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K-FOOD 한국식품 로고인증마크 제안 연구

Title
K-FOOD 한국식품 로고인증마크 제안 연구
Other Titles
K-FOOD Korean products logo mark proposal research
Authors
이혜린
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
전 세계적으로 국가 간의 문화교류가 자유롭게 교류되면서 서로간의 신뢰와 보증역할이 중요시되고 있다. 식품시장 또한 시장 영역의 확대 및 글로벌화 됨에 따라 국가 간의 특허권 및 국제 표준 인증을 중요한 요소로 인지하고 있다. 식품시장의 국제적 확산으로 인해 식품의 품질과 안전성이 중요한 화두로 오르며 인증마크의 중요성이 증가되고, 코셔(Kosher), 유에스디에이(USDA), 자스(JAS), 아이폼(IFoam), 할랄(Halal) 등 자국을 대표하는 국제 인증마크 제도가 활성화 되고 있다. 이는 제품의 정보와 신뢰도, 안전성 등 브랜드의 정보가 인증마크(Certification Mark)라는 시각적인 요소로 표현되어 소비자에게 인식된다. 세계의 소비자들은 언어는 통하지 않고, 다른 국가의 제품이지만 국제적으로 인증된 마크를 확인함으로써 안심하고 제품 구매행동으로 이어진다. 따라서 인증마크의 중요성이 점차 부각되고 문화교류를 통해 커뮤니케이션 영역이 확대되면서 세계 식품시장에서 그 중요성이 점차 확대되어 가고 있는 것이다. 최근 대한민국의 한류열풍이 국제적으로 확산되고, K-Pop을 중심으로 Korea Drama, K-Food(Korean Food) 등 한류문화의 범위가 넓어지고 있다. 세계인의 관심 속에 한국의 문화들이 인기를 얻으면서 한국의 위상이 세계화 속에서 높아지고 있다. 그 중 한류의 열기가 한식문화(K-Food)에 대한 관심으로 이어지며, 새로운 한류의 흐름으로 조명되고 있다. 수출이 증가함에 따라 한식에 대한 문화교류가 자유롭게 교류되며, K-Food 브랜드 경험을 위해 여러 형태를 지닌 커뮤니케이션 활동이 이루어지고 있다. 예로 K-Food의 맛과 멋을 세계에 알리기 위해 국가와 기업에서 “K-Food"용어와 함께 국내외에서 박람회, 바이어 초청, K-Food 홍보로 세계인들에게 한식의 문화를 긍정적 이미지로 전달하고자 하고 있다. 하지만 일관성 없는 K-Food 이미지와 K-Food 모방사례로 인해 개선책이 필요한 시점이다. 본 연구에서는 국제적으로 K-Food에 대한 위상이 높아지는 가운데 문화적 교류간의 신뢰와 보증역할을 하는 인증마크에 대한 중요성을 알리고, 해외 소비자들이 한국식품 K-Food에 따른 인식과 K-Food 인증마크 필요성에 대해 설문조사하여 문제점 파악을 하고 나아갈 방향을 제시 하겠다. 또한 현황 및 사례분석을 통해 ‘K-Food'의 로고인증마크의 필요성을 확인하고 이에 대한 디자인개발과 개발과정을 제시하겠다. 현재 ‘K-Food'의 브랜드는 소비자의 높은 인지도와 함께 K-Food 용어가 빈번히 사용되고 있지만 정립된 시각적인 표현 요소가 체계화 되어 있지 않고 이미지의 일관성이 없는 상태이다. 전체적으로 로고의 모호한 이미지로 인해 로고에 대한 인지가 어려운 점을 알 수 있다. 또한 K-Food의 이름을 걸고 수출되고 있는 상품의 인기에 힘입어 생산되는 모방상품들로 인해 소비자의 혼란과 기업 및 국가이미지에 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 이러한 세계인의 관심 속에서 K-Food의 문제들을 해결하기 위해선 로고인증마크의 역할이 필요함을 알 수 있었다. 설문조사를 통해 상당수의 소비자들은 K-Food를 선호하고 있는 것을 볼 수 있었으며, 식품 구매 시 소비자의 구매행동을 조사한 결과 ‘제조 국가와 브랜드를 보고 상품을 구매한 적이 있다’를 선택한 소비자가 상당 수 존재 했으며 제품의 안전성을 가장 높게 중시하는 것으로 나타났다. 하지만 인증되지 않은 값싼 재료와 공정비용으로 생산된 유명 K-Food의 모방제품들이 디자인까지 흡사하게 만들어져 시장에 유통되면서 소비자들의 혼란과 잘못된 구매로 이어지게 하고 있다. 이에 따른 제안으로 “글로벌로 수출되고 있는 K-Food 제품에 한국식품임을 알 수 있도록 하는 로고인증마크가 있다면 제품 구매 시 도움이 될 것인가?”라고 문제점 해결 및 제안에 관한 질문 결과 도움이 될 것이라는 긍정적인 답변을 얻을 수 있었다. 위와 같은 설문조사 결과를 연구 및 분석하여 K-Food 로고인증마크를 개발 및 제안하겠다. 이는 기존의 K-Food의 이미지를 유지하며 문화적 교류에 있어 대한민국 한식문화가 가지는 의미를 내포하고자 한다. 간결하고 가독성을 고려한 시각적인 표현을 통해 브랜드 이미지 및 인증마크로서의 역할을 충족하려 한다. 이에 따라 개발된 K-Food는 대한민국의 국가 브랜드로써 로고인증마크로 개발되어 브랜드 가치를 이끌어내고 디자인적 가치가 내포되어 개발된 로고 인증마크를 통해 국제적 경쟁력 제고를 얻어 모방상품에 대한 문제점 해결을 할 수 있을 것이라 본다. 작지만 큰 의미를 내포하며 정확한 의미전달 표현이 가능한 로고인증마크는 K-Food에 있어 효과적인 활용개선방안으로 소비자에게 일관된 이미지를 효율적인 시각적 커뮤니케이션으로 전달될 수 있을 것이다. 본 연구는 문화적 교류가 활발해지고 K-Food의 위상이 높아짐에 따라 발생되고 있는 문제점에 대한 개선 제안 및 활용방안 제시로 K-Food의 인증마크 필요성을 알리는 참고자료가 될 것이며, 향후 국가 간의 유통이 활발해지는 만큼 K-Food 로고인증마크의 역할이 한 축을 담당하기를 바란다. 이에 대한 후속 연구 또한 계속적으로 이어지길 기대해본다. 마지막으로 로고인증마크 디자인 연구자들에게 도움이 되기를 기대해본다.;As cultural trades among nations become more frequent all over the world, trust and guarantee are becoming important. Food markets also consider patents of other countries and international standard certifications important as it is becoming wider. As food markets are being globalized, quality and safety of products are becoming important issues and the significance of certification marks are being magnified. Also, a lot of countries are utilizing international by creating their own marks such as Kosher, USDA, JAS, IFoam, Halal. These certification marks are seen as the symbol of trust, safety, and other positive factors to the buyers. Customers from different countries might not be able to read other languages, but with the certification mark on the product, they can be relieved and buy international products. Therefore, the importance of certification marks is becoming more and more important, also as the international cultural trading field is getting expanded. Recently, Korean wave is becoming more and more famous, led by K-pop and following Korean dramas, and Korean food. With the attention of many people from all around the world, Korean food is also drawing a lot of attention, and it could be the next leading wave. As exportation of korean food is increasing, cultural trades and many communication activities are in action to let as many people as possible to get to know about Korean food. As some examples, Korean government and corporations are holding exhibitions, inviting foreign buyers, advertising Korean food internationally to spread out positive image of Korean food under the name of K-Food. However, some unrelated facts and imitational products need improvement. In this research, it will explain the importance of certification mark and suggest how Korea can improve the problems that K-Food might have by conducting surveys and researches for foreign consumers. Also, by analyzing current market conditions, it will highlight the necessity of K-Food's certification logo and suggest it's ideal design and development process. Currently, a lot of people around the world are already aware of K-Food pretty well. However there is no certain visual image of K-Food. Due to the lack of consistency of K-Food's image, people from different countries might not be able to acknowledge if it is Korean food at once. In addition, as K-Food is getting famous, a lot of imitation products have been produced. This can cause customer confusion and also drop the image of K-Food. Therefore, the necessity of logo mark is increasing. According to recent surveys, there are many people enjoying K-Food, and most of them said that when they purchase the food, they usually check the name of the brand and in which country it was produced. Also, they consider the quality and cleanliness of the product. However, many similar imitation products using unverified ingredients are leading consumers to wrong purchases and cause confusion. As a solution for this problem, if we could create a certain logo mark for K-Food, then it will help generalizing the image of real K-Food which will bring many positive outcomes. With such researches, I will suggest the development of K-Food's logo mark. It has to maintain the original image of K-Food, and include K-Food's true meaning when it comes to cultural trades. Simple and readable visual image can satisfy what an ideal logo mark needs. With this logo, the brand value of K-Food will increase and gain a competitiveness among the world's food market and also can solve the imitation problem. Concise but remarkable logo mark will bring foreigners the consistent image of K-Food. This research can be a normative reference for informing the necessity of K-Food logo. As cultural exchanges among countries are increasing, K-Food logo is expected to take a huge responsibility to introduce K-Food to new buyers. Follow-up researches should be continued and lastly, I hope this research can help the logo designers.
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