View : 65 Download: 0

기업의 전략적 CSR(Corporate Social Responsibility) 활동 성공사례 비교연구

Title
기업의 전략적 CSR(Corporate Social Responsibility) 활동 성공사례 비교연구
Other Titles
A Study on the concept and elements of CSR : for Strategic CSR practice of Korean companies
Authors
이재경
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
Corporate Social Responsibility became a natural practice of leading global companies. Those companies who are notable for their CSR performances, such as Nike, GE, Unilever, Nestle and etc. had already begun integrating social values of the environment, human rights, labor practices, community involvement and development into their core business strategy. However, in Korea, CSR is still not considered as a holistic approach of legal and ethical values and responsibilities, rather considered as a philanthropic and charitable approach. As a consequence, Korean companies have not met the response they expected although spending tremendous money in their way of CSR. This study is conducted to understand the general concept of CSR and to promote the elements of strategic CSR to who still underestimates the importance of societal value in practicing CSR. We start the study with the general concept of CSR and what the scholars’ and other entrepreneurs’ approach toward it through time. Then by taking a deeper look at the crucial examples of leading CSR companies; Ecomagination of GE and Grameen-Danone Food Ltd. of Danone. Also we take another look at two Korean companies’ strategic CSR that have some significant meaning in the field of Korean CSR. From these cases, we draw simple but important elements of strategic CSR which can be applied to any Korean companies in any size and any field. First, the companies need to recognize the specific problems and to create the authentic solutions which are affective. Secondly, when the companies like to incorporate CSR as part of their business strategy, they must take societal values and continuity into account. Third, the companies must see their increasing future beneficial element in the financial statement. After all, if the CSR does not meet the companies’ profitability, CSR becomes really a responsibility not a strategic value to follow. Most of all, companies should fulfill the economic, legal, and ethical responsibility to gain the trust of citizens and overall stakeholders in order to make the strategic CSR worth the effort and resources.;본 논문은 국내 기업의 사회적책임활동(CSR)에 대한 전반적인 이해를 돕고 국내기업의 CSR에 대한 인식 전환의 필요성을 바탕으로 전략적 CSR 수행의 방향을 고찰하기 위하여 연구한 결과이다. 사회적 책임활동이 기업경영의 전반에 뿌리내리고 있는 세계적인 추세에 비해, 국내기업들은 많은 비용을 들이고서도 효과를 거두지 못하고 있다. 이에 CSR은 과연 무엇이며, 시대의 흐름에 따라 나날이 진화하고 있는 이 광범위한 개념을 우리기업에서는 어떻게 받아들이고, 국제흐름에 맞춘 사회적 책임을 완수하기위해 어떠한 방향으로 기업의 경영전략에 흡수해야 하는지 조사하고자 연구를 시작하게 되었다. CSR은 세계적으로는 이미 기업의 자선적 책임에서 탈피하여, 사회공동체의 이익을 위한 가치를 창출하는 방향으로 변화하고 있으나, CSR이라는 개념의 도입 자체가 늦었던 국내의 상황은 아직 기업의 자선활동에 머물러 있다. 사회적 책임 수행의 모범적 사례로 일컬어지는 기업들은 이미 인권, 환경, 노동관행 등 기업 활동을 통해 사회에 영향을 끼치는 요소로 인한 문제점을 파악하고 이를 개선하기 위해 적극적인 노력을 펼치며, 이 노력을 사업영역 전반을 운영하는 기본가치이자 경영전략의 하나로 정립하였다. 나아가 이들 기업은 세계시민으로서의 역할을 인식하고 사회책임 활동의 영역과 수혜자의 범위를 확장시켜나가고 있다. 본 연구에서는 전략적 CSR의 대표사례인 GE의 에코메지네이션과 그라민다논푸드, 국내기업의 전략적 사회공헌사례라고 판단되는 Daum 커뮤니케이션즈의 다음세대재단의 활동과 SK그룹의 사회적 기업 지원 사업을 심층 조사하였다. 문헌과 인터넷 자료를 통해 조사한 이들 기업의 대표적 CSR 프로그램의 활동내용을 분류하고, 어떠한 방법으로 사회적 책임이 기업의 경영전략에 내재되어 있는지 알아본 후, 앞으로 국내 기업이 지향해야 할 CSR 방향을 제시하였다. 앞으로 국내기업의 CSR 활동은 구체적인 목표설정을 통해 진정성 있는 해결방법을 도출하고, 이러한 가치에 기반을 둔 전략적 CSR 활동을 오랜 기간 지속적으로 추진해야 한다. 이러한 활동과 함께 법적, 윤리적 책임을 만족시켜 사회로부터의 신뢰를 회복하고, 나아가 전략적 CSR이 기업의 경제적 성과로 이어지도록 노력해야 할 필요가 있다는 것을 명시하면서 이 논문의 끝맺음을 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE