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공공의료기관의 아이덴티티 통합을 위한 디자인 개발연구

Title
공공의료기관의 아이덴티티 통합을 위한 디자인 개발연구
Other Titles
Research for the development of the integrated identity design of public medical centers : with the case study of the Seoul medical center
Authors
김민정
Issue Date
2013
Department/Major
디자인대학원 광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
국가 보건의료체계의 목적은 모든 국민에게 일정수준 이상의 의료서비스를 제공함으로써 국민건강수준 향상을 도모하는 데 있다. 이를 위해 국가는 민간차원 의료서비스와 공공차원 의료서비스를 동시에 제공하고 있으며, 소외계층을 비롯한 의료서비스의 사각지대를 최소화하고 생활수준에 따른 차등화된 의료서비스를 제공함으로써 모든 국민이 일정수준 이상의 의료서비스를 제공받을 수 있게 하고 있다. 현재 국가는 중앙정부, 지방자치단체 등 국가행정조직을 최대한 활용하여 공공의료서비스를 제공하고 있으며, 이를 위해 적지 않은 예산을 공공의료기관에 투자하고 있다. 그러나 보건의료사업의 목적대로 모든 국민들이 그 혜택을 받기에는 공공병원들에 대한 홍보 부족 및 의료취약계층만이 이용하는 병원이라는 인식의 한계로 일반 국민들의 이용률이 저조한 실정이다. 이러한 상황에서 공공병원들의 계속되는 누적적자는 국민의 세금으로 충당하고 있으며 이미 국가 또는 지방자치단체의 예산으로 감당할 수 없는 수준까지 도달하게 되었다. 이로 인해 공공병원이 폐원되는 상황까지 발생하게 되어 시민들은 공공의료를 받을 수 있는 기회의 폭이 줄어들게 되었으며 그러한 위험성은 다시 시민들에게 치명적으로 되돌아오고 있다. 이러한 악순환을 벗어나고 공공병원의 활성화를 위해 의료소비자들과 신뢰의 관계를 구축하여야 하며, 그러기 위해서 시민과의 커뮤니케이션을 할 수 있는 정체성 확립이 필요한 시점이다. 현재 국내 의료시장은 공급과잉으로 치열한 경쟁관계 구조를 이루고 있으며, 의료에 관한 지식의 유통도 매우 광범위해짐에 따라 의료소비자의 욕구는 지속적으로 고급화 되어가고 있다. 이미 대다수의 국내 병원들의 기술과 서비스, 품질수준은 일정수준 이상에 도달하여 비 차별화 된 상태이며 병원의 이미지는 병원을 선택하는 중요한 요인으로 작용하고 있다. 그러므로 병원의 긍정적인 이미지 상승과 효과적인 홍보를 위한 다각면의 적극적인 활동이 요구되어지고 있으나 현재 공공병원들은 수많은 민간병원들과의 경쟁에서 제대로 된 이미지 구축의 어려움을 겪고 있다. 명확한 아이덴티티(Identity)는 차별화된 정체성과 강력한 이미지를 전달 할 수 있으며 대중과의 관계구축을 위한 커뮤니케이션의 도구적 역할을 한다. 그러나 서울특별시립병원의 경우 자체 로고 없이 서울특별시의 로고를 그대로 사용하고 있어 병원으로서의 전문성이 느껴지지 않으며 시민들에게 기관의 성격을 보여주지 못하고 있다. 서울특별시립병원 중 하나인 서울의료원의 경우 로고시스템이 있지만 운영주체의 차이로 서울의료원에서 위탁 운영하고 있는 의료기관 2곳에서만 사용하고 있기 때문에 서울특별시 13개 병원을 아우를 수 있는 독자적인 로고시스템은 전무한 상태이다. 본 논문은, 공공병원의 활성화 방안으로 시민들과의 신뢰성 강화를 위한 시각적 커뮤니케이션의 필수요소인 아이덴티티 구축의 중요성을 알리고 서울특별시 산하의 13개의 의료기관을 하나의 이미지로 전달 할 수 있는 통합 아이덴티티 디자인 시스템을 제안하고자 하며 다음과 같은 과정으로 연구를 진행하였다. 첫째, 공공의료 서비스와 시립병원의 역할에 대해 살펴보고, 병원의 아이덴티티 특징과 통합 아이덴티티에 관해 이론적 개념을 정리하였다. 둘째, 국내·외 공공의료의 아이덴티티에 관한 사례에 대해 파악하고 사례의 연구 특성을 분석 고찰하였다. 셋째, 서울특별시립병원 13곳의 현황을 토대로 기존 아이덴티티 사용현황을 분석하고 서울특별시립병원 아이덴티티 담당 공무원 인터뷰를 통해 13개 시립병원들의 아이덴티티 통합의 필요성을 확인하였다. 넷째, 시립병원에 대한 시민들의 인지도 실태와 디자인 개발 방향성의 근거 제시를 위하여 설문조사를 실시하였고 그 결과 문제점을 분석하고 분석된 자료를 토대로 서울특별시립병원의 H.I.(Hospital Identity)을 제안 하였다. 제시한 H.I.는 시민들이 병원임을 쉽게 인지할 수 있는 명확한 시각적 요소의 표현과 기존의 낙후된 이미지를 탈피하고 전문성과 특수성을 친근하게 표현하여 긍정적 이미지를 이끌어 내는데 주안점을 두었다. 또한 기존의 인지성과 통일성이 없다는 문제점을 개선하기 위해 통합 아이덴티티 디자인 시스템(Integrated Identity Design System)을 제안하고자 한다. 본 연구를 통해 기존 공공병원들에 대한 고정관념으로 자리 잡았던 부정적인 이미지를 탈피하고 공공병원들에 대한 명확한 인지를 가능케 하여 의료혜택을 받고자 하는 시민들에게 합리적인 의료서비스를 제공하는 공공의료의 새로운 가치구축과 발전을 위한 계기가 되기를 기대한다.;The healthcare system of the Korean government is supposed to provide medical services that will lead its people to be healthier. The healthcare system includes both private and public medical services, and it is the ideal for the people that those services are intended no one should be left behind while to try to charge fair costs considering the services they received. In its best effort to give benefits of the medical services to people, it now currently promotes the services more openly with the help of the local government and great budget are going in for to improve the standard of the public medical service. For all those effort, there’s limits which hamper people from sharing the benefits by the system. One is lack of information about what the public services is really support and the other is a prejudice that the public medical services is only for the people who can’t get the private medical service. The limits leads less people to take advantage of it. Competing supply of medical services and growing medical knowledge are fueling patients’ desire for higher standard of medical service. What really makes a hospital recognized start to outweigh