedding dresses which have universality and are used very much were drawn by classifying their major images into classic, romantic, elegance, modern, and sophisticate to grasp the possibility to realize life-sized ones by 3D digital clothing and analyzing the design characteristics and their examples after 20th century including shape, decorative details, materials, and colors. By using the 3D digital technology and by applying major design techniques by each image, 4 pieces of wedding dresses were planned and the virtual clothes were prepared. Also, in order to evaluate how similar the wedding dress made by the digital clothing is to a real one, real-size wedding dress was made by printing out a pattern completed on 3D, and every expression including shapes, ornamental details, materials and colors of virtual one and real one was compared and evaluated. Piece I is a classical style of ‘White New Year’, which expresses devout, classical and sophisticated image adding modern beauty to traditional beauty. A shape is generally A-line silhouette decorating a slim line with an overskirt. It was designed with a three-quarter sleeve having a square neckline and puffed sleeve cap. A material is embroidered lace and mikado silk. It used a ruffle details along the waist line, expressing a formal mood like a jacket, Color was white. Piece II is a romantic style of ‘The Flower of Life’, which expresses a romantic fantasy and bright images. A shape is a bell line and rounded neckline, materials tulle and polyester, ornamental details corsage, applique, embroidery and beads, and color white. Piece III is an elegant style of ‘Blissful Memory’, a design which gives ssplendid feeling with a simple line and fancy point ornaments. A shape is X-line silhouette, V-neckline and sleeveless, materials polyester. Details use corsage, natural wrinkles, shawl and beads, and colors are white and pale apricot. Piece IV is a sophisticated style of ‘A Fascinating Scene’, which aims to express urban chic and individual beauty. A shape is mermaid silhouette, China-style collar and sleeveless, materials stiff taffeta with unique wrinkle-processing, ornamental details ruffles and frills expressing sophisticated mood, Color was white. The result of comparing and analyzing shapes, ornamental details, materials and colors of digital clothing work and real-size clothes of above 4 pieces is as follows. A shape was quite similarly expressed by the digital clothing; from slim line to semi bell line including silhouette, necklines and sleeve shapes. But, it has a limitation that it was impossible to present a silhouette with a wide skirt such as a crinoline-style skirt on 3D. Currently, it is not possible to make a petticoat and there is a limitation to puff it by adjusting the property value of fabric on 3D. However, as such a silhouette is widely used to make a wedding dress, it should be supplemented and developed in the future. Ornamental details are very important factor to express splendor of a wedding dress, which mainly include frills, surface decoration and trimming details. It was shown that 3D can express splendid ruffles or frills which are mostly used in making a wedding dress. In addition, DC Suite has a function to make gathers frills and pleats frills, having an advantage to work easily. As embroidery and beads decoration is arranged by taking a photo, opening an image photo to the digital clothing and mapping the texture, it is somewhat difficult to express the same details as a real one for complicated surface decoration, just expressing the mood. But, 3D programs have a cutting function, easy to express a cutting decoration and having an excellent function to expressing details. Trimming decoration includes corsage, applique, ribbons, bow, sash belts, fur and feathers. Fur is well expressed by the digital clothing program, and ribbons and bows are widely used also in regular clothes, which have been proved to be expressed quite well and excluded in this study. As a result of using a corsage and applique decorating technique, it has no specific difficult to express small amount, while it was impossible to scores or hundreds trimmings. As for materials and color expression, satin, lace and tulle seems to have very similar texture on 3D. But, tulle is sometimes woven with applique ornaments or lace is combined with applique ornaments or beads due to gentrification and diversification, and in this case, 3D has some limitations that it is difficult to show detailed expression, only expressing the mood. It would be necessary to supplement this part in the future. White color is basically expressed similarly, but materials with fur or dresses with spangle bead ornaments are not sufficiently expresses. If the technology would supplement the technique to express detailed colors, it would be possible to display perfect wedding dresses more like real one. In summary, it is currently difficult to express every detail of wedding dresses which use splendid shapes, ornamental details and combined or transformed materials, only expressing a style or a mood. But, the result shows that such kind of programs can make dresses quickly, easy to real-time revision and have very effective. As already developed 3D software programs focus on making regular clothes, if a supporting program customized to wedding dresses can be developed, it would be possible to realize perfect clothes by displaying accessories, hair and make-up suitable for elaborate designs and styles. Also, it can maximize customer satisfaction by improving efficacy and saving time and money, which will contribute to the development of wedding industry.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구목적 및 의의 1 B. 연구방법 및 내용 4 Ⅱ. 웨딩드레스와 디지털 클로딩 8 A. 웨딩드레스 8 1. 웨딩드레스의 의미와 상징성 8 2. 웨딩드레스의 디자인 요소 9 B. 디지털 클로딩 32 1. 3D 컴퓨터 그래픽스와 디지털 클로딩 32 2. 디지털 클로딩의 개발현황 및 전망 34 Ⅲ. 웨딩드레스의 이미지별 디자인 특징 41 A. 웨딩드레스의 이미지 분류 41 B. 웨딩드레스 이미지별 디자인 특징과 사례연구 42 1. 클래식 이미지(Classic Image) 42 1) 형태 43 2) 장식 디테일 45 3) 소재 및 색채 45 4) 액세서리 46 2. 로맨틱 이미지(Romantic Image) 47 1) 형태 47 2) 장식 디테일 48 3) 소재 및 색채 50 4) 액세서리 51 3. 엘레강스 이미지(Elegance Image) 51 1) 형태 52 2) 장식 디테일 53 3) 소재 및 색채 53 4) 액세서리 55 4. 모던 & 소피스티케이트 이미지(Modern & Sophisticate Image) 55 1) 형태 56 2) 장식 디테일 57 3) 소재 및 색채 58 4) 액세서리 58 IV. 디지털 클로딩에 의한 웨딩드레스 디자인 제작 및 평가 78 A. DC Suite 프로그램의 개요 및 제작과정 78 B. 디지털 클로딩에 의한 웨딩드레스 작품 및 실물 의상 제작 86 1. 작품Ⅰ-클래식 이미지(Classic Image): White New Year 88 1) 디자인 기획 88 2) 디지털 클로딩 제작 90 3) 실물 의상 제작 103 2. 작품Ⅱ-로맨틱 이미지(Romantic Image): The Flower of Life 109 1) 디자인 기획 109 2) 디지털 클로딩 제작 111 3) 실물 의상 제작 124 3. 작품Ⅲ-엘레강스 이미지(Elegance Image): Blissful Memory 130 1) 디자인 기획 130 2) 디지털 클로딩 제작 132 3) 실물 의상 제작 143 4. 작품Ⅳ-소피스티케이트 이미지(Sophisticate Image):A Fascinating Scene 149 1) 디자인 기획 149 2) 디지털 클로딩 제작 151 3) 실물 의상 제작 161 C. 디지털 클로딩과 실물 의상의 비교 및 평가 167 V. 결론 및 제언 186 참고문헌 190 ABSTRACT 199-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7185673 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title3D 컴퓨터 그래픽스에 의한 웨딩드레스 디자인 연구-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.translatedA Study of Wedding Dress Design by 3D Computer Graphics-
dc.creator.othernameLee, Seo Yun-
dc.format.pagexvi, 203 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 의류학과-
dc.date.awarded2013. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE