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글로벌 커피브랜드 한글 로고타이프 표현연구

Title
글로벌 커피브랜드 한글 로고타이프 표현연구
Other Titles
A Study on Expression of Korean logotype Design to Global coffee brand : With Special Emphasis on STARBUCKS
Authors
김슬기
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
Since Coffee is loved around the world, .even if You are easily accessible coffee brand in many areas. Typically, 'Starbucks' brand has gained great popularity, landed in the Korea since 1999. Because 'Starbucks' brand has gained popularity in world, and coffee is Developed that Product can produced more brand value of food. And Korea Becomes the developed countries, Korea 's economy has grown gradually. In 1999, after which the first store opened 'Starbucks' brand gradually developed about 500 more than the 2013. and The popularity of Starbucks caused another Golbal Coffee Brand's many stores opened This Country. global coffee brand get more populity, and in South Korea's culture get more populity in the world, so made word "Korean Wave". This trend fetched Korea's Pop culture, celebrities, language, fashion, medical services, etc loved in the wold people. Korean Wave, much more than the fetched many tourists visit on a regular basis in the 1990s, and they have a favor for South Korea is accepting our culture. Because of these changes can be found in various downtown. Hangul various brands and their signs. Especially Hanok Village, Insa-dong in the traditional places. Signs Hangul many people feel positive. The reason was not far Hangul is represented by many brands. This has led novelty, novelty, variety of things, such as self-esteem. Since consumer awareness, preference increased. Hangul is so much signage is installed. In this paper, current research, Starbucks has eight Hangul signs. But there is a problem in Hangul signs. The brand identity consists of logo, color system, only fonts, logotype, etc. Hangul, however, only made ​​signage typeface, without the logotype. I do not have the clearance Hangul fonts. The overlap of the Hangul fonts and other brands. So has led the brand identity, the personality that ambiguous. Of course, this is because the fine is not much sign Hangul. Hangul is growing, but will grow and signage. So consumers - dong, dong, and those who use a lot - is experiencing confusion due to the Hangul Signs. This paper will improve research and development for Starbucks logotype Hangul. This helps Hangul signs of redevelopment. And to solidify brand identity. So is trying to convey to consumers reflecting the beauty of Hangul logotype. This study wants to help in the future. Various tasks - Hangul signs, logotype, etc - Korea design representation. So I want beautiful flag, personality, and fun to be signs Hangul. And I look forward to growing the Korea's renditional logotype.;전 세계적으로 커피가 사랑받기 시작하면서, 전 세계 어느 지역을 가더라도 쉽게 접할 수 있는 커피 브랜드가 생겨나기 시작하였다. 대표적으로 'Starbucks'브랜드가 있으며, 1999년부터 국내에 상륙하여 큰 인기를 얻고 있다. 이러한 현상은 비단 'Starbucks'브랜드가 세계적인 인기를 얻게 되었으며 커피가 사람들에게 식품의 의미보다 그 이상의 브랜드가치를 생산할 수 있는 제품으로 발전하게 되었기 때문이며, 국내 경제가 점차 번성, 발전하면서 선진국으로써의 그 흐름을 함께 할 수 있기 때문이다. 본문에서 더 깊이 다루겠지만 1999년에 이대 앞에 1호점을 낸 후로 'Starbucks'브랜드는 점차 발전하여 2013년 현재 약 500여개의 점포를 국내에 보유하고 있으며, 이러한 'Starbucks'의 열풍에 힘입어 다른 글로벌 커피브랜드 역시 국내 각 지역의 상권에 점포를 보유하게 되는 현상을 낳았다. 글로벌 커피브랜드 확산의 현상과 더불어 2000년대 이후로 한국 대중문화에 열풍이 전 세계를 강타하면서 ‘한류’라는 신조어가 생김과 동시에 대한민국의 대중문화, 연예인을 비롯하여 언어, 문화, 패션, 의료 사업 등 다양한 분야의 제품 및 컨텐츠들이 전 세계인들에게 사랑받게 되는 시대가 되었다. 이러한 한류열풍으로 대한민국에는 90년대보다 훨씬 더 많은 관광객들이 꾸준히 방문하고, 그들은 한국에 대한 애착을 갖고 우리 문화를 받아들이고 있다. 이와 같은 변화에 발맞추어 인사동이나 한옥마을과 같은 우리나라의 전통을 엿볼 수 있는 거리에서는 다양한 브랜드들이 입점해 있으며, 이러한 브랜드들의 간판을 한글화 하는 작업을 실시하기에 이르렀다. 한글서체로 표현되지 않았던 브랜드를 한글간판으로 표현하는 것에 대하여 많은 사람들이 긍정적인 반응을 보이는데, 이는 새로운 표현에 대한 참신함, 우리 서체로 표현되어지는 것에 대한 자부심과 같은 것들의 다양한 조화로 보여진다. 이러한 증가하는 소비자들의 인지도 및 선호도로 인해 현재 많은 한글 간판이 제작 및 설치중이며, 이번 논문에서 사례로 연구될 'Starbucks'브랜드는 현재 8개의 한글 간판을 보유하고 있다. 하지만 이러한 한글간판에 대한 문제점 역시 대두되고 있는 실정이다. 브랜드를 구성하는 아이덴티티는 로고와 컬러시스템 그리고 전용 서체 혹은 로고타이프 등으로 크게 구분되는데, 각 브랜드의 전용 한글서체 혹은 한글 로고타이프가 개발되지 않은 상태에서 한글간판을 세우고 있다보니 사용되는 한글 서체는 제각각일 뿐 아니라, 타 브랜드의 한글 서체와 겹치기도 하여 각 브랜드의 아이덴티티, 개성이 오히려 모호해지는 결과를 초래하게 되었다. 물론 현재로서는 많은 한글간판이 설치되지 않았기 때문에 그 문제점은 크게 인식되지 않지만 앞으로 점차 한글간판의 수가 증가하고 있으며, 인사동 및 삼청동 등 한글간판이 설치되어 있는 특정지역을 자주 이용하는 소비자들에게는 다른 한글서체 간판 때문에 혼란을 주고 있는 실정이다. 본 논문에서는 이러한 문제점을 개선하고자 'Starbucks'브랜드의 한글 로고타이프를 개발하는 연구를 통해 한글 간판의 재정비를 도울 뿐 아니라 브랜드 아이덴티티를 더욱 확고히 하고 소비자들에게 한글로 표현된 로고타이프만의 아름다움을 전달하고자 한다. 이 연구를 통해 앞으로 다양한 브랜드의 한글간판이 제작될 때 각자의 개성이 드러나며 미적으로도 아름다운 한글간판이 많이 제작 될 뿐 아니라, 외국 브랜드와 한국적인 이미지가 로고타이프에 재미있게 반영되어 표현되어지는 작업들이 점차 늘어나게 되길 바란다.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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