traditional factors like medical techniques, the price and quality of its service in the market as competition has forced them to be virtually indifferent. As business in the for-profit sector is giving a large influence on the medical sector, the currency demands hospitals to concern about effective vehicles to convey information about hospitals themselves and positive value in varied ways. Public hospitals which are keep failing to promote themselves with effective vehicles to dissent their positive value in competition with those in for-profit sector are still in the red, and chronic financial deficiency of them can translate into threat to waste taxes. The public hospitals coming to go out of business could mean a threat to people, lowering the standard of the public medical services. To break out from this vicious circle, the public hospitals need an agent tool to communicate with people. That will be the identity of hospitals which helps the hospitals to build up their brand and to make people know better about their services. Logo of the hospitals represents their identity which conveys what it aims at and what figures it has as it works for better communication. Some of the government divisions have their own logo, however there is a municipal hospital under logos for hospitals in Seoul as it does not have its own logo. The Seoul medical center has its own system to promote its logo, but on account of difference in management among the Seoul hospitals, it put forward the logo only in the two other medical center. There’s no united logo system representing all of the hospitals in Seoul. Obvious integrated identity has a great influence on the way people recognize the hospital and when it is followed by the continuous measure promoting the image of the identity in the harmony, it delivers higher power to people or our society, what so called synergy effect, than the numerical total power. In this context, this paper will be offering a system of logo image designing united identity of 13 hospital under Seoul city. Studies have done in the following order in this paper. First, it will trace what constitute the public medical service and the role of the hospital, followed by explanations about features of what makes up identity of hospitals and concepts of the system that will be foundation of this discussion. Second, it will look examples up in domestic hospitals and hospitals abroad and examine the original feature of this research in the analysis. Based on the studies about the way logos work for in the 13 medical center in Seoul, third, it tries to give precise analysis on the current usage of logo, and make it sure that hospital identities must be united into a single logo of Seoul with several interviews with officials working at the hospitals. Fourth, a survey to find out how many citizens have been recognizing the medical center to propose a direction to develop a design of the united logo. With the problems analyzed and the data, Hospital Identity for the Seoul medical center is proposed on this paper. The real challenge is that traditional logo has been rarely recognized. In this view, this paper aims to make it know that ‘Integrated Identity Design System’ become a critical factor to draw attention of the citizens with a tool that gives both specialized and friendly image to the citizens and to raise the lower recognition. It is a hope that this research will work for Seoul by changing the traditional and ambiguous thought about the public hospitals that is rarely recognized by the citizens into clear and fresh idea giving a obvious index to the citizens that the public hospitals offer affordable but highly qualified services.
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