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컬쳐 라이프스타일 셀렉트샵 활성화 방안

Title
컬쳐 라이프스타일 셀렉트샵 활성화 방안
Other Titles
Marketing strategies and illustrate the concept for ‘Culture lifestyle shop’
Authors
정성희
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
정보통신과 기술의 발달로 온라인 유통 시장의 경쟁은 날로 가속화 되고 있으며, 온라인 쇼핑몰 또한 극심한 경쟁 구도에서 소비 유형과 마케팅의 변화가 다양하게 보여지고 있는 추세이다. 온라인 종합몰(G마켓, 옥션 등)은 다양한 상품을 판매하며 최적의 가격과 상품 구매 편의성이 제공될 수 있는 마케팅에 많은 비중을 두고 지속해 가고 있다. 이 종합몰과 다른 마케팅을 모색하며, 온라인 전문몰(1300K, 텐바이텐, 스타일난다 등)은 소비자의 성향과 라이프스타일에 맞춘 판매를 기획하며, 온라인 몰의 고유의 아이덴티티와 컨셉을 표현하고 상품 큐레이션(개인화 맞춤 추천) 서비스와 스토리텔링 등을 통한 상품의 가치를 제시하는 서비스를 추진 하는데 주력하고 있다, 가격 경쟁력의 한계를 극복하고 상품 경쟁력을 확대하고자 변화를 보이고 있으며, 초기부터 샵의 컨셉이 설정되어 이러한 서비스를 추진하는데 있어 종합몰보다 유리한 요건을 가지고 있다. 최근 소비자들은 디지털 기기의 빠른 발전속에서 복잡한 것을 탈피하여 간편하고 쉬운 것을 선호한다. 스마트폰의 활성화로 나의 개성을 중시하며, 친구들의 연결이 쉬어지고 친구들의 추천을 신뢰하는 경향이 높아져 간다. 이러한 시장 환경을 조명하며, 본 연구는 현대인들의 라이프스타일과 연계하여 바쁜 일상, 업무의 영향으로 심리적 불안감이나 스트레스를 해소하기 위해 문화 생활을 지향하며, 이와 연결된 경험에서 자신을 위한 감성 상품을 소장하고 싶은 니즈를 발견, 차별적인 가치 지향형 전문샵의 시장 확대 기회를 모색하고자 한다. 본 연구 과제의 선정은 두 가지의 측면에서 가능성을 보고 의의를 두고 있다. 첫째, 10여년 전부터 시장 기회를 모색한 키덜트 상품의 트렌드가 과거에는 활발하지 않았지만 최근 현대인의 라이프스타일과 연계된 시장 성장이 주목되고 있다. 마음 한구석에, 어린 시절의 유치하지만 순수한 동심을 어른이 되어서도 간직하고 있는 키덜트는 가볍고, 예쁘고, 재미있는 제품에 열광하는데, 이들의 니즈를 반영한 제품이 대거 시장에 확산되었다. 베어브릭. 큐브릭. 글루미베어. 퀴. 소니엔젤 등 ‘킨키로봇(아트토이)’으로 대표되는, 어른들을 위한 각종 장난감은 고가에도 불구하고 온라인.오프라인 매장에서 지속적으로 팔려나갔다. 김난도(2008), [트렌드 코리아 2009], 서울: 미래의창 둘째, 영화 흥행에 이어 관련상품을 구매하고 싶은 소비자 니즈가 확대되고 있다. 문화 컨텐츠의 경험이 상품 구매로 연계되며, 취미상품(콜렉트)의 시장 성장 기회를 발견할 수 있다. 2012년 어벤져스의 700만명 돌파시점에 어벤져스의 캐릭터 상품과 슈펴맨, 베트맨 상품들의 매출도 동반 상승하며, 레미제라블 흥행시점에는 관련 서적과 DVD의 매출 성장을 보이며 흥행 영화와 연계된 상품은 꾸준하게 인기를 몰고 가고 있다. 본 연구는 이 두가지 측면에서 여가를 즐기고 재미있는 라이프스타일을 추구하는 소비 심리를 기반으로 키덜트 타겟과 영화, 공연의 문화 컨텐츠를 즐기며, 취미 상품을 구매하는 새로운 소비자 층의 트렌드와 마케팅 사례를 분석하고 차별화된 마케팅을 제안하며, 켤쳐 라이프스타일 셀렉트샵이라는 컨셉을 제시하고자 한다.;Through the development of new information and communication technologies, these days, the competitions of the distribution markets that are focused on Online are speeding up and also it trends to variously show the changes of consumption types and marketing on total shopping sites and special malls. In the past, the marketing strategies were focused on selling for diverse products of optimal sales price and its search convenience revolved around ‘G market’, ‘Auction’: total shopping sites. Nowadays, however, especially these total shopping malls and special malls: ‘1300K’, ‘10 by 10’, tend to illustrate the changes of sales strategies that are focusing on customers’ tastes and lifestyle and it expands the marketing strategies that are offering the values of products to customers through ‘Product Curation’: customized recommendation service and ‘Story telling’ as well. So it demonstrates the alteration to overcome the limit of a competitive price and to increase competitiveness. Therefore, this research will investigate the circumstances of these online markets and with modern people’s life style this will analyze the people who pursue a cultural life in order to relieve stress due to busy daily life and duties. As well as this will seek for solution to expand ‘a differentiated Special mall’ that provides our contemporaries’ wants: emotional products through these connected experiences Thus, the aim of this study is quite meaningful in two ways. Since ten years ago, firstly, today the trend of kidult goods is increasing in the market connected with the modern people’ lifestyle unlike in the past. Because of one of the solutions to reduce our contemporaries’ stress many tend to find emotional goods kind of kidult things: Bear brick, Q-brick, Gloomy bear, Kinky robot, etc. Therefore, although kidult goods are too expensive, these are getting more important in sales market. Secondly, due to movie success people who want to get the movie related goods such as movie characters are on the increase. Due to cultural contents experiences are naturally linked with the purchasing needs this also one of the important sales market opportunities. For instants, with growth of over Moviegoers in the movie: ‘Avengers’ in 2012 sales of their character goods increased and superman as well. Consequently, this research in both ways will analyze the new customers who have consumer sentiment based on pursuing enjoyable and fun lifestyle: major kidult and cultural consumer layer. Also it will suggest differentiated marketing strategies and illustrate the concept for ‘Culture lifestyle shop’.
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