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뮤지컬 「선데이 인 더 파크 위드 조지」 분석을 통한 스티븐 손드하임의 음악적 특징연구

Title
뮤지컬 「선데이 인 더 파크 위드 조지」 분석을 통한 스티븐 손드하임의 음악적 특징연구
Other Titles
A Study on the Musical Characteristics of Stephen Sondheim in Musical "Sunday in the Park with George"
Authors
조은정
Issue Date
2013
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
“Sunday in the Park with George(1984)” is a musical about the life and artistic world of Seurat on the motive of his pointillistic painting, “Sunday Afternoon on the Island of La Grande Jatte.” Abandoning the old story structure of introduction, development, turn and conclusion, the musical adopts a fresh material called paintings, incorporates the concept of "dots" making up a painting into the components of musical including the stage, drama, and music, and presents a new format of musical different from the old ones. It has been repeatedly put on the stage since its debut on Broadway and continued to receive attention from the public. It has also been recognized for its quality, winning the Drama Desk Award and Laurence Olivier Award. This study analyzed and investigated “Sunday in the Park with George” to figure out how the composer Stephen Sondheim musically expressed the musical on the motive of a pointillistic Seurat and identified his musical characteristics. The analysis results of the musical led to the following musical characteristics: first, the pointillistic scenario organization, which tells a story of each episode with no connections among them, grew out of the characteristics of typical number-based musicals and allocated music according to the composition of story. Second, the composers used a lot of reprise musically for the pointillistic scenario that reproduced a layered structure with a time gap of 100 years instead of the linear structure of introduction, development, turn and conclusion. Third, the composer used special techniques such as staccato, pizzicato, and detache to describe the pointillistic actions comprised of dots. Fourth, the pointillistic feature of color mixture, which, for example, creates the impression of purple through a mixture between red and blue dots, was expressed in different harmonies crossing each other repeatedly and creating a new resonance. Finally, the pointillistic feature of completing a painting by repeatedly making small dots was expressed as a minimalist characteristic of composing music by repeating short motives. In short, Sondheim in his attempt to express the characteristics of pointillistic painting musically corresponded them to motives, harmonies, piece composition, musical expression techniques, and development patterns of pieces, expressed them with diversity, and granted unity to the overall materials and music. In a word, he has become a model of musical developed by expanding the scope of materials to be dealt with in musicals and making diverse musical attempts to achieve connections between materials and music.;뮤지컬 「선데이 인 더 파크 위드 조지」(Sunday in the Park with George, 1984)는 점묘화인「그랑자트 섬의 일요일 오후」(Sunday Afternoon on the Island of La Grande Jatte)를 모티브로 하여 화가 쇠라의 삶과 예술 세계를 무대로 옮긴 뮤지컬이다. 기승전결의 이야기 구조를 탈피하고 그림이라는 생소한 소재를 사용하여 그림을 이루고 있는 ‘점’이라는 개념을 무대, 드라마, 음악 등 뮤지컬의 구성 요소에 대입시킴으로서 기존의 뮤지컬과 다른 새로운 형식의 뮤지컬을 탄생시켰다. 브로드웨이 초연이후 계속하여 재공연 되어 대중들의 지속적인 관심을 받고 있으며 드라마 데스크 상(Drama Desk Award), 로렌스 올리비에 상(Laurence Olivier Award)등에서 수상하여 작품성을 인정받았다. 본 논문은 점묘화법으로 그려진 쇠라의 그림을 모티브로 한 뮤지컬을 작곡가 스티븐 손드하임이 어떻게 음악적으로 표현하였는지 알아보기 위해 뮤지컬 「선데이 인 더 파크 위드 조지」를 분석, 연구하여 그의 음악적 특징들을 도출하였다. 뮤지컬 「선데이 인 더 파크 위드 조지」의 분석을 통해 나타난 음악적 특징은 다음과 같다. 첫째, 각각의 에피소드가 서로 연관 없이 각각 이야기 되어지는 점묘적 시나리오의 구성이 넘버위주의 정형화된 뮤지컬 음악적 특징에서 벗어나 스토리 구성에 따라 음악이 각각 배치되는 형식으로 나타나고 있다. 둘째, 기승전결의 선적인 구조가 아닌 100년이라는 시간차를 두고 층적 구조를 재현한 점묘적 시나리오를 음악적으로는 리프라이즈를 많이 사용하여 완성하였다. 셋째, 점을 찍어 완성하는 점묘법의 행동 묘사를 스타카토(staccato), 피치카토(pizzicato), 데타쉐(detache) 등의 특수주법을 사용하여 표현하였다. 넷째, 빨간 점과 파란 점이 섞이면 시각적 혼색 작용에 의해 보라색으로 보이게 되는 점묘법의 특징이 각각의 다른 화음이 반복적으로 교차하며 새로운 울림으로 나타나는 음악적 특징으로 나타나고 있다. 다섯째, 작은 점을 반복적으로 찍으며 그림의 형태를 완성시켜 나가는 점묘화의 특징은 짧은 동기를 반복하며 음악을 구성해가는 미니멀리즘의 특징으로 나타나고 있다. 정리하면 손드하임은 점묘화라는 소재의 특성을 음악적으로 표현하기 위해 동기, 화음, 곡의 구성, 음악적 표현 기법, 곡의 발전 양상 등에 대입시켜 다양하게 표현하고 이것을 통해 전체적으로 소재와 음악의 통일성을 주고 있다. 결론적으로 손드하임은 뮤지컬에서 다룰 수 있는 소재의 폭을 넓히며 소재와 음악과의 연관성을 위한 다양한 음악적 시도를 통해 뮤지컬의 발전에 본보기가 되었다.
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공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
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