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원예치료 집단프로그램이 여중생의 우울, 자살생각에 미치는 영향

Title
원예치료 집단프로그램이 여중생의 우울, 자살생각에 미치는 영향
Other Titles
The effect of horticultural group program on depression and suicidal thought of female middle school students
Authors
박경희
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김은숙
Abstract
본 연구는 우울감이 높고 자살생각이 있는 여자 중학생을 대상으로 시행한 원예치료 집단프로그램이 우울, 자살생각에 어떠한 효과가 있는지 알아봄으로써 우울과 자살생각으로 어려움을 겪는 여자 중학생을 위한 치료적 접근 방안을 모색하기 위해 이루어졌다. 이를 검증하기 위해 경기도 안산시 소재의 한 중학교에서 1학년 전체 학생을 대상으로 우울검사와 자살생각검사를 실시한 후 우울점수가 중증우울에 해당하는 16점 이상을 획득한 여학생을 선별하여 원예치료 집단프로그램을 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사전과 사후에 우울검사와 자살생각검사를 실시하였으며, 실험집단의 9명에게는 원예치료 집단프로그램을, 비교집단의 9명에게는 방과 후 학습지도를 각각 90분씩 8회기 실시하였다. 프로그램의 효과 분석은 비교집단과 실험집단의 동질성을 검증하고 사전-사후 검사의 차이가 유의미한지 알아보기 위해 독립검정 t-test를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원예치료 집단프로그램에 참여한 실험집단의 우울점수는 비교집단에 비해 유의한 차이가 있었다. 따라서 원예치료 집단프로그램은 여자 중학생의 우울을 감소시키는 데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 원예치료 집단프로그램에 참여한 실험집단의 자살생각점수는 비교집단에 비해 유의한 차이가 있었다. 따라서 원예치료 집단프로그램은 여자 중학생의 자살생각을 감소시키는 데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 본 연구를 통해 원예치료 집단프로그램이 여자 중학생의 우울, 자살생각의 정도를 감소시키는 데 효과적인 프로그램으로 적용될 수 있다는 결론을 얻었다. 그러나 본 연구는 대상자가 특정 지역의 제한적인 대상으로 한정되었다는 제한점이 있으며 장기적이고 체계적인 프로그램과 사후관리를 통해 효과의 지속성을 유지해야 할 것이다.;The purpose of this study is to search effective therapeutic approach to female middle school students with depression and suicidal thoughts. The study focuses on the effect of horticultural group program targeting the students. The subjects were selected based on depression and suicidal test which were held to the first year of middle school female students located in Ansan, Gyeonggi province. Those with 16points or more on the test were distinguished as severe depression symptom and they became the candidate of horticultural therapeutic group program. To prove the effectiveness of horticultural therapeutic group program, preliminary and post tests were conducted. Out of selected candidates, 9 subjects participated in horticultural therapeutic group program while the comparative group, the other 9 subjects, took after-school program. Each conducted 8 sessions for 90 minutes respectively.To analyze program effectiveness, the homogeneity of two programs were analyzed along with and independent t-test to verify the significant difference between pre and post test. The findings were as follows: Firstly, the results out of comparison between the depression scores of controlled group, horticultural group therapy, and those of comparative group, afterschool program, showed critical difference. Therefore, horticultural therapeutic group program had greater positive effects to the middle school female students with depression by abating depressive thoughts. Second, significant difference also showed in suicidal thought test scores from two groups. The horticultural therapeutic group program had positive effect in reducing suicidal thoughts. The result of the experiment research proved that horticultural therapeutic group program can be served as an effective therapeutic program to reduce depression and suicidal thoughts of female middle school students. Considering the limited age and geographic range of the research, the program should maintain consistent and systematic manage of program with follow up for sustainable effect.
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